مزایای سازه فضاکار

مزایای سازه فضاکار شامل:

1- سرعت بالا در تولید و  اجرای سازه های فضاکار

بدلیل امکان استفاده حداکثر از سیستم پیش ساختگی و انبوه سازی ، اجزای سازه در تولید سازه های فضایی و همچنین با توجه به امکان بکارگیری روش های متعدد در زمان بافت و نصب ، این سازه ها از سرعت بسیار بالایی در تولید و اجرا برخوردار می باشند . تا حدی که در بسیاری از موارد ، ( پس از آماده شدن نقشه های ساختمان و سازه ) ملاحظه شده که سازه فضاکار قبل از تکمیل عملیات اجرای فونداسیون ، تولید شده و آماده حمل به محل پروژه بوده است .

2- کنترل کیفیت بالا بدلیل تولید صنعتی سازه های فضایی
پیچ و مهره ای بودن کلیه اتصالات در سازه های فضایی ( عدم نیاز به جوشکاری در محل پروژه ) و ساخت کارخانه ای قطعات سازه به صورت پیش ساخته ، کنترل کیفیت در حین تولید و پس از تولید را دقیقتر نموده و موجب افزایش کیفیت و دقت بسیار بالایی در کل سازه مورد نظر خواهد شد .

3 – امکان نصب هر نوع پوشش بر روی سازه فضایی
قابلیت اجرای کلیه پوشش های مختلف ( که تا کنون وارد بازار شده ) بر روی سازه های فضاکار از دیگر ویژگی های این سازه می باشد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود :
ساندویچ پانل – ورق گالوانیزه ( سینوسی– شادولاین ) –  اسپایدر (شیشه) – ورق پلی کربنات (دوجداره – فشرده) – فایبرگلاس – پانل نواری (PVC – UPVC) – دال بتنی و …

4 – دارای صرفه جویی اقتصادی
یکی از دلایل گسترش روزافزون سازه های فضایی ، اقتصادی بودن ساخت این ساز ها در مقایسه با دیگر سازه های صنعتی می باشد به طوری که این سیستم در دهانه های بزرگ دارای ” صرفه اقتصادی مطلق ” بوده و بسیار ارزان تراز سایر سیستم ها ( تیر ورق و … ) می باشد و در دهانه های کوچک دارای ” صرفه اقتصادی نسبی ” است که با توجه به سایر مزیت های آن ، استفاده از سازه فضاکار را در این دهانه ها نیز توجیه پذیر می نماید .

از سوی دیگر ، در کلیه فضاهای ساخته شده با سازه فضاکار ، بدلیل زیبایی و جذابیت بصری این سازه ها ، نیاز به اجرای سقف کاذب نبوده و از این لحاظ نیز به کاهش هزینه های کارفرما کمک می نماید . در عین حال چنانچه در موارد خاص و ” بدلیل ملاحظات فنی ” الزام به استفاده از سقف کاذب باشد ، تعدد گره های سازه ، هزینه اجرای سقف کاذب را کاهش می دهد .
همچنین بدلیل سبکی سازه های فضایی در مقایسه با دیگر سازه های صنعتی ، در موارد متعددی ، هزینه اجرای فونداسیون در اینگونه سازه ها ، کمتر شده و از این جهت نیز به کاهش کل هزینه ها کمک موثری می نماید .

5 – سهولت در بسته بندی و حمل و نقل ارزان سازه های فضایی
مشابهت واحد های از پیش ساخته شده سازه های فضا کار و نوع قرارگیری آنها در کنار یکدیگر ، موجب گردیده تا بسته بندی و بارگیری مصالح مربوط به مساحتی زیاد ، در حجمی کم و به سادگی میسر شده و با هزینه ای ناچیز (در مقایسه با سازه های مشابه ) به هر نقطه و با هر شرایط آب و هوایی منتقل گردد .

6- امکان سند بلاست و رنگ آمیزی الکترواستاتیکی
با توجه به ویژگی ابعادی المانهای سازه فضاکار و امکان شات بلاست ، سند بلاست و اجرای انواع پوشش های محافظ بر روی قطعات نظیر رنگ الکترواستاتیک پودری و آبکاری ، به عنوان مزیتی دیگر برای سازه های فضا کار ( در مقایسه با سایر سازه ها ) مطرح است .

7- برگشت پذیری سریع سرمایه
علیرغم آنکه در برخی از دهانه ها ، ممکن است تفاوت اندکی در حجم سرمایه گذاری بر اساس استفاده از سازه فضایی یا سایر سازه های مشابه وجود داشته باشد ، اما با توجه به ویژگی های به وجود آمده ناشی از سرمایه گذاری بر روی سازه های فضاکار ، بر اساس نوع کاربری روند ( جریان ) بازگشت سرمایه سریعتر خواهد شد مانند :
استفاده از سازه های فضایی در سالن های تولید بر اساس اصول حاکم بر روانشناسی صنعتی ، زیبایی و مدرن بودن محیط کار و سالن تولید ، از طریق افزایش راندمان و کارایی پرسنل ، سودآوری مجموعه را افزایش داده و جریان درآمدی بیشتری به وجود آورده و برگشت پذیری سرمایه را سریعتر می نماید .
استفاده از سازه های فضا کار در سالن های اجتماعات و تالارهای پذیرایی : استفاده از سازه فضایی در همان ابتدا ، هزینه اجرای سقف کاذب را حذف کرده و علاوه بر آن جذابیت ها و زیبایی های ظاهری سازه در طول زمان ، منجر به امکان افزایش بهره وری شده و بالطبع بهره مندی بیشتر درآمدی را فراهم می آورد .
استفاده از سازه های فضایی در سالن های فرودگاهی و پایانه ها ، در همان ابتدا منجر به حذف ستون های متعدد شده و هزینه های اجرای فونداسیون و ستونگذاری را به شدت و به طور چشمگیر کاهش می دهد . علاوه بر آن زیبایی محیط و تشویق مسافرین در استفاده از آن پایانه ها ، منجر به کاهش هزینه های سرمایه گذاری و افزایش جریان درآمدی خواهد شد . از همین رو است که در دو دهه اخیر ، هیچ سالن فرودگاهی ساخته نشده مگر آنکه از سازه فضاکار در آن استفاده شود .

سازه فضاکار-پمپ بنزین

8 – امکان تولید سازه فضاکار با ضخامت دلخواه
در برخی موارد ، کارفرمایان از یک سو تمایل به استفاده از سازه فضایی داشته و از سوی دیگر محدودیت های ناشی از قوانین شهری و یا طرح های معماری ، آنان را ملزم به رعایت ضخامت خاصی از سازه های فضا کار می نماید .
با توجه به وجود رابطه L √2/2 = t  که در آن L طول المان و t ضخامت سقف سازه فضایی می باشد ، به سادگی امکان تغییر طول المانها و طراحی سازه فضایی با ضخامت دلخواه کارفرمایان و آرشیتکت ها وجود دارد .
9 – امکان اجرای سازه فضایی در هر شرایط آب و هوایی
با توجه به تولید تمام قطعات و المانهای سازه فضایی در کارخانه سازنده و سرعت نسبتاً زیاد بافت این سازه ها و عدم نیاز به تجهیز کارگاه های گسترده به هنگام نصب ، لذا اجرای سازه های فضاکار در هر منطقه و هر شرایط آب و هوایی امکان پذیر می باشد .
10 – امکان همزمانی اجرای سازه فضایی با عملیات ساختمانی دیگر :
با عنایت به وجود روش های مختلف بافت و نصب سازه های فضا کار ، در صورت لزوم امکان هم زمانی اجرای سازه های فضایی با سایر عملیات ساختمانی به سادگی و بدون ایجاد ممانعت یا مزاحمت برای یکدیگر ، وجود دارد .
11 – جمع آوری سازه فضایی و نصب مجدد در محلی دیگر
اتصالات و قطعات سازه فضائی بر اساس پیچ و مهره بوده و لذا سازه فضایی اجرا شده ، قابلیت دمونتاژ کامل از یک محل و مونتاژ آن در محل دیگر به همان شکل یا شکلی دیگر ( تنها با تغییرات جزئی در قطعات سازه) وجود دارد .