اتصال سیستم مرو

 مرو (MERO) از مجموعه گره های کروی توپر (KK)

سیستم مرو که زیر مجموعه سیستم پیونده گوی سان (Nodular systems )می باشد ، اولین بار توسط شرکت مرو آلمان در سال 1942 طراحی و به صورت تجاری عرضه شده است .

این سیستم شامل کره فولادی از جنس CK45  است که نقش اصلی آن در سازه های فضاکار ، به هم پیوستن اعضا و انتقال بین اعضا متصل شونده به آن پیونده (گوی) می باشد .

در این سیستم (و اکثر سیستم های گوی سان ) ، اعضای به شکل لوله ای بوده و محورهای مرکزی آنها از مرکز پیونده عبور می نماید ، که این اعضا و پیونده ها به طور مجزا در کارخانه تولید شده و سپس در محل پروژه با اتصال اعضا به پیونده ها ، شبکه سازه فضایی بر پا می شود .

سیستم اتصال پیونده ای تولید شده در کارخانه شرکت فضاسازه نقش جهان ، از نوع سیستم اتصال پیونده های گوی سان نوع MERO آلمانی می باشد .

اجزای سیستم پیونده ای  :

گوی : یک کره فولادی توپر می باشد که به روش کوبن کاری و از فولاد CK45 به صورت کره کامل یا چند وجهی تولید شده و جهت ارتباط بین اعضای سه بعدی استفاده می شود . در سازه فضایی ، گوی ها باعث می شوند که خود و اعضای مربوطه شان در یک موقعیت ثابت قرار بگیرند و باعث ایجاد تعاون بین نیروهای اعضای سازه می شوند .

گوی ها دارای سوراخ هایی می باشند که عضو های سازه بر روی این سوراخها ( که دارای سطح ماشین کاری شده می باشند ) قرار گرفته و پیچ می شوند . در گوی های ویژه سر ستون ، قسمتی از آن به صورت استوانه ای ( یا مخروطی ) و قسمتی به صورت کروی (نیم کره) می باشند.

بشقابک : مخروطی که به روش کوبن کاری و از جنس ST37 یا ST52 تولید شده و در محل اتصال المان به گوی از این قطعه مخروطی شکل فولادی استفاده می گردد . این قطعه مخروطی که به لوله جوش می شود دارای دو نوع رفتار (کششی و فشاری) می باشد .

لوله : عضو دیگر سازه ، لوله می باشد که جهت تحمل نیروهای محوری به کار رفته و دو انتهای آن به وسیله دو قطعه مخروطی که اتصال آن را با سایر قطعات امکان پذیر می سازد ، جوش می شود .

پیچ : پیچ ها همگی خشکه ، از کلاس 8.8 یا 10.9 می باشد و در سایزهای متفاوتی استفاده می شوند . پیچ ها یک اتصال جداشدنی بوده و جهت انتقال نیرو از آنها کمک گرفته می شود .

اسلیو : قطعه ای مشابه با شکل مهره است که جهت محکم نمودن پیچ ها در داخل گوی استفاده می شود . علاوه بر آن ، اسلیوها در المانهای فشاری ، رفتار سازه ای داشته و به همین لحاظ باید جنس آنها از گروه CK باشد ( پیوست 2 آیین نامه )

http://spacestructuresco.com/pic/c/1.gif

http://spacestructuresco.com/pic/c/2.gif