انواع سازه های فضایی به لحاظ ساختار

در حوزه معماری امروزه شاهد به وجود آمدن ساختارها و سازه های مختلفی هستیم. در واقع همین موضوع باعث شده تا صنعت ساختمان سازی پیشرفت بسیار زیادی کرده و شاهد به وجود آمدن ساختمان ها و سازه های جذاب، خاص، زیبا، ایمن و… باشیم. در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به سازه های فضایی انداخته و انواع آن ها توضیحاتی را به شما ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید تا نگاهی به انواع سازه های فضایی به لحاظ ساختار انداخته و در رابطه با آن ها توضیحاتی را به شما ارائه دهیم.

انواع سازه های فضایی

اگر بخواهیم نگاهی به انواع سازه های فضاکار بیاندازیم باید گفت این دسته از سازه ها را معمولا بر اساس سه پارامتر مختلف تقسیم بندی می کنند. این سه پارامتر عامل شامل موارد زیر می شود:

  • انواع سازه های فضایی از لحاظ مصالح
  • انواع سازه های فضایی از لحاظ سیستم اتصال دهنده
  • انواع سازه های فضایی از لحاظ ساختار

با توجه به هر یک از پارامترهای گفته شده در بالا، می توان سازه های فضایی به وجود آمده را به دسته های گوناگونی تقسیم کرد. در ادامه قصد داریم تا نگاهی به انواع سازه های فضایی بر اساس ساختار آن ها انداخته و در رابطه با هر یک از این مدل ها توضیحاتی را ارائه دهیم.

شبکه های دو لایه

یکی از انواع سازه های فضاکار به لحاظ ساختار، سازه های شبکه های دو لایه هستند. این نوع سازه ها از دو صفحه عناصر تشکیل شده که این دو صفحه با یکدیگر موازی بوده و توسط عناصر میانی به یکدیگر وصل شده اند و تشکیل شده اند. امروزه از این نوع سازه فضایی به عنوان یکی از مهم ترین و متداول ترین انواع سازه های فضایی یاد می شود.

شبکه های سه لایه

نوع دیگری از انواع سازه های فضاکار به لحاظ ساختار، شبکه های سه لایه هستند که از دو صفحه بالا و پایین و یک لایه میانی به وجود آمده اند. این صفحات توسط اعضای میانی به صفحه وسط متصل بوده و در مواقعی از این سازه استفاده می شود که دهانه خیلی بزرگ بوده و ارتفاع شبکه دو لایه جوابگوی آن نیست.

سازه های چلیکی یکی از انواع سازه های فضایی به لحاظ ساختار

نوع دیگری از انواع سازه های فضایی به لحاظ ساختار سازه های چلیکی هستند که در یک جهت دارای انحنا بوده و بیشتر برای پوشش سطوح مستطیلی شکل از این سازه ها استفاده می شود.

سازه های گنبدی

در شرایطی که نیاز است تا شبکه در دو جهت دارای انحنا باشد، از سازه های گنبدی استفاده می شود. در ساخت این گنبدها سعی می شود که اعضا داره یک اندازه بوده و یک شبکه روی یک کره تصویر شود.

سازه های تاشو یکی از انواع سازه های فضایی به لحاظ ساختار

نمونه دیگری از انواع سازه های فضاکار به لحاظ ساختار سازه های تاشو هستند که مثل چتر بوده و قابلیت جمع شدن و انتقال دارند. در واقع از سازه های تاشو برای مکان های استفاده می شود که به دلیل محدودیت های جوی، موقعیت مکانی و مصالح، ساخت سازه هایی به مدل های دیگر امکان پذیر نبوده و نیاز است تا از این نوع سازه ها استفاده شود. شما می توانید سازه های تاشو را در اماکن موقتی نظیر نمایشگاه ها، سیرک ها و… مشاهده کنید.

سازه های بادشو

به دسته ای از سازه های فضایی سازه بادشو می گویند که از موادی نظیر لاستیک یا پلاستیک تولید شده و در موقع استفاده با پمپ باد می شوند. سازه های بادی نیز یکی از انواع سازه های فضایی به لحاظ ساختار هستند.

سازه های ماهواره ای

سازه های ماهواره ای به انواعی از سازه ها می گویند که به سطح خرپاهای فضایی در ارتفاع به وجود آمده و از آن ها برای ساخت سازه های ماهواره ای، برج های مخابراتی و خطوط انتقال نیرو استفاده می شود.

سازه های پل های فضایی یکی از انواع سازه های فضایی به لحاظ ساختار

به دسته از انواع سازه های فضایی که به لحاظ ساختاری پل هایی با خرپاهای مرکب و فضایی هستند، سازه های پل فضایی گفته می شود. این نوع سازه ها برای دهانه های بزرگ و بعد از پل های کابلی مورد استفاده قرار می گیرد.

حرف آخر

در این مطلب نگاهی به انواع سازه های فضاکار به لحاظ ساختار انداخته و در رابطه با این دسته از سازه ها توضیحات کاملی را به شما ارائه دادیم.