سازه های فضاکار چوبی

سازه های فضاکار چوبی در معماری نوین و امروزی جایگاه ویژه ای به دست آورده و همین موضوع باعث شده تا شاهد به وجود آمدن سازه های فضاکار مختلفی باشیم.

در واقع افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند از یک سو با به وجود آوردن سازه های جدید و مدرن تلاش می کنند تا مزایا و ویژگی های جدیدی را ارائه دهند و از سوی دیگر برخی از گروه ها و شرکت های فعال در این حوزه تلاش می کنند تا با تغییر متریال و مصالح مورد استفاده برای به وجود آوردن سازه های فضایی از قابلیت های خاص این مصالح نیز استفاده کنند.

یکی از انواع سازه های فضاکار که شاهد استفاده از آن ها در بخش های خاصی هستیم، سازه های فضاکار چوبی هستند. به همین واسطه در این مطلب نگاهی به این سازه ها انداخته و در رابطه با مهم ترین ویژگی های آن توضیحات جامع و کاملی را به شما ارائه می دهیم، پس با ما همراه باشید.

تاریخچه سازه های فضاکار چوبی

به صورت کلی چوب یکی از قدیمی ترین مصالحی است که انسان همواره برای ساخت ساختمان ها و سازه های خود از آن استفاده می کرده. در دوره قرون وسطی استفاده از چوب برای پوشش سقف تبدیل به یک متریال و مصالح مرسوم شده بود و همین موضوع سبب گشته بود تا در ساختمان های مختلف شاهد استفاده از چوب باشیم.

پس از پیشرفت حوزه معماری و مهندسی در برخی از پروژه ها شاهد بازگشت به چوب عنوان یکی از مصالح مرسوم بودیم. امروزه نیز حتی در کشورهای پیشرفته نظیر کانادا و آمریکا شاهد ساخت برخی از خانه ها با چوب هستیم. نکته مهم این است که استفاده از چوب به عنوان متریال دلایل خاص و مشخصی دارد.

پس از آن که سازه های فضایی جای خود را در معماری مهندسی نوین باز کرد افراد و شرکت های بسیار زیادی تلاش کردند تا علاوه بر متریال مرسوم این دسته از سازه ها یعنی فولاد از متریال های دیگری نظیر آلومینیوم نیز استفاده کنند. در این بین برخی از افراد نیز تصمیم گرفتند تا به سراغ چوب رفته و برای برخی اقدام به استفاده از سازه های فضاکار چوبی کنند. استفاده از چوب به عنوان متریال اصلی مزایای مختلفی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به زیبایی فوق العاده، اقتصادی بودن آن در برخی از مناطق و… اشاره کرد.

سازه های فضاکار چوبی

ویژگی های سازه های فضاکار چوبی

یکی از سوالات بسیار مهمی که پرسیده می شود این است که ویژگی های سازه فضاکار چوبی چه بوده و به چه دلیل از این دسته از سازه ها در برخی از پروژه ها مورد استفاده از مهم ترین ویژگی های سازه های فضاکار چوبی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

طراحی کلاسیک و خاص

بی شک استفاده از چوب به عنوان یک مصالح و متریال در جهان امروزی که عمده ساختمان ها با استفاده از فلزات به وجود می آید، به عنوان یک طراحی جذاب و کلاسیک شناخته می شود. همین موضوع باعث شده تا در محیط هایی که نیاز به یک طراحی خاص، مدرن و جذاب است بتوان از سازه های فضایی چوبی استفاده کرد. اگر برای شما نیز زیبایی و طراحی سازه اهمیت بسیار زیادی دارد، پیشنهاد ما این است که از بین سازه های موجود به سراغ سازه های فضاکار چوبی رفته و از آن ها استفاده کنید.

هزینه مقرون به صرفه در برخی از پروژه ها

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که در برخی از مناطق خواص استفاده از چوب به عنوان مصالح این است که می تواند به عنوان یک روش کم هزینه شناخته شود. در واقع می توان گفت که در برخی از مناطق دنیا استفاده از چوب برای تولید سازه های فضاکار چوبی می تواند هزینه های ساخت را به طرز چشمگیری کاهش دهد و همین موضوع باعث شده تا شاهد افزایش محبوبیت این روش در برخی از مناطق باشیم.

سازگاری با محیط زیست

به طور کلی چوب یکی از متریال های پر کاربرد و پر اهمیت است. یکی از موضوعات مهمی که باید بدانید این است که استفاده از چوب به عنوان یک متریال برای تولید سازه های فضایی سازگاری بسیار زیادی با محیط زیست داشته و همین موضوع باعث می شود تا این سازه ها پایدار، قابل بازسازی و سازگار با محیط زیست باشند.