مدلسازی سازه های فضایی چه روش هایی دارد؟

سازه های فضایی در سال های اخیر محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده اند و همین موضوع باعث شده تا شاهد ساخت سازه های فضایی در بخش های مختلف باشیم. در واقع می توان گفت که سازه های فضایی یکی از نوین ترین و جدیدترین مدل های سازه ای هستند که در محیط های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به روش های مدلسازی سازه های فضایی انداخته و در رابطه با برنامه ها و نرم افزارهایی که به شما کمک می کند تا بتوانید این سازه ها را مدل سازی کنید، توضیحات جامع و کامل را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید تا این نرم افزارها را به شما معرفی کنیم.

نرم افزارهای و روش های مدلسازی سازه های فضایی

با توجه به افزایش محبوبیت سازه فضاکار و همچنین ویژگی های خاصی که این دسته از سازه ها دارند، برای ساخت آن ها لازم است تا با مهارت لازم محاسبات پیچیده ای صورت گیرد.

در واقع بر خلاف سازه های کلاسیک و معمولی که مهندسی آن ها پیچیده نبود و افراد می توانستند به راحتی محاسبات آن را انجام دهند، نکته مهم این است که سازه های فضایی به دلیل هندسه پیچیده ای که دارند به هیچ عنوان محاسبات ساده ای نداشته و لازم است تا محاسبات آن ها به منظور مدل سازی و ساخت توسط برنامه های پیشرفته صورت گیرد.

در همین راستا شرکت های مختلفی اقدام به توسعه برنامه های گوناگون کردند. به منظور استفاده از این برنامه ها و روش های مدلسازی سازه های فضایی در ادامه قصد داریم تا شما را با برخی از این برنامه ها آشنا کرده و در رابطه با آن ها توضیحات جامع و کامل را ارائه دهیم.

برنامه Sap

یکی از برنامه هایی که به شما کمک می کند تا سازه های فضایی را بتوانید به بهترین شکل ممکن مدل سازی کنید، برنامه Sap است. در واقع نرم افزار Sap یکی از روش های مدلسازی سازه های فضایی بوده که می توانید از طریق آن ها به راحتی مدل ها و سازه های فضایی را به بهترین شکل ممکن مدل سازی کرده و محاسبات آن ها را انجام دهید.

البته نکته مهمی که باید بدانید این است که برای سازه هایی که هندسه متفاوت و پیچیده ای دارند استفاده از برنامه و نرم افزار Sap بسیار دشوار زمان بر و حتی در برخی از پروژه ها غیر ممکن است. به همین دلیل شاهد توسعه دادن نرم افزارهای دیگری در این حوزه به منظوره روش های مدلسازی سازه های فضای پیچیده تر هستیم.

نرم افزار Formian

نرم افزار Formian برنامه دیگری است که از آن به عنوان یکی از روش های مدلسازی سازه های فضایی پیچیده یاد شده و در بخش های خاصی که لازم است تا سازه های فضای فوق العاده پیچیده و سخت مدلسازی شده و محاسبات آن ها انجام می شود، از این نرم افزار استفاده می شود.

استفاده از  برنامه Formian می تواند به بهترین شکل ممکن به شما خروجی های لازم برای ساخت سازه های فضاکار را بدهد. از مهم ترین ویژگی های این نرم افزار می توان به سادگی و سبک بودن آن اشاره کرد که باعث می شود تا افراد فعال در حوزه بررسی روش های مدل سازی سازه های فضایی بتوانند به بهترین شکل ممکن از این برنامه ها استفاده کرده و محاسبات آن را انجام دهند.

حرف آخر

در این مطلب نگاهی به روش های مدلسازی سازه های فضایی انداخته و در رابطه با نرم افزار ها و برنامه هایی که به شما کمک می کند تا بتوانید این فرایند را انجام دهید، توضیحات جامع و کاملی را ارائه دادیم.

امروزه سازه های فضایی با داشتن محاسبات پیچیده ریاضیاتی و مهندسی تنها با کمک رایانه ها و نرم افزار ها قابل پیاده سازی هستند. همین موضوع باعث شده تا علم کامپیوتر در این حوزه به کمک علم معماری آمده و شاهد به وجود آمدن برنامه های مختلف و روش های مدلسازی سازه های فضایی باشیم.

پیشنهاد ما این است که اگر قصد مدلسازی سازه های فضایی را دارید، حتماً از دو برنامه گفته شده استفاده کرده و با استفاده از این برنامه ها سازه های فضایی خود را به بهترین شکل ممکن مدل سازی و آن ها را آماده طراحی و ساخت کنید.