فاصله ستون ها در سازه های فضایی

با پیشرفت صنعت معماری و ساختمان سازی شاهد به وجود آمدن انواع گوناگونی از سازه ها در بخش های مختلف هستیم. یکی از این سازه ها، سازه های فضایی است و یکی از سوالات مهمی که در رابطه با آن ها مطرح می شود، فاصله ستون ها در سازه های فضایی به حساب می آید. سازه های فضایی به دلیل مزایا و ویژگی های خاص خود در مدت زمان کوتاهی توانستند جایگاه ویژه ای در صنعت پیدا کرده و شاهد به وجود آوردن بناهای مختلفی با استفاده از این سازه ها باشیم.

در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به سازه های فضایی انداخته و بیان کنیم که از نظر استاندارد باید چه فاصله ای در این دسته از سازه ها وجود داشته باشد. پس با ما همراه باشید تا در رابطه با این فاصله و استانداردهای آن توضیحات جامع و کاملی را بیان کنیم.

اهمیت رعایت استانداردها در ساخت سازه های فضایی

یکی از سوالات بسیار مهمی که مطرح می شود این است که چرا باید به استانداردهای مختلفی مثل فاصله ستون ها در سازه های فضایی توجه داشته باشیم و این استانداردها را رعایت کنیم؟

در پاسخ به این سوال بسیار مهم باید گفت که رعایت استانداردها یکی از موضوعات بسیار مهمی است که در صنایع مختلف باید به آن توجه داشته باشید، چرا که این استانداردها بر اساس محاسبات علمی و آزمون و خطا های بسیار زیاد به وجود آمده و عدم رعایت آن ها باعث می شود تا کل فرایند مورد نظر شما با اختلال و مشکل مواجه شود.

در سازه های فضایی نیز این مسئله وجود داشته و شاهد تعیین استانداردهای مختلفی برای آن هستیم. یکی از موضوعات و نکات مهمی که باید بدانید این است که به دلیل آن که سازه های فضایی از نظر محاسبات و معماری شرایط خاص و پیچیده ای دارند، رعایت نکات و استانداردها به عنوان یک مسئله بسیار مهم شناخته می شود. به همین دلیل به شما پیشنهاد می دهیم تا حتما در رابطه با استانداردهای مختلفی نظیر فاصله ستون ها در سازه های فضایی تحقیقات جامع و کاملی داشته باشید تا به منظور طراحی این دسته از سازه ها با مشکل خاصی مواجه نشوید.

فاصله ستونها در سازه های فضایی چقدر باید باشد؟

به منظور پاسخ این سوال بسیار مهم باید گفت که فاصله ستون ها در یک سازه فضاکار با توجه به ویژگی ها و طراحی سازه متغیر بوده و لازم است تا به منظور انتخاب فاصله ها در سازه های فضایی محاسبات کاملی انجام دهید. این مسئله باعث شده تا امروزه برنامه ها و نرم افزارهای پیشرفته ای به وجود بیاید که به شما کمک می کند تا در وهله اول بتوانید طراحی فوق العاده ای در حوزه ساخت سازه های فضایی داشته باشید و هم فاصله ستون ها در انواع سازه های فضاکار و محل قرارگیری آن ها را به صورت کامپیوتری مشخص کنید.

موضوع دیگری که باید بدانید این است که در سازه های فضایی سعی بر آن است تا تعداد ستون ها به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده و فاصله آن ها نیز افزایش پیدا کند. این مسئله به زیبایی طراحی کار کمک می کند. یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در حال حاضر شاهد نرم افزارهای گوناگونی برای بهینه سازی فاصله ستون در انواه سازه فضایی با استفاده از الگوریتم ژنتیک هستیم. در واقع این نرم افزارها تمام تلاش خود را می کنند تا به بهترین شکل ممکن فاصله بین ستون ها را به شما ارائه داده و کمک کند تا در نهایت بتوانید به بهترین شکل ممکن سازه فضایی خود را به وجود بیاورید. همان طور که اشاره کردیم، آن چه مهم است این است که شما باید درک کاملی از پروژه خود و نیازهای آن داشته باشید تا در نهایت بتوانید نحوه صحیح ستون گذاری در این دسته از سازه ها را پیدا کرده و همچنین فاصله ستون ها در یک سازه  فضاکار را به شکل استاندارد رعایت کنید.

حرف آخر

در این مطلب نگاهی به فاصله ستون ها در سازه های فضاکار انداخته و این نکته مهم را بیان کردیم که به منظور انتخاب فاصله ستون ها در این سازه ها باید با توجه به شرایط و ویژگی های پروژه تعیین شده و همچنین برای آن که به بهترین شکل ممکن این فاصله مشخص شود، بهتر است تا از نرم افزارها و برنامه های کمکی استفاده کنید.