سازه فضایی بدون ستون از چه ویژگی هایی برخوردار هستند؟

سازه های فضایی در سال های اخیر پیشرفت فوق العاده ای کردند و همین مسئله باعث شد تا امروزه شاهد نسل جدیدی از این سازه ها به نام سازه های فضایی بدون ستون باشیم.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که سازه های فضایی بدون ستون به نحوی هستند که همان طور که از نام آن ها پیدا است، هیچ ستونی برای به وجود آوردن آن ها مورد استفاده قرار نمی گیرد و همین مسئله باعث زیبایی و جلوه فوق العاده این دسته از سازه ها شده است. در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به این نوع از سازه های فضایی انداخته و در رابطه با آن ها صحبت کنیم، پس با ما همراه باشید.

تاریخچه سازه های فضاکار فاقد ستون

اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه سازه فضایی فاقد ستون بیاندازیم باید گفت که در گذشته سازه ها شکل های ساده و معمولی داشتند اما رفته رفته شاهد به وجود آمدن نسل جدیدی از سازه ها بودیم که به آن ها سازه های فضایی یا سازه های فضاکار گفته می شد.

این دسته از سازه ها با طرح ها و مدل های جدید و خاصی به وجود آمدند و همین مسئله باعث شد تا شاهد محبوبیت آن ها باشیم.

رفته رفته سازه فضایی نیز در مدل های جدید و مدرنی مورد استفاده قرار گرفتند که یکی از خاص ترین آن ها سازه های فضاکار فاقد ستون است. این دسته از سازه ها به دلیل زیبایی خود در مدت زمان کوتاهی به محبوبیت فوق العاده ای دست پیدا کردند و امروز شاهد استفاده از آن ها در بخش های مختلفی هستیم که لازم است تا به بهترین شکل ممکن از فضا استفاده شده و با قرار دادن ستون ها مانع زیبا سازه به صورت کلی نشد.

نحوه ساخت سازه های فضایی بدون ستون

یکی از سوالات بسیار مهمی که مطرح می شود این است که نحوه طراحی سازه فضاکار فاقد ستون چگونه است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که فرآیند طراحی این دسته از سازه ها چند مرحله بسیار مهم دارد که اگر بخواهیم آن ها را به شما معرفی کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیاز سنجی اولیه

برای طراحی و ساخت سازه فضاکار بدون ستون لازم است تا نیاز سنجی دقیقی صورت گیرد. در این مرحله باید مشخص شود که آیا واقعاً سازه در شرایطی است که نیازی به عدم ستون نداشته باشد و یا این امکان وجود دارد که بتوان یک سازه فضایی که از ستونی برخوردار نیستند در آن بخش ایجاد کرد یا خیر؟

در این مرحله اگر مشخص شود که امکان طراحی و ساخت این دسته از سازه ها وجود ندارد، طراحان سازه های فضایی به سراغ مراحل بعدی نمی روند اما اگر مشخص شد که می توان یک سازه فضاکار فاقد ستون را در این محیط ایجاد کرد، می توان به سراغ مراحل بعدی رفت.

  • طراحی در نرم افزار ها

موضوع دیگری که باید بدانید این است که پس از نیاز سنجی سازه فضایی بدون ستون، گام بعدی برای ساخت این دسته از سازه ها انجام طراحی در نرم افزارهای پیشرفته است. به دلیل آن که طراحی سازه های فضایی بدون ستون نیاز به انجام فرآیندهای پیچیده دارد، به همین دلیل طراحان برای به وجود آوردن این دسته از سازه ها اقدام به استفاده از نرم افزارهای مهندسی پیشرفته کرده و به صورت مجازی اقدام به مدلسازی سازه مورد نظر خود خواهند کرد.

  • انجام محاسبات پیچیده

گام بعدی که به منظور طراحی سازه های فضایی فاقد هر گونه پایه باید به آن توجه داشته باشید، انجام محاسبات پیچیده مهندسی است. امروزه نرم افزارهای دیگری نیز در زمینه انجام محاسبات ریاضی وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کرده و به بهترین شکل ممکن فرآیندهای ریاضیاتی پیچیده طراحی این دسته از سازه ها را با استفاده از این برنامه ها انجام دهید.

حرف آخر

در این مطلب نگاهی به سازه های فضایی فاقد ستون انداخته و در رابطه با نحوه طراحی و ساخت این دسته از سازه ها توضیحات جامع و کاملی را به شما ارائه دادیم. ما در این مطلب تلاش کردیم تا به صورت کامل در رابطه با مراحل ساخت این دسته از سازه ها صحبت کنیم. انجام مراحل گفته شده در این مطلب به شما کمک می کند تا بتوانید سازه مورد نظر خود را طراحی و اجرا کنید.