سازه فضاکار تک لایه

سازه های فضایی امروزه در انواع و مدل های مختلفی به وجود می آیند که یکی از مرسوم ترین آن ها، سازه های فضایی تک لایه هستند. در برخی از پروژه ها متناسب با نیاز و شرایط پروژه لازم است تا سازه های فضاکار تک لایه استفاده شود. در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا شما را با این سازه ها آشنا کرده و بیان کنیم که به منظور استفاده از این سازه ها لازم است تا به چه نکات و موضوعاتی توجه کنید. پس با ما همراه باشید تا این دسته از سازه ها را به شما معرفی کنیم.

سازه های فضاکار یک لایه

یکی از سوالات بسیار مهمی که مطرح می شود این است که سازه فضایی تک لایه به چه نوع از سازه های گفته می شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که یک سازه تک لایه متشکل از اعضایی نظیره تیر، صلب، پیچ، گوی و… هستند. این اجرا به شکل ساده در درون صفحه واحدی هم بندی شده و مورد استفاده قرار می گیرند.

در واقع این سازه ها شکل ساده ای داشته و دارای ویژگی های خاص و مختلفی هستند. همین موضوع باعث شد تا شاهد استفاده از این سازه ها در بخش های گوناگونی باشیم. در واقع از آن جایی که سازه های تک لایه به عنوان اولین نسل از سازه های فضایی مورد استفاده قرار می گرفتند، امروزه نیز شاهد استفاده از این نوع سازه ها در بخش های گوناگون هستیم. البته به منظور استفاده از یک سازه تک لایه لازم است تا به چند نکته و موضوع بسیار مهم توجه داشته باشید که در بخش بعدی این موارد را به شما معرفی می کنیم.

فرآیند طراحی و ساخت سازه فضاکار با یک لایه

یکی از نکات و موضوعات مهمی که باید بدانید این است که به منظور طراحی و ساخت سازه فضاکار تک لایه با وجود راحتی فرایند طراحی این دسته از سازه ها باید از برنامه های مهندسی استفاده کنید.

در واقع این برنامه به شما کمک می کنند تا بتوانید فرآیند طراحی را با سرعت بسیار زیادی انجام داده و همچنین محاسبات پیچیده ریاضی این دسته از سازه ها را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. عدم توجه به این مسئله باعث می شود تا سازه فضایی نهایی متناسب با نیازهای شما نبوده و نتواند به بهترین شکل ممکن نیاز پروژه را برطرف کند.

طراحی، انجام محاسبات ریاضی، نحوه اجرا، پیاده سازی و… از مهم ترین مواردی هستند که به منظور ساخت سازه فضایی تک لایه باید به آن توجه داشته باشید و کوتاهی در هر یک از این بخش ها می تواند کل فرآیند ساخت سازه شما را با مشکلات گوناگونی مواجه کند.

انواع سازه های فضاکار یک لایه

یکی از موضوعات بسیار مهمی که باید بدانید این است که امروزه شاهد انواع مختلفی از سازه های فضایی تک لایه هستیم که هر یک از این سازه ها ویژگی های خاص و منحصر به فرد داشته و در بخش های گوناگونی متناسب با نیاز کارفرما و پروژه از آن ها استفاده می شود. اگر بخواهیم شما را با سازه های فضایی تک لایه آشنا کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سازه های شبکه ای تخت تک لایه
  • سازه های چلیکی تک لایه
  • سازه های گنبدی تک لایه

تفاوت سازه های یک لایه و چند لایه

یکی از موضوعات بسیار مهمی که باید بدانید این است که امروزه شاهد نسل جدیدی از سازه های فضایی به نام سازه های فضایی چند لایه هستیم. این دسته از سازه ها دارای ویژگی های خاصی بوده و در بخش های گوناگونی از آن ها استفاده می شود.

در همین راستا یکی از سوالات بسیار مهمی که مطرح می شود این است که سازه های فضایی چند لایه و یک لایه چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ اگر بخواهیم به این سوال بسیار مهم پاسخ دهیم باید گفت که در سازه هایی تک لایه شاهد تاثیر رفتار خموشی مسلط هستیم و در واقع شاهد نیروی برشی و گشتاور پیچشی در این دسته از سازه های فضایی خواهیم بود.

این در حالی است که در سازه های چند لایه عمده نیروها از نوع محوری هستند. این مسئله یکی از موضوعات بسیار مهم و تفاوت های اصلی سازه های تک لایه و چند لایه با یکدیگر از نظر علم معماری و مهندسی هستند که باید به آن ها توجه کرد.