سازه های فضایی سبک

سازه های فضایی سبک به دسته ای از سازه های فضاکار گفته می شوند که به منظور طراحی و ساخت آن ها از اجزای با وزن سبک استفاده می شود و همین مسئله باعث شده تا این دسته از سازه ها وزن بسیار کمی داشته باشند و در بخش هایی که نیاز است تا سازه مورد استفاده سبک باشد، از این دسته از سازه ها استفاده می شود. امروزه در بخش های مختلفی نیاز است تا به دلیل موقعیت قرارگیری سازه، وزن آن به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند. در همین راستا می توان از سازه های سبک استفاده کرد. در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به سازه های فضایی سبک انداخته و در مورد مهم ترین ویژگی ها و امکانات آن صحبت کنیم.

نحوه طراحی سازه های فضایی سبک

یکی از سوالات بسیار مهمی که مطرح می شود این است که نحوه طراحی سازه های سبک به چه شکل و چگونه این دسته از سازه ها مدلسازی می شوند؟

  • مدلسازی اولیه سازه

در پاسخ به این سوال بسیار مهم باید گفت که سازه فضاکار سبک در مرحله طراحی و مدل سازی با استفاده از نرم افزارهای پیشرفته این حوزه به وجود می آیند.

طراحان به منظور ایجاد این نوع سازه ها تمام تلاش خود را می کنند تا از قطعات کمی برای ساخت این نوع از سازه های فضاکار استفاده کنند.

نکته مهمی که باید بدانید این است که هر چه تعداد قطعات مورد استفاده برای ساخت این دسته از سازه ها کاهش چشمگیری پیدا کند، به صورت کلی وزن سازه نیز کم شده و در نهایت شاهد سبک شدن سازه فضایی هستیم.

به همین دلیل است که باید برای طراحی سازه های فضایی سبک از نرم افزارهای پیشرفته استفاده می شود، چرا که این نرم افزارها به شما اجازه می دهد تا سازه مورد نظر خود را مدل سازی کرده و نقاط ضعف و قدرت آن را پیدا کنید. اگر به جای استفاده از نرم افزارهای پیشرفته بخواهید به صورت سنتی اقدام به طراحی یک سازه فضایی کنید، ممکن است با کاهش چشمگیر قطعات سازه باعث به وجود آمدن نقاط ضعف مختلف در سازه نهایی ایجاد شود.

  • انجام محاسبات ریاضی برای کاهش وزن

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای ساخت سازه فضایی سبک باید محاسبات ریاضی پیچیده انجام پذیرد تا با کاهش وزن بخش های مختلف سازه، در نهایت کل وزن سازه فضایی کاهش پیدا کند.

این مرحله نیز دارای چندین بخش بوده که مهم ترین آن ها انجام محاسبات ریاضی مهندسی است. امروزه شاهد به وجود آمدن نرم افزارها و برنامه های مختلفی هستیم که به شما کمک می کند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن که سازه فضایی مورد نظر خود را به وجود آورده و محاسبات ریاضی آن را در کمترین زمان ممکن انجام دهید.

ساخت و اجرای سازه فضایی سبک

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای ساخت سازه های فضایی سبک معمولاً از متریال و مصالحی با وزن کم استفاده می شود. اگر بخواهیم در این زمینه مثالی بزنیم باید گفت به صورت کلی برای ساخت سازه های فضایی از قطعات فولادی استفاده می کنند که این قطعات فولادی وزن بسیار زیادی داشته و همین مسئله می تواند وزن کل سازه فضایی شما را افزایش دهد.

به همین دلیل برای کاهش وزن سازه فضایی معمولا به سراغ متریال های دیگری نظیر چوب و یا آلومینیوم می روند. آلومینیوم یکی از مهم ترین متریال هایی است که امروزه برای ساخت سازه های فضایی سبک از آن استفاده می شود و در حال حاضر نیز شاهد به وجود آمدن سازه های مختلفی با استفاده از آن هستیم.

انجام این فرآیند در نهایت باعث می شود تا سازه فضایی شما با وزن بسیار کم به وجود آمده و در نهایت بتوانید نیاز خود به داشتن یک سازه سبک را بر طرف کنید.

حرف آخر

در این مطلب در مورد سازه های فضایی سبک صحبت کرده و بیان کردیم که این سازه ها چگونه به وجود آمده و برای ساخت آن ها لازم است تا چه مراحلی را طی کنید. توجه به نکات گفته شده در این مطلب به شما کمک می کند تا در نهایت می توانید سازه فضایی خود را با وزن بسیار کم به وجود آمده و به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید.