مشکلات موجود در تولید سازه فضاکار

وجود مشکلات و چالش در بخش های مختلف یکی از موضوعات غیر قابل اجتناب است و مثل هر فرایند و موضوعی امروزه شاهد مشکلات موجود در تولید سازه فضاکار نیز هستیم. نکته مهم این است که فعالین حوزه ساخت سازه های فضایی با دید کاملی در رابطه با این مشکلات اقدام به وجود آوردن سازه های گوناگون می کنند. در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به مشکلات موجود در تولید سازه های فضایی انداخته و در رابطه با آن ها توضیحاتی را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید تا در رابطه با این مسئله صحبت کنیم.

انواع مشکلات موجود در تولید سازه فضاکار

اگر بخواهیم نگاهی به مشکلات موجود در تولید سازه های فضاکار بیاندازیم می توان این مشکلات و چالش ها را به انواع مختلفی تقسیم کرد که این مشکلات شامل موارد زیر می شود:

انتخاب نوع سازه

یکی از مشکلات موجود در تولید سازه های فضاکار انتخاب سازه مناسب است. در واقع از آن جایی که امروزه شاهد مدل ها و انواع گوناگونی از سازه های فضایی هستیم. یکی از مشکلات و چالش های همیشگی انتخاب بهترین نوع سازه به حساب می آید. از آن جایی که هر سازه فضاکار دارای مزایا و معایب خاصی است، فعالین این حوزه همواره با این چالش مواجه هستند که برای هر پروژه به سراغ کدام نوع سازه های فضایی باید بروند؟

در همین راستا لازم است تا گروه های فعال در زمینه طراحی و تولید سازه های فضایی تحقیقات کاملی در رابطه با مزایا و معایب هر یک از این سازه ها داشته باشند و متناسب با نیاز پروژه در نهایت بهترین نوع سازه فضاکار را انتخاب و از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

طراحی سازه فضاکار

طراحی کردن یک سازه فضاکار نیز یکی از مشکلات موجود در تولید سازه های فضایی به حساب چرا که فرآیند طراحی به صورت کلی دارای چالش های خاصی بوده و فرد طراح باید با در کنار هم قرار دادن مزایا و معایب هر مدل طراحی در نهایت به یک جمع بندی رسیده و سازه را به بهترین شکل ممکن به وجود بیاورد.

در واقع اگر فرایند طراحی به شکل درستی صورت نگیرد معایب پروژه بیشتر از مزایای آن خواهد بود و همین مسئله می تواند سازه فضاکار را با مشکلات گوناگونی مواجه کند.

محاسبات پیچیده مهندسی یکی از مشکلات موجود در تولید سازه فضاکار

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که فرایند ساخت یک سازه فضاکار دارای محاسبات پیچیده ریاضی است. در گذشته این محاسبات توسط مهندسی و به سختی انجام می شد اما با پیشرفت سازه های فضایی امروزه شاهد تولید نرم افزارهای ریاضیاتی مختلف هستیم که شما برای انجام این محاسبات کمک می کند. با این حال در برخی از پروژه های خاص که عموماً دارای معماری فرم آزاد هستند ممکن است به نحوی باشند که این محاسبات به صورت کامل توسط کامپیوتر انجام نپذیرد و در نتیجه فرآیند انجام محاسبات ریاضی این نوع سازه ها با چالش های خاصی مواجه خواهد شد.

انتخاب متریال و فرایند ساخت

به صورت کلی می توان گفت که در هر بخشی از فرایند ساخت سازه های فضایی که شاهد انتخاب های متنوع و مزایا و معایب گوناگونی برای هر یک از انتخاب ها هستیم شاهد به وجود آمدن چالش ها و مشکلات گوناگونی خواهیم بود.

در همین راستا یکی از مشکلات موجود در تولید سازه های فضایی در فرایند انتخاب مصالح و پیاده سازی سازه در محل مورد نظر است. مصالحی که به منظور ساخت سازه های فضایی مورد استفاده قرار می گیرد دارای مزایا و معایب گوناگونی هستند. در نتیجه انتخاب متریال مناسب یکی از موضوعات چالش برانگیز است به همین دلیل باید با دید کاملی در رابطه با ویژگی های هر متریال، در نهایت بهترین نوع مساله مصالح انتخاب کرده و اقدام به ساخت سازه های فضایی کرد.

تقابل زیبایی و کارایی

به صورت کلی مهم ترین دلیل که افراد به سراغ سازه های فضایی رفته اند، زیبایی آن ها به حساب است. این مسئله باعث شده تا رفته رفته برخی از افراد کارایی یک سازه فضاکار را در نظر نگرفته و تنها به زیبایی آن فکر کنند که این موضوع باعث می شود تا برخی از سازه ها بدون در نظر گرفتن کارایی و استحکامات آن به وجود بیاید و پس از مدتی با مشکلات گوناگونی مواجه می شوند. در واقع یکی از مشکلات موجود در تولید سازه های فضایی پیدا کردن حد تعادلی بین زیبایی و کارآیی سازه است.