خرابی تدریجی در سازه فضاکار و بررسی آن

امروزه شاهد استفاده از انواع مختلفی از سازه ها در پروژه های ساختمانی هستیم و همین موضوع باعث شده تا افراد بتوانند متناسب با نیاز خود به سراغ سازه های مختلف رفته و به بهترین شکل ممکن از آن ها استفاده کنند. در همین راستا یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، بررسی خرابی تدریجی در سازه های فضاکار است، چرا که این دسته از سازه ها محبوبیت بسیار زیادی داشته و همین موضوع باعث شده تا بررسی خرابی تدریجی در سازه های فضایی تبدیل به یکی از موضوعات بسیار مهم و حائز اهمیت شود. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تا به بررسی این مسئله پرداخته و در رابطه با آن توضیحات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم.

چرا بررسی خرابی تدریجی در سازه های فضاکار اهمیت دارد؟

یکی از سوالات بسیار مهمی که ممکن است ذهن شما را مشغول کند این است که چرا باید اقدام به بررسی خرابی سازه فضایی پرداخت و در رابطه با آن صحبت کنیم؟ به منظور پاسخ به این سوال باید گفت که سازه های فضاکار محبوبیت بسیار زیادی در بین طراحان و معماران دارند و همین مسئله باعث شده تا موارد مربوط به خرابی تدریجی آن ها نیز تبدیل به یک موضوع بسیار مهم و حائز اهمیت شود.

نکته مهمی که باید بدانید این است که مدت ها تصور بر این بود که این دسته از سازه ها دارای سختی بسیار زیادی هستند و در برابر زلزله و بارهای ضربه ای آسیب پذیر هستند و در نتیجه می توانند به بهترین شکل ممکن از خود مقاومت نشان دهند، اما بررسی های صورت گرفته نشان داده که این دسته از سازه ها با وجود داشتن درجه نامعینی بالا همچنان رفتار ترد داشته و می تواند شما را با مشکل مواجه کند. در واقع این سازه ها به نحوی هستند که خرابی قسمتی از سازه ها یا حتی یک عضو ممکن است باعث خرابی کل سازه شده و همین مسئله باعث می شود تا سازه فضاکار شما با مشکلات جدی مواجه شود.

به همین دلیل به منظور بررسی خرابی تدریجی در سازه های فضاکار باید گفت که در این دسته از سازه ها باید تشخیص مسیر خرابی و همچنین طراحی سازه به نحوی باشد که خراب شدن یک بخش از آن به سایر بخش ها منتقل نشده و به صورت موضعی باقی بماند.

کنترل خرابی تدریجی در سازه های فضاکار

همان طور که بیان کردیم بررسی خرابی تدریجی در سازه فضاکار نشان می دهد که این دسته از سازه ها به دلیل شرایط خاصی که دارند به نحوی هستند که در صورت بروز مشکل در یک بخش از آن ها ممکن است رفته رفته کل سازه با مشکل مواجه شده و باعث خرابی سازه فضاکار شود.

به همین دلیل به منظور بررسی تدریجی خرابی سازه های فضاکار و رفع این مشکل مهندسین و معماران تلاش کردند تا از روش های مختلفی استفاده کنند که میزان خرابی این سازه ها را به طرز چشمگیری کاهش دهند.

به عنوان مثال در وهله اول آن ها سعی می کنند تا با تشخیص مسیر خرابی سازه خود را به نحوی به وجود بیاورند که خرابی یک بخش از آن به سایر بخش منتقل نشود و به اصطلاح خرابی به وجود آمده در سازه فضاکار به صورت موضعی باقی بماند. همین مسئله باعث می شود تا شاهد خراب شدن کل سازه نباشیم و بتوان سالیان سال از سازه فضاکار استفاده کرد. همچنین به منظور مدل سازی سازه باید مواردی چون لایه های آن، تاثیر تغییر پارامترهای مختلف مثل طول دهانه بر سازه، نوع تیپ بندی مقاطع، ابعاد چشمه ای سازه و… بر روی بررسی خرابی تدریجی در سازه های فضاکار مورد ارزیابی قرار گرفته تا در نهایت سازه به بهترین شکل ممکن به وجود بیاید.

عدم توجه به این موارد می تواند باعث شود تا به وجود آمدن یک مشکل در بخشی از سازه، کل سازه فضاکار شما را با مشکلات جدی مواجه کند. به همین دلیل به شما پیشنهاد می دهیم تا به این نکات توجه داشته باشید تا در نهایت سازه فضاکار مقاوم و حرفه ای را به وجود بیاورید.

حرف آخر

در این مطلب به بررسی تدریجی خرابی سازه های فضاکار پرداخته و در رابطه با آن توضیحات کاملی را بیان کردیم. ما در این مطلب سعی کردیم تا به شما آموزش دهیم که چگونه می توانید سازه خود را مقاوم کرده و جلوی خرابی تدریجی آن را بگیرید.