سازه فضاکار به عنوان پشت بند سد

سازه های فضاکار محبوبیت و رشد بسیار زیادی پیدا کرده اند و به همین دلیل شاهد به وجود آمدن سازه های مختلفی با استفاده از این نوع سازه در سراسر دنیا هستیم. این مسئله باعث شده تا شاهد استفاده از سازه فضاکار به عنوان پشت بند سد نیز باشیم. در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به این مسئله بسیار مهم انداخته و بیان کنیم که استفاده از سازه فضاکار به عنوان پشت بند سد چه مزایایی دارد. پس با ما همراه باشید تا در رابطه با این مسئله بسیار مهم صحبت کنیم.

تحقیقات صورت گرفته در رابطه با استفاده از سازه فضاکار به عنوان پشت بند سد

اگر بخواهیم در رابطه با بررسی های صورت گرفته به منظور آنالیز کارایی سازه فضایی به عنوان پشت بند سد صحبت کنیم باید به این مسئله بسیار مهم اشاره داشته باشیم که امروزه در اقصی نقاط دنیا تحقیقات گوناگونی در این حوزه انجام شده است. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و طراحان و معماران تلاش کردند تا به بررسی کارایی سازه فضایی به عنوان پشت بند سد پرداخته و آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که از آن جایی که امکان پیاده سازی عملیاتی این مسئله وجود ندارد، بررسی اثر سازه های فضایی به عنوان پشت بند سد به صورت مدلسازی و کامپیوتری صورت گرفته است و محققان ایرانی با بررسی سد لتیان و پارامترهای مختلف آن تلاش کردند تا در مورد نقش سازه فضایی به عنوان پشت بند سد تحقیقاتی انجام دهند و همین مسئله باعث شده تا شاهد نتیجه گیری های جالبی در رابطه با این مسئله باشیم.

علت اهمیت استفاده از سازه فضایی به عنوان پشت بند سد

یکی از موضوعات بسیار مهم که باید به آن توجه داشته باشید این است که استفاده از سازه فضایی به عنوان پشت بند سد می تواند مزایایی گوناگونی برای دولت ها داشته باشد. با توجه به ویژگی های خاص و منحصر به فردی که سازه های فضایی دارند، انتظار می رود که استفاده از این سازه ها برای پشت بند سد بتواند ویژگی های خاص و منحصر به فردی به سازه سد بدهد.

در همین راستا باید به این نکته اشاره کنیم که سازه های فضاکار در کنار زیبایی فوق العاده که دارند به عنوان سازه هایی با کارایی بالا شناخته می شوند. موضوع دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که طراحان و معماران که از سازه های فضاکار استفاده می کنند، می توانند با دست باز تر و خلاقیت فوق العاده ای از این دسته سازه ها استفاده کنند و همین موضوع نیز باعث شده تا این سازه ها محبوبیت دو چندانی پیدا کنند.

در واقع همین مزایا است که باعث شده تا شاهد تحقیقاتی در حوزه استفاده از سازه فضاکار به عنوان پشت بند سد باشیم که نتایج این تحقیقات را در بخش بعدی به شما معرفی می کنیم.

نتایج به دست آمده از تحقیقات

اگر بخواهیم نگاهی به نتایج به دست آمده انداخته و آن ها را به شما معرفی کنیم باید گفت که پس از مدل سازی های صورت گرفته نتایج بدست آمده نشان داد که سازه های فضاکاری که به عنوان پشت بند سد مورد استفاده قرار می گیرند وزن کمتری داشته و همین مسئله باعث می شود تا به نسبت سازه های بتنی بتوان به راحتی از این سازه ها استفاده کرد.

نکته دیگری که در رابطه با این سازه ها باید بدانید آن است که به وجود آوردن یک پشت بند سد با استفاده از سازه فضایی باعث می شود تا شما هزینه کمتری به نسبت سازه بتنی پرداخت کرده و بتوانید از نظر اقتصادی نیز به بهترین شکل ممکن این دسته از سازه ها را ایجاد کنید.

در نهایت نکته دیگری که باید به آن اشاره داشت این است که سازه های فضایی به طراحان و معماران اجازه می دهد تا پشت بند سدها را با مدل ها و معماری های خاص و منحصر به فردی به وجود بیاورند. تمامی این موارد باعث شده تا امروزه تحقیقات گوناگونی در رابطه با نقش سازه فضاکار به عنوان پشت بند سد صورت گیرد. البته نباید از این مسئله چشم پوشی کرد که مقاوم سازی این سازه ها نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.