اتصالات پرسی در سازه فضایی

امروزه در حوزه طراحی و تولید سازه های فضایی شاهد استفاده از اتصالات گوناگونی هستیم و همین مسئله باعث شده تا اتصالات پرسی در سازه های فضایی اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده و به عنوان یکی از اتصالات بسیار مهم شناخته شود. همین اهمیت باعث شده تا در این مطلب نگاهی به اتصالات پرسی در سازه های فضاکار انداخته و در رابطه با این مسئله بسیار مهم توضیحات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید تا در رابطه با این دسته از انواع اتصالات صحبت کنیم.

معرفی اتصالات پرسی در سازه های فضاکار

به منظور بررسی اتصالات پرسی در سازه های فضایی لازم است تا نگاهی به این دسته از اتصالات انداخته و در رابطه با آن صحبت کنیم. اگر بخواهیم در رابطه با این مسئله توضیحاتی را به شما ارائه دهیم باید گفت که اتصال پرسی از مجموعه اعضای پرس شده و از جمله اتصالات تک پیچ و مهره ای به حساب می آید. به منظور بررسی تاریخچه این دسته از اتصالات  باید گفت اولین بار در کشور اسکاتلند شاهد استفاده از اتصالات پرسی در سازه های فضاکار بودیم و ریشه این دسته از اتصالات به این کشور باز می گردد.

بررسی نحوه اتصالات پرسی در سازه های فضایی

به منظور بررسی اتصالات پرسی در سازه های فضاکار ممکن است این سوال بسیار مهم برای شما مطرح شود که نحوه عملکرد این دستگاه اتصال چگونه بوده و به چه نحوی شاهد استفاده از این اتصالات در سازه های فضایی هستیم.

به منظور بررسی این مسئله بسیار مهم باید گفت که در سیستم اتصالات پرسی اعضای مهاری جان مقاطع لوله ای به حساب می آیند که در انتهای پانچ و خم می شوند.

موضوع دیگری که باید به آن توجه کنید این است که اعضای اصلی در طول های متناسب با ابعاد شبکه خرپایی فضایی تولید می شود و در نقاط مناسب شاهد اتصال آن ها هستیم.

نکته دیگری که باید به آن توجه شود این است که در این سیستم برخی اعضا مرکز مقطع عضو به طور مستقیم از مرکز گره عبور نکرده و همین مسئله منجر به ایجاد خمشی جزئی در این بخش ها خواهند شد و لذا این سیستم برای دهانه های بزرگ به هیچ عنوان توصیه نشده و نباید از آن ها استفاده کنید.

نحوه بررسی اتصالات پرسی در سازه های فضاکار

یکی از سوالات بسیار مهمی که همواره مطرح می شود این است که به منظور بررسی اتصالات پرسی در انواع سازه های فضایی باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم. به منظور بررسی این مسئله باید گفت که سازه های فضایی با دهانه ۱۰، ۱۵، ۲۰ متر با استفاده از نرم افزار sap 2000 مدل سازی و طراحی شده و همین مسئله باعث می شود تا شاهد بررسی این دسته از سازه ها باشیم.

پس از مدلسازی این دسته از سازه ها نتیجه طراحی به صورت عملی در آزمایشگاه اجرا شده و همچنین پس از انجام این فرایند ها اتصالات معیوب موجود در سازه اصلاح و نتایج به دست آمده در راستای بهبود عملکرد مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرند. توجه به این مسائل بسیار مهم باعث می شود تا در نهایت شاهد به وجود آمدن کارایی فوق العاده ای در اتصالات پرسی در سازه های فضایی باشیم.

چرا بررسی اتصالات پرسی اهمیت دارد

یکی از سوالات بسیار مهمی که ممکن است برای شما مطرح شود این است که چرا اتصالات پرسی در سازه های فضاکار اهمیت داشته و باید این پارامتر را مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد. به منظور پاسخ به این سوال باید گفت که امروزه سازه های فضایی رشد و اهمیت بسیار زیادی پیدا کردند و همین مسئله باعث شده تا فعالین حوزه طراحی و معماری تلاش کنند تا سازه های فضایی را رشد داده و باعث بهبود عملکرد آن ها شوند. همین مسئله باعث شده تا امروزه بررسی های مختلفی بر روی سازه های فضایی صورت گیرد که یکی از مهم ترین آن ها بررسی نقش اتصالات پرسی در این دسته از سازه ها است.

حرف آخر

در این مطلب نگاهی به اتصالات پرسی در سازه های فضایی انداخته و بیان کردیم که چگونه این اتصالات در سازه های فضایی مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرند. توجه به نکات گفته شده در این مطلب به شما کمک می کند تا با دید کمدی اقدام به استفاده از اتصالات پرسی در سازه های فضایی کرده و از این اتصالات به بهترین شکل ممکن در پروژه مورد نظر خود بهره ببرید.