سازه فضاکار تک پیچ

سازه های فضایی در سال های اخیر پیشرفت بسیار زیادی کردند و همین مسئله باعث شده تا شاهد به وجود آمدن انواع گوناگونی از سازه ها باشیم. یکی از انواع سازه های فضاکار، سازه فضاکار تک پیچ است که در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به این دسته از سازه ها انداخته و در رابطه با ویژگی ها و امکانات سازه فضاکار تک پیچ توضیحات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید تا این دسته از محصولات را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.

معرفی سازه فضاکار تک پیچ

اگر بخواهیم نگاهی به سازه فضاکار تک پیچ انداخته و در رابطه با این نوع سازه فضاکار توضیحاتی را به شما ارائه دهیم باید گفت که این دسته از سازه های فضایی با اتصالات تک پیچ یا به اصطلاح کاتروس گفته می شود، اولین بار در کشور اسکاتلند شاهد به وجود آمدن این دسته از سازه ها بودیم.

پس از این که این نوع سازه های فضاکار محبوبیت بسیار زیادی پیدا کردند رفته رفته شاهد ورود آن به کشورهای مختلف بودیم و امروزه نیز سازه فضاکار تک پیچ محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده اند.

اگر بخواهیم در رابطه با نحوه عملکرد این دسته از سازه ها توضیحاتی را به شما ارائه دهیم باید به این نکته بسیار مهم اشاره کنیم که در این نوع سازه ها اتصال اعضای سازه که اعضای جان شبکه سازه هستند در محل سوراخ کاری شده با استفاده از پیچ و مهره بوده و به یکدیگر متصل و گره می خورند. در این دسته از سازه ها در لایه میانی به صورت مستقیم از مرکز گره عبور نکرده و منجر به ایجاد خمشی جزئی در این بخش ها می شود. در نتیجه این سیستم برای دهانه های بزرگ به هیچ عنوان توصیه نمی شود و در شرایط خاصی لازم است تا از این دسته سازه ها استفاده کنید.

اگر بخواهیم نگاهی به محل اجرای سازه فضایی تکمیل بیندازیم باید گفت که این دسته از سازه ها معمولاً برای بخش هایی مورد استفاده قرار می گیرند که دهانه آن تا ۱۲ متر باشد و برای دهانه های بزرگ تر از این مقدار به هیچ عنوان توصیه نمی شود تا از این نوع سازه استفاده کنید.

مزایا و معایب سازه های تک پیچ

یکی از سوالات بسیار مهمی که ممکن است برای شما مطرح شود این است که سازه های تک پیچ دارای چه مزایا و معایبی هستند؟ به منظور بررسی این مسئله بسیار مهم باید به این نکته اشاره کرد که مزایای سازه تک پیچ سرعت تولید بالای آن ها است و این مسئله باعث می شود تا اجرا و نصب این دسته از سازه ها بسیار سریع شده و در مدت زمان کوتاهی صورت گیرد.

از سوی دیگر اگر بخواهیم معایب این دسته از سازها را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم باید گفت که به دلیل شرایط خاصی که این نوع سازه های فضاکار دارند در دهانه های بزرگ نمی توان از آن ها استفاده کرد. تمامی این موارد در کنار هم باعث شده تا بتوان در پروژه های مختلفی از این نوع سازه استفاده کرد و با سرعت بسیار زیادی بتوان سازه فضای مورد نظر خود را پیاده سازی کرد.

نکات مهم برای استفاده از ساز فضای تک پیچ

اگر قصد استفاده از سازه فضاکار تک پیچ را دارید، لازم است تا به چند مسئله بسیار مهم توجه داشته باشید. در این راستا پیشنهاد ما این است که حتماً در رابطه با مزایا و معایب این دسته از سازه ها تحقیقات کامل و جامعی داشته باشید. موضوع دیگری که باید به آن توجه کنید این است که این نوع سازه ها در پروژه های خاصی مورد استفاده قرار می گیرند، در نتیجه به منظور اجرای سازه فضایی لازم است تا با افراد متخصص و حرفه ای مشورت کرده و بررسی کنید که آیا پروژه شما امکان استفاده از این نوع سازه تک پیچ را دارد یا خیر؟ توجه به این نکات بسیار مهم به شمار می کنند تا در نهایت بتواند به بهترین شکل ممکن سازه خود را به وجود آورد و از آن استفاده کنید.

حرف آخر

در این مطلب نگاهی به سازه فضای تک پیچ انداخته و در رابطه با ویژگی ها و مزایا و معایب این دسته از سازه ها توضیحات جامع و کاملی را به شما ارائه کردیم. توجه به نکات گفته شده در این مطلب به شما کمک می کند تا با دید کاملی اقدام به استفاده از این نوع سازه کرده و پروژه های خود را با استفاده از سازه فضاکار تک پیچ به وجود بیاورید.