اشکال سازه فضاکار

افرادی که در حوزه معماری فعالیت می کنند، یکی از سوالات بسیار مهمی که همواره از خود می پرسند این است که اشکال سازه فضاکار به چند مدل تقسیم بندی می شوند و امروزه شاهد چه اشکالی از سازه فضاکار هستیم. در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا به بررسی این مسئله پرداخته و شما را با انواع شکل های سازه فضاکار آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

سازه فضاکار تخت ، ساده ترین اشکال سازه فضاکار

یکی از ساده ترین اشکال سازه فضاکار ، سازه های تخت هستند که در شبکه های دو لایه به وجود می آیند. در این شبکه ها وجود اعضا مورب باعث می شود تا بتوانیم شاهد ایجاد یک سازه اقتصادی باشیم. در این سازه های فضاکار نیازی به مفصلی بودن اتصالات خرپا نیست و همچنین در این سیستم می شود با استفاده از اتصالات جوشی و یا با استفاده از گوی و پیچ شبکه دو لایه را ایجاد کرد.

سازه فضاکار شیبدار

یکی دیگر از اشکال سازه فضایی سازه های شیب دار هستند. در این مدل از سازه ها دو ستون در کنار یکدیگر قرار گرفته و ارتفاع آن ها با دو ستون دیگر متفاوت است. در این مدل از سازه های فضاکار سازه به صورت کاملاً مونتاژ شده با تغییر ارتفاع ستون ها به وجود می آید.

نکته مهمی که باید بدانید این است که این نوع معماری اکثراً در سقف پارکینگ ها و یا سقف پمپ بنزین ها مورد استفاده قرار می گیرند.

سازه های فضایی گنبدی

از دیگر اشکال سازه فضایی که امروزه شاهد آن ها هستیم می توان به سازه فضاکار گنبدی اشاره کرد. این سازه ها در نورگیرها استفاده می شود و از آن ها به منظور ایجاد نورگیر در ساختمان های بزرگ و یا مسقف کردن فضاهای بسیار وسیع مثل ورزشگاه ها استفاده می شود. امروزه سازه های فضاکار گنبدی محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده اند و رابطه با آن تحقیقات گوناگونی صورت گرفته است.

سازه فضاکار قوسی

یکی از خاص ترین و مدرن ترین اشکال سازه فضاکار، سازه های قوسی هستند نکته مهمی که باید بدانید این است که این دسته از سازه های فضاکار به دلیل آزادی عمل فوق العاده ای که به معماران و طراحان می دهند محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده اند و امروزه شاهد استفاده از این سازه ها در بخش های مختلف هستیم.

سازه فضاکار هرمی

از اشکال سازه فضایی که امروزه در پروژه های مختلفی از آن استفاده شده و محبوبیت بسیار زیادی دارد می توان به سازه فضاکار هرمی اشاره کرد. این دسته از سازه ها شبکه ای از اعضا هستند که در مدل های یک لایه، دو لایه و یا چند لایه به وجود آمده و از آن ها استفاده می شود. این لایه ها به نحوی هستند که در نهایت باعث ایجاد شکل هرمی در سازه می شوند. این هرم ها نیز می توانند به صورت مثلثی، چهار بری و یا چند بری مورد استفاده قرار بگیرند.

سازه فضایی با معماری دلخواه

یکی از اشکال سازه فضاکار مواردی هستند که در هیچ یک از دسته بندی های بالا قرار نمی گیرند و در واقع فرم آزادی دارند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که به صورت کلی سازه های فضاکار از نظر طراحی آزادی عمل بسیار زیادی را به معماران می دهند و همین مسئله باعث شده تا شاهد فرم آزاد برای اشکال سازه های فضایی باشیم و متناسب با نیاز پروژه اشکال مختلفی از این سازه ها به وجود بیاید.

بهترین نوع اشکال سازه فضاکار

یکی از سوالات بسیار مهمی که برای شما ممکن است مطرح شود این است که از بین اشکال مختلفی که سازه های فضایی دارند، بهترین نوع کدام است؟ به منظور پاسخ به این سوال باید گفت که هر یک از این اشکال مزایا و معایب خاصی داشته و در پروژه های مختلفی از آن ها استفاده می شود. به همین دلیل نمی توان گفت که کدام یک از این اشکال اهمیت بیشتری داشته و گزینه مناسب تری به حساب می آید.

در همین راستا پیشنهاد ما این است که به منظور انتخاب یک شکل سازه فضایی حتما با افراد متخصص و خبره صحبت کرده تا در نهایت بتوانید از بین اشکال مختلف یک سازه مناسب را انتخاب کرده و از آن برای اجرای پروژه خود استفاده کنید.