مصالح سازه فضاکار

امروزه شاهد تولید سازه های فضاکار مختلف با استفاده از مصالح گوناگون هستیم و همین مسئله باعث شده تا بررسی مصالح سازه فضاکار تبدیل به یک موضوع بسیار مهم و حائز اهمیت شود. در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا به بررسی این پارامتر بسیار مهم پرداخته و بیان کنیم که مواد مورد استفاده برای ساخت سازه های فضاکار چیست و از چه مصالحی به منظور انجام این فرایند استفاده می شود؟ پس با ما همراه باشید تا نگاهی به این موضوع بسیار مهم انداخته و در رابطه با آن توضیحات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم.

فولاد ، یکی از مصالح سازه فضاکار

به منظور بررسی مواد سازه فضاکار باید به این نکته اشاره کرد که امروزه فولاد یکی از مصالح مورد استفاده برای تولید سازه فضایی است و بر اساس بررسی های صورت گرفته فولاد پرکاربرد ترین ماده به منظور ساخت این دسته از سازه ها به حساب می آید.

اگر بخواهیم نگاهی به فولاد انداخته و در مورد آن صحبت کنیم باید گفت که مهم ترین علت استفاده از فولاد این است که سختی این متریال بسیار زیاد بوده و شاهده جوش پذیری بالای آن هستیم. از دیگر ویژگی های بسیار مهم فولاد می توان به تنوع فوق العاده پروفیل های فولادی اشاره داشت و این مسئله باعث شده تا در اکثر کشورهای صنعتی بتوان با کمک پروفیل های فولاد اقدام به ساخت سازه های فضاکار کرد.

ساخت سازه های فضایی با استفاده از آلومینیوم

یکی دیگر از مصالح برای ساخت سازه فضاکار که در حال حاضر بسیار مورد توجه قرار گرفته، آلومینیوم است. آلومینیوم ها مزایا و ویژگی های بسیار زیادی دارند که وجود این مزایا باعث شده تا از آن ها به منظور ساخت سازه فضاکار استفاده شود.

یکی از مهم ترین ویژگی های بارز آلومینیوم سبک بودن آن است. این سبکی به نحوی است که وزن آلومینیوم 1/3 وزن فولاد است و همین موضوع باعث می شود تا سازه فضاکار ساخته شده با استفاده از آلومینیوم بسیار سبک تر از سازه های فولادی باشد. همچنین آلومینیوم مقاومت خوردگی بیشتری نسبت به فولاد داشته و به همین دلیل بسیاری از افراد که قصد دارند تا سازه های فضایی مدرن به وجود بیاورند، به سراغ آلومینیوم می روند. البته نباید از این مسئله بسیار مهم چشم پوشی کرد که آلومینیوم از نظر هزینه از فولاد گران تر است و همین موضوع باعث می شود تا هزینه ساخت سازه فضایی با آلومینیوم افزایش پیدا کند.

سازه های فضاکار چوبی

یکی دیگر از مصالح مورد استفاده برای ساخت سازه فضاکار چوب است. چوب ها در گذشته به منظور پوشش سقف مورد استفاده قرار می گرفتند و یک روش اقتصادی به منظور تولید سازه ها به حساب می آمدند اما امروزه نیز در بخش هایی که نیاز است تا قیمت و هزینه تولید سازه فضایی کاهش پیدا کند از چوب استفاده می شود. به دلیل شرایط خاصی که چوب دارد تنها در پروژه های محدودی از چوب به عنوان مصالح سازه فضاکار استفاده می شود.

بهترین مصالح سازه فضاکار

پس از این که شما را با مصالح مورد استفاده برای ساخت سازه های فضاکار آشنا کردیم ممکن است این سوال بسیار مهم برای شما مطرح شود که از بین مواد مختلف به منظور تولید یک سازه فضایی بهتر است تا به سراغ کدام گزینه برویم؟

در پاسخ به این سوال باید گفت همان طور که مشاهده کردید فولاد، آلومینیوم، چوب و… هر یک دارای ویژگی های خاصی هستند و همین مسئله باعث می شود تا در بخش های مختلف و متناسب با شرایط پروژه بتوان از هر یک از این مصالح استفاده کرد.

به همین دلیل پیشنهاد ما این است که به منظور ایجاد یک سازه فضاکار حتماً در رابطه با شرایط پروژه خود تحقیقات جامع و کاملی داشته باشید تا در نهایت بتوانید از بین مصالح مختلف مورد استفاده به سراغ یک گزینه مناسب بروید.

حرف آخر

در این مطلب به بررسی مواد مورد استفاده سازه فضاکار پرداخته و بیان کردیم که مواد مورد استفاده برای تولید این دسته از سازه ها کدام موارد است. توجه به نکات گفته شده در این مطلب باعث می شود تا شما دید جامع و کاملی در رابطه با این مصالح داشته باشید و متناسب با نیاز خود و شرایط پروژه از گزینه مناسبی را برای ساخت سازه فضاکار خود انتخاب و استفاده کنید.