سازه فضایی شیبدار چیست؟

امروزه سازه های فضایی در انواع مختلفی طراحی، تولید و عرضه می شوند. در این بین یکی از این سازه هایی که در سال های اخیر محبوبیت بسیاری پیدا کرده، سازه فضایی شیبدار است. در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا شما را با این دسته از سازه ها آشنا کرده و در رابطه با ویژگی های آن اطلاعات جامع و کاملی ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید تا به بررسی این دسته از سازه ها پرداخته و در مورد آن صحبت کنیم.

معرفی سازه فضایی شیبدار

در بخش اول اگر بخواهیم اقدام به بررسی و معرفی سازه فضایی شیبدار کنیم باید گفت که این دسته از سازه فضایی به نحوی هستند که از نظر معماری سازه به صورت کاملاً تخت مونتاژ می شود. اما در فرایند نصب این سازه ها با تغییر ارتفاع ستون ها شاهد ایجاد شیب در سازه نهایی هستیم. این مسئله باعث می شود تا سازه های نهایی تبدیل به یک سازه فضاکار با شیب شوند. مسئله دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که سازه های فضایی شیبدار به دو نوع سازه شیب یک طرفه یا دو طرفه تقسیم می شوند و متناسب با نیاز مشتریان می توان سازه فضایی را با شیب در یک بخش یا در هر دو بخش ایجاد کرد.

کاربرد سازه فضایی شیبدار

افرادی که اقدام به بررسی سازه های فضایی می کنند، پس از آن که با سازه های شیبدار مواجه می شوند، همواره این سوال بسیار مهم را مطرح می کنند که این سازه ها چه کاربردی داشته و در چه بخش هایی از آن ها استفاده می شود. منظور پاسخ به این سوال بسیار مهم باید گفت که کاربرد سازه های فضاکار شیبدار درست مثل سازه های معمولی است که بر روی سقف آن ها شاهد شیب هستیم.

در واقع اگر شما نیاز دارید تا علاوه بر آن که از مزایای سازه های فضایی استفاده کنید، سقف سازه تان نیز مقداری شیب داشته باشد، می توانید با تلفیق این دو معماری به سراغ سازه های فضاکاری بروید که شیب دار هستند و از مزایای آن ها استفاده کنید. به عنوان مثال در بخش هایی که شاهد بارش باران و برف در حجم های بسیار زیادی هستیم، استفاده از این سازه ها و شیب موجود بر روی سقف آن ها باعث می شود تا برف و باران بر روی یک نقطه جمع شده و از طریق این شیب به خارج سقف منتقل شود. این مسئله یکی از مهم ترین ویژگی های سازه شیبدار است.

نکات مهم برای استفاده از سازه های فضایی شیبدار

اگر به دنبال آن هستید تا از سازه فضایی شیبدار استفاده کرده و در بخش های مختلف سازه هایی ایجاد کنید که در بخش سقف شیب داشته باشند، لازم است تا به چند نکته توجه داشته باشید.

در ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که این دسته از سازه ها دارای مزایا و معایب مختلفی هستند و به منظور استفاده از چنین سازه هایی لازم است تا دانش خود را در رابطه با مزایا و معایب آن ها به طرز چشمگیری افزایش دهید. همچنین اگر قصد دارید تا سازه ای را با شیب ایجاد کنید، لازم است تا به منظور نصب ستون ها به نکات مهمی توجه داشته باشید و به این بخش نگاهی ویژه کنید، چرا که این ستون ها هستند که با تغییر ارتفاع آن ها شاهد ایجاد شیب در سازه های فضایی هستیم.

نکته مهم این است که شما می توانید با تغییر دادن میزان ارتفاع ستون، شیب سازه را افزایش و یا کاهش دهید. البته این که چه مقدار شیب برای سازه لازم است یک فرآیند مهندسی و کارشناسی بوده و لازم است تا محاسبات آن را به افراد متخصص و خبره در این حوزه بسپارید. به صورت کلی کمک گرفتن از مشاورین فعال در حوزه ساخت و اجرای سازه های فضایی به شما کمک می کند تا در نهایت سازه فضایی شیبدار را به بهترین شکل ممکن پیاده سازی کرده و با استفاده از آن ها سازه فضایی خود را به وجود بیاورید.

حرف آخر

در این مطلب شما را با سازه فضایی شیبدار آشنا کرده و در رابطه با ویژگی های این دسته از سازه ها اطلاعات جامع و کاملی را ارائه کردیم. توجه به این نکات به شما کمک می کند تا با دانش کافی در رابطه با این دسته از سازه ها از آن ها استفاده کرده و نیاز خود را برطرف کنید.