بارگذاری سازه فضاکار

به منظور نصب سازه های فضاکار، یکی از مهم ترین فرآیندهای که باید به صورت کامل انجام شود، بارگذاری  سازه فضاکار است. در این بین افرادی که در حوزه استفاده از سازه های فضایی فعالیت دارند، یکی از مهم ترین سوالاتی که مطرح می کنند این است که نحوه بارگذاری سازه فضاکار چگونه بوده و به منظور انجام این فرایند لازم است تا به چه نکاتی توجه داشته باشید. پس با ما همراه باشید تا در این مطلب به بررسی این مسئله بسیار مهم پرداخته و در مورد آن صحبت کنیم.

بارگذاری سازه فضاکار چیست؟

شاید برای شما این سوال بسیار مهم مطرح شود که بارگذاری سازه فضاکار چیست و شامل چه رنگ هایی می شود؟ به منظور پاسخ به این سوال باید گفت که به صورت کلی در راستای اجرا و نصب یک سازه فضایی لازم است تا قطعات مونتاژ شده به محل انجام پروژه منتقل شده و در این محل بر روی یکدیگر بارگذاری و نصب شوند.

این فرایند، بارگذاری سازه فضاکار نامیده می شود که دارای چالش های خاصی بوده و لازم است تا فرآیندهای مهندسی بر روی آن صورت گیرد. به همین دلیل امروزه بارگذاری سازه های فضاکار تنها توسط شرکت های مهندسی پیشرو و پیشگام انجام می پذیرد و تنها شرکت های مهندسی قادر خواهند بود تا به بهترین شکل ممکن فرایند بارگذاری این دسته از سازه ها را انجام داده و نیاز مشتریان را برطرف کنند.

نحوه محاسبه بارگذاری سازه فضاکار

همان طوری که بیان کردیم فرایند بارگذاری سازه های فضاکار چالش های بسیار زیادی داشته و فرایند آن کاملا مهندسی است. به همین دلیل لازم است تا محاسبات مختلفی پیش از نصب این دسته از سازه ها انجام پذیرد.

در همین راستا ممکن است این سوال برای تان مطرح شود که محاسبات نصب و بارگذاری سازه های فضایی به چه نحوی انجام می پذیرد؟ در پاسخ به این سوال بسیار مهم باید گفت که شرکت های مهندسی فعال در حوزه نصب سازه های فضایی برای انجام محاسبات خود از آیین نامه های گوناگونی استفاده می کنند. در این بین یکی از رایج ترین و اصلی ترین آیین نامه هایی که توسط سازمان نظام مهندسی ایران نیز مورد تایید قرار گرفته، آیین نامه AISC360-05 از موسسه سازه های فولادی آمریکا است.

این آیین نامه به صورت کامل شما را با نحوه محاسبه بارگذاری سازه های فضاکار آشنا کرده و رعایت دستورالعمل های آن باعث می شود تا بدون هیچ مشکل خاصی بتوانید سازه های فضاکار را در محل پروژه نصب و آن ها را بارگذاری کنید.

نکات مهم به منظور انجام فرایند بارگذاری در سازه های فضایی

پس از آن که در رابطه با بارگذاری سازه فضایی صحبت کردیم، ممکن است این سوال بسیار مهم برای شما مطرح شود که در راستای بارگذاری سازه ها باید به چه نکاتی توجه داشته باشید و چه پارامترهایی را مد نظر قرار دهید. در همین راستا باید گفت که همان طوری که مشاهده کردید، انجام این فرآیند یک عملیات کاملاً تخصصی است، به همین دلیل اگر قصد دارید تا سازه های فضایی خود را بارگذاری کرده و در محل مشخص شده برای اجرای پروژه از آن ها استفاده کنید، لازم است تا برای انجام این کار به سراغ شرکت های مهندسی فعال در حوزه سازه های فضایی رفته و از این موسسات بخواهید تا با کمک نیروهای متخصص و خبره خود فرایند بارگذاری سازه های فضایی را به بهترین شکل ممکن انجام داده و بدون هیچ مشکل خاصی شما را به هدف تان برسانند.

پیشنهاد ما این است که حتماً آیین نامه های موجود در رابطه با بارگذاری این دسته از سازه ها را بررسی کنید تا در هنگام انجام پروژه متوجه نقاط ضعف و قوت کار شوید، چرا که اگر این فرایند به درستی انجام نپذیرد، سازه شما در آینده با چالش ها و مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهد شد. افزایش دانش در این حوزه می تواند به شما کمک کند تا فرایند اجرا و بارگذاری سازه ها را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

حرف آخر

در این مطلب به سراغ یکی از فرآیندهای بسیار مهم در حوزه اجرای سازه های فضایی رفته و شما را با برگزاری این دسته از سازه ها آشنا کردیم. توجه به نکات گفته شده در این مطلب به شما کمک می کند تا اطلاع کافی در رابطه با نحوه بارگذاری سازه فضایی به دست آورده و این فرآیند بسیار مهم را برای اجرای پروژه های مختلف انجام دهید.