اجرای سازه فضاکار

اجرای سازه فضاکار معمولا به این صورت انجام‌ می شود .که در ابتدا چندین عضو برای راحتی کار فیکس می شوند. و در ادامه باقی اجزا اضافه می شوند. به طور ملی می توان گفت که سازه فضاکار سیستمی خرپایی می باشد. برای ساخت این سیستم ابتدا لازم است تا لوله ای به شکل مثلث ایجاد گردد. بعد از اتمام کار این لوله ها به هم وصل می گردند.

در ساخت این سیستم می توان دهانه بسیار بلند را ایجاد کرد. به همین دلیل از سیستم فضاکار در ساختمان های مدرن، آشیانه هواپیما، ساختمان های ادارای، نمایشگاه ها و استخرها استفاده می کنند.

اجزای تشکیل دهنده سازه فضاکار

در اجرای سازه فضاکار معمولا از گوی، مخروطی، لوله و اسلیو استفاده می شود. سازه ها معمولا آلومینیومی، فلزی، قوطی یا نبشی می باشند که در سبک های، تک لایه، تخت، دولایه، چندلایه، گنبدی و چلیک و غیره قابلیت اجرا دارند.

اجرای شبکه تک لایه تخت

در شبکه های تک لایه محور اعضا در یک صفحه قرار می گیرند سازه های سایه بان، عرشه پل ها از این نمونه می باشند. اجرای تشکیل دهنده محور معمولا به صورت صلب به یکدیگر متصل می شوند.

شبکه دولایه تخت

اجرای سازه فضاکار دولایه به این صورت است که لایه بالایی و پایینی و اجزاهای تشکیل دهنده آن ها توسط جان به یکدیگر متصل می شوند. این شبکه ها معمولا به صورت افقی اجرا می شوند. اما قابلیت اجرا در درجه های مختلف را دارا می باشند.

شبکه دولایه تخت

شبکه های چند لایه

این شبکه در بیش از دو لایه اجرا می شود، در برخی موارد ممکن است اجرای طرح به این صورت باشد. که در قسمت هایی دارای دو لایه و در قسمت های دیگر بیش از دو لایه داشته باشند. از نظر اجرای سازه فضاکار این شبکه ها مانند شبکه های دولایه می باشند. با این تفاوت که این سیستم برای پروژه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

اجرای سازه فضاکار چلیکی

سازه های فضاکار معمولا در یک قسمت دارای انحنا می باشند. که ممکن است یک لایه، دولایه و یا چند لایه می باشند که در سیستم یک فضای دالان شکل ایجاد می کنند. شکل های مختلفی مانند استوانه و زین اسبی دارد که اکثرا برای گلخانه ها از این سازه استفاده می شود.

سازه فضاکار گنبدی

سازه های گنبدی معمولا در دو جهت دارای انحنا می باشند. که اشکال متفاوتی مانند دنده ای، لملا، اسکالپ و از این مدل ها می باشند.

سازه فضاکار گنبدی

سازه های تاشو

اجرای سازه فضاکار تاشو به گونه ای ست که قابلیت جمع شدن دارد. به همین خاطر از این سیستم برای نمایشگاه، سیرک و مکان های موقت مورد استفاده قرار می گیرد.

چگونگی اجرای سازه فضاکار

از آنجایی که تعداد مدل های سازه متنوع می باشند، نحوه اجرای آن ها نیز متفاوت می باشد.اما به طور کلی برای اجرای تمامی آن ها نیاز به تکیه گاه برای سازه می باشد.قطعات متصل شده را باید به مکان پروژه منتقل کرد و اتصال آن ها در این مرحله.

مزایای اجرای سازه فضاکار

مزایای اجرای سازه فضاکار

برای قرار دادن سازه در محل پروژه باید از جرثقیل استفاده کرد.

اجرای سازه فضاکار در دهانه های بزرگتر قابل اجرا می باشد و از هزینه ای کمی دارد و می توان در تمام شرایط آب و هوایی آن را اجرا کرد. از آنجایی که نیاز نیست در تکیه گاه نظم وجود داشته باشد اجرا به سرعت انجام می شود.بیاز طرفی می توان با این سیستم از ایمنی سازه مطمئن بود.

همان طور که بیان شد این سیستم در اجرای دهانه به هیچ عنوان محدودیت ندارد و از ستون در آن خبری نیست. از همین رو می توان با معماری مختلف از آن استفاده کرد. با توجه به نحوه اجرا سازه، می توان زیبایی منحصر به فردی خلق کرد که بسیار مورد توجه معماران قرار گرفته است. ساخت تمام قطعات و اجزای سیستم به صورت شرکتی می باشد. و ایمنی و دقت آن بسیار بالا می باشد. با توجه به سبک بودن سازه و نحوه اجرای سازه فضاکار به راحتی می توان آن را به مکان های مختلف انتقال داد .بدون اینکه نیاز به مصالح دیگری باشد، پروژه بر پا می شود. تنها لازم است از قبل لوله ها به هم متصل گردند تا کار در محل پروژه در زمان کمتری اجرا شود.

بیشتر بخوانید:

بررسی رفتار خرپاهای فضاکار تک یال تحت اثر بار قائم