نحوه ستون گذاری سازه فضاکار

.به طور کلی نقشه ها و ترسیمات به دو گروه صنعتی و ساختمانی تقسیم می شوند که نقشه های ساختمانی خود به ۴ دسته معماری، سازه، تاسیسات مکانیکی و الکتریکی تقسیم می شوند. نحوه ستون گذاری سازه فضاکار در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. اما لازم است نکاتی را ذکر کنیم که در  این زمینه اهمیت دارند.

نحوه ستون گذاری سازه فضاکار و نقشه های معماری

نقشه های معماری در سازه های فضایی شامل پلان طبقات، نماها و مقاطع می شود و سازه ها شامل ستون گذاری، فونداسیون، تیرریزی و عواملی از این قبیل می باشد.

تاسیسات مکانیکی بیشتر مربوط به لوله کشی، تهویه و فاضلاب می شود و تاسیسات الکتریکی هم که از اسمش پیداست مربوط به نقشه هاس سیم کشی و روشنایی و برق می شود.

برای اینکه بتوان سازه را به بهترین نحو اجرا کرد باید اصول نقشه کشی را در آن پیاده سازی کرد. در ادامه این بحث با اصول و قوانین مورد نیاز در نقشه آشنا خواهید شد که رعایت تک تک نکات باعث می شود که سازه و ساختمان به بهترین نحو تاسیس گردد و ستون گذاری بهینه انجام شود.

بررسی نحوه ستون گذاری سازه فضاکار متناسب با نوع سازه

مهم ترین نکته در این مورد توجه به ‌پلان معماری می باشد و بعد از آن لازم است که مهندس بارهای وارده بر ساختمان را محاسبه نماید و در نهایت براساس موارد ذکر شده و نوع سازه می توان محلی تقریبی و‌ مناسب برای ستون گذاری تعیین کرد.

لازم است که بر اساس تعیین محل تقریبی ستون ها، با کمترین تعداد ستون بتوان بار تمام ساختمان را به منتقل کرد تا سازه با آسیب رو به رو نشود. برای اینکه بتوان محلی مناسب مشخص کرد باید به نکاتی مانند فاصله مساوی ستون ها، توجه به حفظ زیبایی ساختمان، مخفی کردن ستون ها در دیوار و کمدها، برای تعیین مکان مناسب ستون گذاری باید مناطق حساس مانند پله ها، راهرو و آسانسور دقت شود.

نحوه ستون گذاری سازه فضاکار در برخی از نقاط ساختمان مانند پله ها و قسمت های مشخص شده برای آسانسور لازم است که در هر طرف محل یک ستون ایجاد گردد از طرفی در مکان هایی مانند پارکینیگ ایجاد ستون می تواند مانع از حرکت ماشین ها در کنار هم شود.

با توجه به موارد فوق همه چیز بستگی به پلان و محل قرارگیری نقاط مشخص و اساسی ساختمان دارد.

نحوه ستون گذاری سازه فضاکار متناسب با نوع سازه

 

 

بهترین فاصله برای قرارگیری ستون ها در ساختمان

باید توجه داشته باشید که در نحوه ستون گذاری سازه فضاکار یکی از موارد بسیار مهم فاصله ستون گذاری می باشد. که در بسیاری از موارد از آن گذر می کنند.

آن طور که در معماری و ساختمان سازی جا افتاده است، لازم است فاصله هر دو ستون با یکدیگر حدود هفت متر باشد، این فاصله تعیین شده به دلیل کاهش هزینه ها و مصالح می باشد. در صورتی که فاصله ستون ها در این مقدار باشد. استفاده از تیرچه بلوک تا حد قابل توجهی کاهش می یابد. از این رو هزینه ها به صرفه تر خواهد شد.

در صورتی که بخواهید فاصله ستون ها را بیش از ۷ متر در نظر بگیرید. لازم است که نوع سیستم سقف را در نظر داشته باشید چرا که ستون ها با این سیستم در ارتباط هستند. تمام سقف ها می توانند تا ۱۵ متر بار را به خوبی تحمل کنند.

مهم ترین نکات در ستون گذاری ساختمان

نحوه ستون گذاری سازه فضاکار بسته به عوامل متعددی است .که در این بخش مطرح شد، اما مهم ترین آن ها این است که باید متناسب با هزینه انجام شود. برخی از سیستم های سقف به شدت هزینه بر هستند.

مهم است که ستون گذاری به شیوه ای انجام شود که فضای پرتی را تا حد ممکن کاهش دهد. از طرفی در ساخت پروژه زیبایی از نظر دور نشود و با ستون گذاری این زیبایی کاهش نیابد. در صورتی که محل تقریبی ستون ها مشخص می شوند، باید نظم سازه را در نظر داشته باشید.

مهم ترین نکات در ستون گذاری ساختمان

دهانه در سیستم های مختلف سقف

دهانه ها با توجه سیستم سقف در نظر گرفته می شوند. از این سیستم ها می توان عرشه فولادی، دال بتنی، دال مجوف و سقف تیرچه را می توان نام برد. در این سیستم ها معمولا اندازه دهانه بیشتر است. در نتیجه نحوه ستون گذاری سازه فضاکار و فاصله آن ها از هم بیش از ۷ متر می باشد.

بیشتر بخوانید:

فاصله ستون ها در سازه های فضایی