سازه فضاکار چوبی

سازه فضاکار نوعی سازه سه بعدی است که اجزای آن تحت تاثیر کشش و فشار قرار می گیرند. در تشکیل آن از اجزایی شبیه به خرپا استفاده می شود. سبک و محکم بودن دو ویژگی مهم این سازه ها است که آن ها را کاربردی نموده است. در این میان سازه فضاکار چوبی در معماری نوین و امروزی جایگاه ویژه ای را به دست آورده است. در این مقاله به بررسی این سازه می پردازیم و درباره مهمترین ویژگی های آن توضیحات جامعی ارائه می دهیم.

 

سازه های فضاکار چوبی از کجا آمده اند؟

 

سازه های فضاکار چوبی از کجا آمده اند؟

 

 

یکی از قدیمی ترین مصالحی که انسان ها برای ساخت خانه ها و سازه های خود از آن استفاده می کردند، چوب است. در قرون وسطی از چوب برای پوشش سقف استفاده می کردند، و یک متریال مرسوم زمان محسوب می گردید. به همین دلیل در اکثر ساختمان ها استفاده از چوب مشاهده می شد.

 

امروزه نیز با پیشرفت معماری و مهندسی چوب به عنوان یکی از مصالح مرسوم استفاده می شود. در کشورهای پیشرفته کانادا و آمریکا برخی از خانه ها با چوب ساخته می شوند. نکته ای که مهم است این است که استفاده از چوب به عنوان یک متریال دلایل مشخصی دارد.

 

بعد از این که سازه فضاکار با پیشرفت معماری مهندسی نوین جای خود را پیدا کرد، افراد و شرکت های بسیار زیادی تلاش کردند تا به جای فولاد در آن از متریال های دیگری مثل آلومینیوم استفاده کنند. این کار باعث سبک تر شدن سازه می شد. اما در این میان افرادی به سراغ چوب رفتند و از سازه فضایی های چوبی استفاده کردند. استفاده از چوب به عنوان متریال اصلی در سازه مزایای ویژه ای دارد مثل زیبای، به صرفه بودن از لحاظ اقتصادی، مناسب آب و هوای برخی مناطق و … .

 

اما سازه فضاکار چوبی چه ویژگی هایی دارد؟

 

اما سازه فضاکار چوبی چه ویژگی هایی دارد؟

 

این سوال مهم پیش می آید که ویژگی های این سازه چیست؟ و استفاده از آن در برخی از پروژه ها چه دلیلی دارد؟ مهمترین ویژگی های سازه فضاکار چوبی به شرح زیر است:

 

طراحی خاص و کلاسیک

 

طراحی خاص و کلاسیک

 

اگر از چوب به عنوان مصالح اصلی استفاده شود، ساختمان خاص تر می شود. زیرا در جهان امروز اکثر ساختمان ها از فلزات ساخته شده اند به همین دلیل چوب باعث طراحی جذاب و کلاسیک خواهد شد. حتی در فضاهایی که طراحی مدرن و خاصی نیز دارند می توان از سازه های چوبی استفاده نمود. اگر شما نیز از آن دسته افراد هستید که زیبایی و طراحی سازه برایتان مهم است، پیشنهاد می کنیم به سراغ سازه فضاکار چوبی بروید.

سازه فضاکار چوبی

 

هزینه مقرون به صرفه تر برای بعضی از پروژه ها

 

در برخی از مناطق نظیر مناطق جنگلی چوب یکی از مصالح کم هزینه است. و استفاده از این سازه یک روش کم هزینه به شمار می آید. این بدان معنی است که در برخی از مناطق اگر از چوب استفاده شود هزینه ساخت به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت. و همین موضوع باعث شده است این سازه محبوبیت زیادی در این مناطق پیدا کند.

ساخت آمفی تئاتر با سازه فضاکار چوبی

 

سازگاری با محیط زیست

 

از آنجایی که چوب یکی از اجزای اصلی طبیعت است، سازگاری بسیار بالایی با محیط زیست دارد. بنابراین همین موضوع باعث می شود که این سازه ها در برخی از شرایط آب و هوایی پایدار و قابل بازسازی باشند.

 

مقاومت در برابر زلزله

ساختمان هایی که در آن ها از سازه فضاکار چوبی استفاده شده است. مقاومت بالایی در برابر زلزله دارند. زیرا وزن کمتری نسبت به ساختمان های دیگر داشته و نحوه اتصال اجزا به یکدیگر مثل یک جعبه دوخته شده عمل می کند. این ساختمان ها برخلاف سازه های بتنی و فولادی سطح خطر استفاده بی وقفه دارند. و بعد از زلزله باید به طور کامل قابلیت استفاده داشته باشند. چوب ضریب میرایی بالایی در کاهش انرژی و کم کردن وزن ساختمان دارد و ۷ تا 10 برابر این ساختمان ها را در برابر بالایای طبیعی نظیر زلزله بهینه می کند.

کلام آخر

امروزه بین مهندسین کشورهای پیشرفته استفاده از سازه های فضاکار چوبی بسیار متداول است. در کشورهایی مثل آمریکا، کانادا و ژاپن اهمیت زیادی به چوب به عنوان متریال اصلی داده می شود. این دست از ساختمان ها در برابر زلزله عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان می دهند. اما مانند هر سازه دیگری معایبی نیز دارند که می توان به آسیب پذیر بودن آن در برابر حشرات و آتش سوزی اشاره نمود. اما استفاده از این سازه ها نیاز به یک برنامه مدون برای کاشت درخت و ایجاد جنگل های مصنوعی دارد و نمی توان به صورت بی وقفه درختان را قطع نمود.