شاپ سازه فضاکار چیست؟

امروزه استفاده از سازه های فضایی در صنعت ساخت و ساز بسیار مورد استفاده و توجه قرار گرفته است. می توان به این نکته اشاره نمود. که این نوع سازه ها از مزایای بسیار زیادی نسبت به سازه های قدیمی تر برخوردار هستند. در این میان اصطلاحاتی همچون شاپ سازه فضایی، درایینگ سازه فضاکار و …  در میان مهندسین و متخصصین در این حوزه نیز رایج شده است. در این مطلب ما قصد داریم ضمن بررسی سازه های فضایی موضوع شاپ سازه فضاکار را نیز مورد بررسی و معرفی قرار دهیم.

  شاپ سازه فضاکار چیست؟

یکی از از مناسب ترین و کاربردی ترین راه های ایجاد ارتباط میان مهندسان مجری سازه های فضایی و نیز مهندسین طراح در این حوزه شاپ سازه فضایی است. همچنین به کار بردن نقشه های کاراگاهی و تخصصی در این خصوص را SHOP DRAWING شاپ ‌درایینگ سازه های فضاکار می نامند. در حقیقت می توان گفت که شاپ درایینگ که شامل دو واژه انگلیسی SHOP  و DRAWING  است، مفهوم نقشه های کارگاهی را به ما می رساند.

 

شاپ سازه فضاکار

 

مفهوم شاپ درایینگ در سازه های فضایی به چه معنا می باشد؟

همانگونه که اشاره شد  شاپ درایینگ  به معنای نقشه های کاراگاهی می باشد. با استفاده از این نقشه ها می توان اقدام به طرحی، ساخت و نصب سازه های فضایی در ساختمان های مورد نظر مانند ساخت مکان هایی همچون کارخانه ها، کارآگاه ها و غیره استفاده نمود.

 shop سازه فضایی چگونه تهیه می گردد؟

واضح است که برای طراحی نقشه های سازه های فضایی نیاز به افراد متخصص ، تیمی تخصصی و حرفه‌ای در این زمینه وجود دارد. به طور معمول طراحی نقشه های سازه های فضاکار با استفاده از نرم ‌افزار های مخصوص در کامپیوتر و به صورت سه بعدی انجام گرفته و با استفاده از این نرم افزار های مخصوص مدل های مورد نظر از آن ها استخراج شده و مورد کاربرد قرار خواهد گرفت.

از آنجایی که سازه های فضاکار دارای ساختارهای سه بعدی همانند خرپا هستند. بنابراین شاپ سازه فضایی نیز باید به صورت سه بعدی طراحی شود.سازه خرپایی چیست؟

موارد مورد استفاده از شاپ سازه فضایی

از شاپ سازه های فضایی برای طراحی و ایجاد نقشه های سازه های فضا کار در مکان های مختلف همچون کارگاه ها، سوله های  ورزشی، سالن های نمایش، پاساژهای تجاری، پارک ها،  مکان های تفریحی و غیره می توان استفاده نمود.

در حقیقت با استفاده از شاپ سازه فضاکار می توان سازه هایی در فرم های مختلف مانند فرم دیسکی، فرم هرمی، فرم سینوسی، فرم چلیک، فرم تخت، فرم گنبدی، فرم شیب دار و غیره استفاده نمود. و در ساخت مکان‌های ذکر شده به صورت کاملاً تخصصی و کاربردی استفاده کرد.

در حقیقت هر کدام از این سازه ها از کاربرد های منحصر به فردی در ایجاد ساختمان های مدرن و جذاب برخوردار هستند.

به عنوان مثال از سازه های با فرم چلیک برای بناهایی با طرح قوسی یا به شکل دایره و کمانی استفاده می شود.

همچنین از سازه هایی با فرم دیسکی می توان در مکان هایی که نمایی به صورت تخت و دایره ای دارند، استفاده می شود.

سازه های فضاکار با فرم سینوسی نیز از ظاهری زیبا و مدرن برخوردار هستند.و برای بناهایی که از زیبایی در ظاهر کار از اهمیت بسزایی بر خوردار هستند، می توان استفاده نمود.

مزایای استفاده از شاپ در طراحی سازه های فضا کار

امروزه استفاده از نقشه های سه بعدی در ساخت بنا های مختلف به جهت مزایای فراوانی که دارد. بسیار مورد توجه قرار گرفته شده است. ساخت سازه های فضایی با استفاده از شاپ دارای مزایای فراوان هستند.که از جمله آن ها می توان به مواردی همچون ایجاد ظاهری شکیل و زیبا در ساختمان ها،  سبک بودن اسکلت های سه بعدی،  استحکام بالای این بناها،  برخورداری از شکل و اندازه استاندارد،  راحتی ساخت و کاربرد و نصب و … اشاره نمود.

حرف آخر

همانگونه که اشاره گردید طراحی و تهیه سازه های فضایی با به کار بردن شاپ درایینگ از مزایا و کاربرد های ویژه ای برخوردار است. در این مطلب به معرفی شاپ درایینگ یا شاپ سازه فضاکار پرداخته شد. همچنین سعی گردید کاربرد این مقوله در ساخت و طراحی سازه های فضایی مورد بررسی قرار گیرد. همچنین انواع مختلف سازه های فضایی را به جهت معرفی بهتر این موضوع به صورت اختصار مورد بررسی قرار گرفته شد.