ساخت سازه های فضاکار چرا از فولاد استفاده می شود؟

ساخت سازه های فضاکار را امروزه به عنوان یک ساختار بسیار متفاوت و پرکاربرد می شناسند. این ساختار می تواند سه بعدی باشد، در برخی از موارد نیز شبیه خرپا است و سبک وزنی سازه خود ویژگی اصلی آن به شمار می آید. شما این نوع سازه را می توانید هم چون میله های بسیار کوچکی در نظر بگیرید که با دقت و ظرافت مهندسی بالایی ساخته و به یکدیگر متصل شده اند.

کاربرد این نوع ساخت سازه های فضاکار  را می توان در اماکن گوناگونی هم چون انواع پاساژ، پارک، مناطق تفریحی و… مشاهده کنید. چنان چه نام فریم را برای سازه فضا کار شنیده باشید، هر قطعه این سازه یک فریم نامیده می شود. که به عنوان یک پوشش فوق العاده با دوام و مقاومتی قابل توجه مورد استفاده قرار می گیرد.

ساخت سازه فضا کار فولادی

برای ساخت سازه های فضا کار معمولا از رشته های فولادی آلومینیومی استفاده می کنند. دلیل استفاده از فولاد می تواند این باشد که، فولاد جزء فلز های بسیار با دوام، مقاوم و البته مستحکم است که در طولانی مدت کیفیت کار را تضمین می کند. البته بی انصافی است اگر جوش پذیری منحصر به فرد فولاد را بین دیگر فلز ها نادیده بگیریم. علاوه بر خاصیت جوش پذیری بالا شما میزان سختی قابل قبولی را می توانید  مشاهده کنید.

 

ساخت سازه های فضا کار

 

 

عمدتا پروفیل هایی که در فولاد مورد توجه و کاربرد قرار می گیرند تنوع بسیار بالایی دارند. با این تفاسیر کاملا مشخص است که چرا در ساخت سازه های فضا کار از فولاد استفاده می کنند. البته فولاد از جمله فلز هایی است که در هر نوع کشوری به راحتی تولید می گردد. این کشور خواه صنعتی و خواه غیر صنعتی باشد.

ویژگی استفاده از فولاد در ساخت سازه های فضا کار

پروفیل که در گروه فولاد قرار دارد، با تنوع بالای خود می تواند یکی از اجزاء اصلی برای ساخت سازه های فضاکار باشد. مقطع پروفیل می تواند توپر، توخالی و یا دایره ای باشد. حتی مقاطعی هم چون قوطی و یا نبشی نیز مورد استفاده و کاربرد قرار می گیرند.

فولاد را عمدتا بخاطر هزینه پایینی که دارد، بسیار مورد استفاده قرار می دهند، اما به هر حال بی انصافی است اگر دوام و استقامت فولاد را نیز نادیده بگیریم. به این نکته نیز توجه داشته باشید که برای ساخت سازه های فضا کار فولاد می تواند ساختار ضد زنگ بودن را یک مزیت ویژه و ممتاز نشان دهد. با توجه به شرایط جوی قطعا خاصیت ضد زنگ بودن فلز را نمی توان موضوع بی اهمیتی در نظر گرفت.

هم چنین قابلیتی که فولاد در برابر حرارت و سایش از خود نشان می دهد را شما می توانید نادیده بگیرید؟

این قابلیت می تواند به استفاده دراز مدت سازه های فضا کار اشاره واضحی داشته باشد. البته دقت کنید که هر چه قدر دوام فولاد بیشتر باشد، طبیعتا شما باید خاصیت جوشکاری کمتری را برای ساخت سازه مورد نظر در نظر بگیرید.

عناصر موجود در فولاد

از جمله عناصری که در ساختار فولاد وجود دارند، می توان به عناصر زیر اشاره نمود که شامل :

  1. کربن
  2. منگنز
  3. سیلیسیم
  4. کروم
  5. نیکل
  6. تنگستن
  7. وانادیم
  8. مولیبدن
  9. کبالت
  10. نیبوبیم
  11. گوگرد
  12. سرب
  13. فسفر
  14. کلسیم

سخن پایانی

ما سعی کردیم در این مقاله شما را با پاسخ این سوال که چرا در ساخت سازه های فضا کار از فولاد استفاده می شود؟ آشنا کنیم. بدین ترتیب شما می دانید که هر سازه ای با چه ساختاری و با چه مواد و متریالی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

برخی از افراد متاسفانه به مواد مورد استفاده و همچنین ساختار ساخت یک سازه توجهی ندارند.و بعد از مدت کوتاهی با مشکلات ریز و درشتی رو به رو می شوند. اما اهمیت این موضوع که، فولاد از جمله فلز های بی نظیری است که استفاده از آن می تواند مزایا و امتیازات ویژه ای را برای ساخت هرنوع سازه هم چون فضا کار به وجود آورد را نمی توان نادیده گرفت.

عناصر موجود در فولاد و قابلیت هایی هم چون ضد زنگ بودن، جوشکاری و هزینه پایین، این نوع فلز را با استفاده و فروش بالایی در بین  دیگر فلزات رو به رو کرده است. متاسفانه برخی شاید حتی با این ویژگی ها به صورت کاملا اجمالی حتی آشنایی نداشته باشند که صددرصد این امر تنها به ضرر این افراد است.

بیشتر بخوانید:

سازه های فضایی فولادی