جوشکاری سازه فضایی

سازه فضایی به این معنا است که خارج از جو ساخته می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد و در عین حال جوشکاری  سازه فضایی به صورت محدود انجام می‌گیرد  و تنها در محلی که لوله‌ها به بشقابک وصل می‌گردند و جوشکاری در آن ناحیه صورت می‌گیرد. جوشکاری این سازه به صورت اتوماتیک یا دستی انجام می‌گیرد. اتوماتیک بسیار با کیفیت تر از روش دستی است. سازه‌های فضایی که شامل کابل‌ها،  طاق‌ها، سیستم‌های غشایی و پوسته‌ای و هم‌چنین برج‌ها.

 

 جوشکاری سازه فضایی چیست؟

در این سازه اتصالات و پیوندها از اجزای مهم و کاربردی در کار جوشکاری  سازه فضایی است و جوشکاری در این سازه دارای انواع متنوعی است.دردنیای امروزی پیشرفت های فراوانی در شیوه‌های جوشکاری کسب شده، به گونه ای که که جوش دادن انواع فولادهای آلیاژی، فولادهای ساختمانی،  ورقه های ضخیم و نازک و هم‌چنین جوشکاری زیر آب برای سازه‌های دریایی رامی‌توان انجام داد.

در اتصال دادن اتصالات جوشی به همدیگر از جوش برق استفاده می گردد. این اتصالات دارای متریال‌های متفاوتی است وهمچنین اتصالات جوشی دارای انواع ضخامت است. اتصالات در جوشکاری سازه فضایی شامل دو بخش می‌گردند.

  •  اتصال مستقیم اعضای سازه‌ها به یکدیگر
  •  اتصال سازه‌ها از طریق پیوندهای واسط

انتخاب سیستم پیوندی در سازه‌های فضایی جوشکاری بر طبق معماری طراحی و اقتصادی می‌گردند.

جوشکاری سازه فضایی

 

انواع اتصالات جوشی

  • ✓اتصال روی هم(پوششی)
  • ✓اتصال لب به لب
  • ✓اتصال گونیا
  • ✓اتصال سپری
  • ✓اتصال پیشانی

اتصالات این سازه‌ها اتصال از طریق جوش و یا به صورت پیچی انجام می‌گیرد.

درسازه‌های فضایی قطعه های به کار رفته و پیوندهای فولادی، در حرارت زیاد از فولاد تراش داده و یا فولاد ریخته گری با مواد مناسب را می‌توان ساخت.

برای جوشکاری سازه‌های فضایی و قطعه‌های از پیش ساخته شده سازه‌های فولادی تا حد امکان از جوشکاری تحت حفاظت گاز،  و روش‌های خودکار زیر پودری استفاده می‌گردد. الکترودهای مورد استفاده در این سازه‌ها در کارخانه  طبق استاندارد ملی جوشکاری می‌گردد و با در نظر گرفتن کارایی و کیفیت مناسب با فولاد است مورد تایید قرار می‌گیرد، و جهت جوشکاری سازه فضایی انتخاب می‌گردد.

در اتصالات جوشکاری سازه  فضایی در مواردی مثل  کشش نهایی و مقاومت تسلیم، زیاد بودن طول نسبی درهم گسیختگی و مقدار انرژی در آزمایش ضربه استاندارد و فلز الکترود بررسی می‌گردند. هم‌چنین مشخصات فنی با طرح داده تطبیق داده می‌شود.

مزایای جوشکاری سازه‌های فضایی

✓ ضریب ایمنی بالای سازه:

در این سیستم چون اتصالات به صورت پیچ و مهره می‌باشند و کنترل کیفیت قطعات به سادگی انجام می‌شوند و هم‌چنین به دلیل قطعات پیش ساخته در کارخانه، ضریب ایمنی در جوشکاری سازه‌های فضایی به صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرده است.

✓ باعث تغییر در فضای ایجاد شده:

یکی از خصوصیات سیستم سازه فضایی قابلیت افزایش یا کاهش سطح سازه ی اجرا شده از هر طرف و به هر شکلی می‌باشد و این خصوصیت باعث توسعه طرح‌ها در سالن‌های تجاری و صنعتی شده‌است.

✓ سرعت:

در سیستم سازه فضایی با توجه به استفاده از نرم افزارهای مختلف کامپیوتری که توسط متخصصین این شرکت طراحی و تولید شده‌اند به اجرای این سیستم سرعت خاصی بخشیده‌اند برای مرحله طراحی با استفاده از ماشین آلات اتوماتیک و نیمه اتوماتیک جهت تولید قطعات از نیروها مجرب و با به کار گیری روش های متعدد استفاده می‌شود.

جوش‌های پر کاربرد در سازه فضایی

✓ جوش سیاری:

جوش سیاری معمولاً به منظور انتقال اعضا مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای نمونه در اتصالات گیردار برای انتقال کامل نیروی بال تیر به بال ستون از جوشکاری با نفوذ کابل استفاده می‌گردد. این جوش در ۱۵ درصد از جوشکاری‌های سازه‌های فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

✓ جوش گوشه:

استفاده از جوش گوشه به دلیل به صرفه بودن از نظر اقتصادی و سادگی و هم‌چنین امکان  استفاده در سایر اتصالات مورد استفاده قرار می‌گیرد. جوش گوشه حدوداً ۸۰% جوشکاری در سازه‌های فضایی و فولادی استفاده می‌گردند.

✓ جوش کام و انگشتانه:

جوش کام و انگشتانه هم صورت تنهایی وهم  با سایر جوش‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرند. و برای انتقال نیروی برشی و جلوگیری از لغزیدن ورق‌ها و هم‌چنین تقویت ورق تحت فشار قابل کمانش موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع سازه‌های فضایی بر اساس ساختار و جوشکاری استفاده شده در آن

جوشکاری سازه‌های فضایی دارای انواع گوناگونی هستند مانند قوسی،  شبکه تخت، دیسکی، هرمی،  گنبدی، سینوسی، تخت شیب دار و نیم قوس. سازه‌های فضایی از لحاظ ساختار را می‌توان به دسته‌های شبکه‌های دولایه در سازه  وسه لایه در ساختار، سازه‌های فضایی تاشو، سازه‌های فضا کار گنبدی، سازه‌های فضا کار باز شو، سازه‌های فضا کار ماهواره‌ای و پل‌های  سازه‌های فضایی تقسیم می‌گردند.

کاربرد جوشکاری سازه‌ فضایی

جوشکاری سازه‌ فضایی در ساختمان‌های امروزی و مدرن کاربرد فراوانی دارند. قاب سازه‌های فضایی اکثراً با دهانه‌های بزرگ در سقف‌های ساختمان‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. سیستم‌های سازه‌های فضایی که در آنها نیاز به پوشش دهانه بزرگ و بدون ستون است. این سازه‌ها مانند سالن کارخانه‌ها، آشیانه هواپیما، پوشش سقف‌های استادیوم ورزشی، مراکز تفریحی،  پارکینگ‌های طبقاتی، تالارهای کنفرانس و سخنرانی،  ایستگاه‌های راه آهن،  سالن اجتماعات و ترمینال‌ها کاربرد دارند. سازه‌های فضایی در سازه‌هایی مانند برج‌های مخابراتی،  دکل انتقال نیرو،  منابع ذخیره آب و بشقاب‌های رادیویی کاربرد دارند.

کلام آخر

همان‌طور که در بالا قطعات سازه را به شما معرفی کردیم و در مورد نقش و کاربرد آن‌ها توضیح دادیم. اشاره کردیم یک سازه فضایی از قطعات و اجزا گوناگونی شکل گرفته و هر کدام از آن‌ها نقش به سزایی در شکل گرفتن سازه دارند.