اهمیت ضخامت سقف سازه فضاکار

تعیین ضخامت سقف سازه های فضاکار یکی از عوامل اصلی در طراحی و نصب سازه های فضایی است که نیاز به دقت و توجه فراوانی دارد. و اهمیت ضخامت سقف سازه فضاکار را نشان می دهد.

با توجه به اهمیت موضوع در این مطلب قصد داریم شما را با نکات مهم در تعیین ضخامت سقف با بیانی ساده و به طور کامل   آشنا کنیم. اگر به دانستن این موضوع علاقه مندید  تا پایان مطلب با ما همراه شوید.

این دو فاکتور نقش مهمی را در دستیابی به میزان درست ضخامت سقف سازه های فضاکار دارند.و او را به طور صحیح در اختیار مهندسین می گذارند. و سازه در مرحله اجرایی به بهترین نحو پیش می رود و با مشکل روبرو نمیشود.‌

 

تاریخچه سقف های سازه های فضاکار :

حتما برایتان جالب است که بدانید مخترع سقف های فضاکار با ویژگی هایی چون، سبکی ،مستحکمی،مقاومی، سه بعدی  و…. الکساندر گراهام بل نامی است.

گراهام بل در اوایل سده بیستم خرپاهایی فضایی متشکل از اجزا 4 وجهی و8وجهی را امتحان کرد‌. سپس با ویژگی های مقاوم بودن و سبک بودن این اشکال سه بعدی بیشتر آشنا شد، سپس این سازه ها در اغلب پروژه های این مخترع به مرحله اجرا رسیدند.

سیستم نامبرده همچنان از متداول ترین سیستم ها در ساخت سازه های فضاکار است. و دارای اعضای لوله ای مجزا و اتصالاتی از گونه پیوندهای کروی است. این سیستم علاوه  بر از زیبایی سازه فضایی قادر است. بت شکل های مختلف و با روش های گوناگون مرکب از پیوندهای کروی و لوله ها به کار گرفته شود.

 

تاریخچه سقف های سازه های فضاکار :

 

اهمیت ضخامت سقف سازه فضاکار

حتما از خودتان می پرسید که ضخامت سقف سازه فضاکار چرا اینقدر مهم است ؟اهمیت ضخامت سقف سازه فضایی را از دو جنبه می توان بررسی کرد. اول جنبه تکنیکی و فنی آن است و دوم جنبه زیبایی شناسی و نمای سازه فضایی است‌.

برای رسیدن به زیبایی سازه و همینطور جلوگیری از اتلاف انرژی و نورپردازی زیبای سازه باید ضخامت آن را به درستی تعیین کنید. تعیین ضخامت سقف یک کار کاملا مهندسی و محاسباتی است و با کمک محاسبات و فرمول های خاص ریاضی و با توجه به فرم معماری  سازه به ضخامت مورد نیاز و صحیح می توان دست یافت.

در بررسی ضخامت سقف سازه فضاکار چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

از نکات مهمی که در ابتدای بحث باید گفت این است که تعیین ضخامت سقف سازه فضاکار  به حدی مهم است که کمپانی های مهندسی فعال در این حرفه بسیار میکوشند. تا ضخامت ایده آل و درست را در سقف سازه های فضاکار ایجاد کنند.

میان میزان ضخامت سقف سازه فضاکار و امنیت آن ارتباط تنگاتنگی  وجود دارد، هر چه ضخامت سقف سازه فضاکار بیشتر باشد. امنیت سازه نیز بیشتر میشود و موضوع امنیت بحث مهمی در نگهداری و استفاده از سازه است. اما ایرادی که به سقف های سازه فضایی با ضخامت بالا می توان گرفت این است که احداث ان بودجه زیادی را می طلبد.که در پروژه های بزرگ مساله هزینه بسیار اهمیت دارد.

میان ضخامت کم سقف و هزینه های ساخت سازه فضایی نیز ارتباط متقابلی وجود دارد‌ . هر چه سقف نازک تر باشد ، بودجه کمتری نیاز دارد. اما این سقف نمی تواند در مقابل شرایط جوی ، اقلیمی، محیطی و دیگر اتفاقهای غیرمترقبه استقامت کند.

پس تعیین ضخامت مناسب سقف سازه ها بر اساس محاسبات ریاضی بسیار اهمیت دارد. با معین نمودن ضخامت درست و استاندارد برای سقف، سازه هم از لحاظ تکنیکی ، سایز و مشخصات فنی مقاوم میشود، همینطور هزینه مناسب با نیازش برای ساخت آن صرف میشود و در آخر زیبایی  بصری اش نیز حفظ می شود.

اگر قصد ساخت یک سازه فضاکار یا فضایی را دارید، برای رسیدن به یک سازه زیبا، مقاوم و فنی از این های مهندسی که تجربه فراوانی  در ساخت و طراحی سازه های فضایی دارند کمک بگیرید. این شرکت ها با پشتوانه دانش و تجربه ای که دارند. به بهترین نحو ضخامت  مناسب سازه را برای شما معین می کنند.