اهمیت مقاومت انواع سازه های فضاکار در برابر خوردگی

یکی از مهم ترین مشکلاتی که گریبان گیر صنعت ساختمانی و معماری می باشد، بحث آسیب پذیری سازه های فضاکار در برابر خوردگی است، بنابراین نکته حائز اهمیت حفظ مقاومت سازهای فضاکار در برابر خوردگی می باشد.

خوردگی عامل مخربی برای همه فلزات و انواع سازه ها. می‌باشد، اگر مقاومت در برابر سازه های فضاکار به خوبی صورت نگیرد. با گذشت زمان مقاومت مصالح بکار رفته از دست می‌رود. و حتی ممکن است منجر به تخریب سازه فضاکار شود.

سازه فضاکار به چه سازه ای گفته می شود؟

سازه های فضاکار ساختارهای سه بعدی هستند که حاصل کنار هم قرار گرفتن و تکرار ممتد اشکال منظم می باشند. آن چه که باعث کنار هم نگه داشتن این اشکال کنار هم می شود، تاثیر نیروهای محوری که به استحکام و بهم پیوستگی هرچه بیشتر این سیستم خرپایی کمک می کند.

ساز‌ه های فضاکار چه مزیت هایی دارند؟

1.یکی از نکات حائز اهمیت در سازه های فضاکار بهینه بودن میزان استفاده از مصالح اولیه می باشد.

2.کل فرایند ساخت و ساز و نصب اتصالات در سازه های فضاکار از سرعت قابل قبولی برخوردار هستند.

3.جابجایی اجزا و اتصالات سازه های فضاکار به مکان مورد نظر می تواند به سرعت انجام شود.

4.سازه های فضاکار در برابر آتش سوزی بسیار مقاوم می‌باشند.

5.نیاز به استفاده از ستون در میانه های سازه در حداقل مقدار خود قرار دارد که از این حیث برای مکان هایی مثل ورزشگاه ها انتخاب بسیار مناسبی است.

6.با در اختیار قرار دادن فضای زیاد، معماران داخلی برای اعمال هرگونه تغییر آزادی عمل دارند.

منظور از خوردگی سازه چیست؟

وقتی به خوردگی سازه اشاره می‌کنیم، منظور هرگونه فرایندی است که باعثمی شود مصالح فلزی دچار فرسایش و فساد شوند، رایج ترین نوعی که همگی با آن آشنایی دارند، زنگ زدگی است. اغلب فرآیندهای خوردگی در سازه های فضاکار از نوع الکتروشیمیایی می‌باشد.در زمینه خرابی تدریجی در سازه فضاکار بیشتر بخوانید.

مقاومت سازه های فضاکار در برابر خوردگی

وقتی از خوردگی سازه های فضاکار صحبت می کنیم، در طرف مقابل و به منظور پیشگیری از وقوع چنین اتفاقی، بحث مقاومت سازه های فضاکار در برابر خوردگی مطرح می شود. امروز و با گسترش روزافزون استفاده از انواع فلزات در سازه های فضاکار، موضوع خوردگی سازهای فضاکار هم به سرعت افزایش پیدا کرده است.

 

عدم پیش گیری از وقوع خوررگی از طریق افزایش مقاومت سازه های فضاکار در برابر خوردگی، باعث ایجاد آسیب جدی و گاها جبران ناپذیر در سازه می شود.

 

اهمیت مقاومت انواع سازه های فضاکار در برابر خوردگی

در بین انواع مصالح، مقاومت خوردگی کدام یک بالاتر است؟

اگر بخواهیم برای ساخت سازه های فضاکار از مصالحی استفاده کنیم که حداکثر میزان مقاومت سازه های فضایی در برابر خوردگی را برای ما به همراه داشته باشد، استفاده از آلومینیوم می تواند یک انتخاب مناسب برای ساخت سازه های فضاکار باشد، آلومینیوم در کنار وزن سبکی که دارد در مقایسه با ماده رایج دیگری مثل فولاد از مقاومت بیشتری در برابر خوردگی برخوردار است. ویژگی های ماده آلومینیوم سبب شده تا امروزه بسیاری از سازندگان به منظور افزایش هرچه بیشتر مقاومت سازه های فضاکار در برابر خوردگی به سراغ این ماده بروند.

نقش پوشش های پلی استر در مقاومت سازه های فضایی در برابر خوردگی

یکی دیگر از روش های افزایش مقاومت سازه های فضایی در برابر خوردگی، استفاده از پوشش های آلی است. این پوشش های آلی تحت عنوان پودرهایی شناخته می شوند که از روی و فسفات ساخته شده اند. و در ترکیبات یک سری از رنگ های مخصوص بکار رفته اند. سطح همه سازه های فضاکار در کارخانه توسط این رنگ ها پوشیده می شوند که روشی مدرن است.

این پوشش های رنگی حاوی فسفات و روی یک عامل بازدارنده بسیار عالی سازه های فضاکار از بروز هرگونه فرسایش ناشی از قرار گیری در معرض هوای آزاد می باشد.

ایده آل ترین ساختار سازه به افزایش منظور مقاومت سازه های فضاکار در برابر خوردگی

یکی از نکاتی که می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد. این است که در فرایند ساخت سازه های تلاش شود روزنه و سوراخی در قسمت های مختلف اتصلات دیده نشود. چرا که این محفظه ها توسط هوا پر می شوند و اکسیژن و رطوبت موجود در هوا در طولانی مدت می‌تواند، عاملی برای بروز خوردگی از داخل سازه های فضاکار باشد.

کلام پایانی

در این مطلب تلاش شد تا دیدگاه کلی از سازه های فضاکار به شما داده شود. همچنین با بیان نکاتی به شما آگاهی لازم داده شود تا در تمام مراحل اجرای سازه های فضاکار از انتخاب مصالح مورد نیاز تا اجرای آن، بهترین عملکرد را برای افزایش مقاومت سازه های فضاکار در برابر خوردگی داشته باشید.