سازه مشبک فضایی

سازه مشبک فضایی یا همان سازه‌ های فضاکار، نوعی سیستم خرپای سه‌ بعدی هستند که دهانه‌شان در دو طرف گسترش‌ یافته و اعضای آن‌ها نیز تنها تحت تاثیر فشار و کشش قرار دارند. این سازه‌ها از برخی مدول‌های تکرار شونده با لایه‌های موازی در قسمت پایین و بالا تشکیل می‌شوند.

پایه‌‌هایی که برای ساخت سازه‌های مشبک فضاکار به کار برده می‌شوند، مقاومت زیادی دارند و به‌ سادگی آسیب نمی‌بیند. از این سازه‌ها معمولاً در سالن‌های کارخانه، باشگاه‌های ورزشی، آشیانه هواپیماها، پارکینگ‌های طبقاتی، تالارها، سالن‌های همایش، سینماها، مراکز خرید، سالن اجتماعات و برج‌های مخابراتی استفاده می‌کنند.

این سیستم ویژگی‌ها و مشخصات منحصر به فردی دارد، به همین خاطر اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره آن به دست آورید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مطلب ما را همراهی کنید.

مراحل اجرایی سازه های مشبک فضاکار

  • طراحی و مدل‌ سازی
  • انجام محاسبات توسط نرم‌ افزارهای مخصوص
  • تولید هموندها
  • رنگ‌ آمیزی هموندها
  • ستون گذاری
  • بافت سازه فضایی
  • نصب سازه فضایی
  • نصب پوشانه

 

مزایای استفاده از سازه های مشبک فضایی

سازه مشبک فضایی از جذابیت و زیبایی خاصی برخوردار هستند و موجب می‌شوند نماسازی فضای مورد نظر به شکل عالی‌تری انجام شود. به‌ طور معمول امکان اجرای هم‌ زمان سازه مشبک فضایی با سایر عملیات ساختمانی وجود دارد و شما می‌توانید بدون محدودیت یا مشکل، این سیستم را با دیگر فعالیت‌های ساختمانی به‌ طور هم‌ زمان اجرا کنید.

بهتر است بدانید فضای موجود میان لایه‌های سازه‌های فضاکار اجرا شده، یک محل مناسب را برای عبور تاسیسات مکانیکی و برقی که باید در سطح سالن پراکنده شود، فراهم می‌کند. به همین خاطر هر نوع چراغ، تابلو نوری و… را که بخواهید، می‌توانید به سادگی استفاده کنید.

از دیگر مزایای این سیستم می‌توان به ایجاد سقف افقی در داخل مکان مورد نظر اشاره کرد که علاوه‌بر ایجاد زیبایی، موجب صرفه‌ جویی در مصرف انرژی گرمایشی و سرمایشی نیز خواهد شد. از آن جایی که تمام اتصالات سازه مشبک فضایی با استفاده از پیچ و مهره به‌ هم متصل می‌شوند، برای نصب آن‌ها نیازی به انجام عملیات جوشکاری نخواهید داشت.

این سازه محبوب از مقاومت فوق‌ العاده عالی برخوردار است و وزن بسیار سبکی هم دارد. سازه های مشبک فضایی در مقایسه با دیگر سیستم‌های سازه‌ای از قیمت مناسب‌تری برخوردار هستند و افرادی که از آن‌ها بهره بگیرند می‌توانند در هزینه‌های‌شان بسیار صرفه‌ جویی کنند.

همان‌ طور که گفته شد برای نصب این سازه‌ها از عملیات جوشکاری استفاده نمی‌کنند، به همین دلیل شما می‌توانید هر زمانی که خواستید تمام اتصالات در سازه اصلی را باز کنید و به شکل دیگری آن‌ها را نصب کنید. سازه های مشبک فضایی اغلب قابل حمل‌ و نقل هستند و می‌توانید به‌ راحتی آن‌ها را در فضاهای دیگر به‌ صورت مجدد بر پا نمایید.

 

مزایای استفاده از سازه های مشبک فضایی

 

اجزای تشکیل‌ دهنده سازه مشبک فضایی

  • گره‌ها

از جمله مهم‌ ترین اجزای تشکیل‌ دهنده سازه مشبک فضایی، گره‌ها یا پیونده‌ها هستند. این گره‌ها نقش بسیار موثری در اجرای سازه دارند و اگر از آن‌ها استفاده نکنید، اجرا به خوبی به یک‌ دیگر متصل نخواهند شد. به همین دلیل برای نصب و اجرای سازه‌های فضایی حتما از گره‌های باکیفیت و مقاوم بهره بگیرید تا نتیجه کار با مشکل مواجه نشود و عمر سازه نیز کاهش نیابد.

  • تکیه‌گاه‌ها

موقعیت و شکل تکیه‌گاه‌ها در سازه‌ های مشبک فضایی، نقش زیادی در نحوه توزیع نیروها در اعضای مجاور دارد. یعنی تعداد تکیه‌گاه‌ها در این سیستم با توجه به سطح پوششی، بسیار کم بوده و تمام نیروهای قائم نیز توسط این تعداد کم تکیه‌گاه به پی منتقل می‌شود. در برخی موارد نیز اعضای مجاور تکیه‌گاه را پروفیل‌های سنگین تشکیل می‌دهند.

  • اعضاء

توجه داشته باشید بدنه اصلی یک سازه فضاکار، توسط اعضای آن سازه تشکیل می‌شود. این اعضا در سازه‌های فضایی، پروفایل‌هایی در مقاطع و اندازه‌های مختلف هستند. رایج‌ ترین مقاطع به کار رفته در سازه‌های فضاکار نیز شامل مقطع دایره‌ای به‌ صورت توخالی و توپر می‌شود.

سازه مشبک فضایی دارای مدل‌ها و شکل‌های بسیار متنوعی هستند و شما می‌توانید با توجه به سلیقه شخصی و محیط مورد نظرتان، آن‌ها را در طرح‌های مختلفی اجرا کنید. البته دقت داشته باشید نصب و اجرای این سازه‌ها به‌ مهارت و تخصص بالایی احتیاج دارد و هر کسی از عهده آن برنمی‌آید. بنابراین حتما کار را به دست افراد ماهر و متخصص بسپارید تا دچار ضرر نشوید و نتیجه کار نیز به مشکل برنخورد.

مطالب مرتبط:

بررسی رفتار پایداری استاتیکی شبکه دو لایه کش بستی متشکل از سیمپلکس های مثلثی

سازه های مشبک فضایی قابل گسترش در معماری