مزایای معماری در سازه های فضایی

مزایای معماری در سازه های فضایی:

1 – سادگی و زیبایی منحصر به فرد سازه های فضاکار در معماری شکل منتظم سازه های فضایی یا سازه های فضا کار به لحاظ معماری جذاب ، زیبا و باارزش بوده و از این رو است که بسیاری از معماران در سالنها ، مراکز اجتماعات و …سازه فضایی را به صورت نمایان به نمایش گذاشته و حتی در بسیاری از موارد جهت نما سازی ها ، از سازه های فضا کار استفاده می نمایند .

2 – انعطاف پذیری زیاد به لحاظ معماری با استفاده از شکل های هندسی به ظاهر یکسان و تکرار شونده سازه های فضایی ، می توان انواع فرمهای هندسی مطابق با طرح های گوناگون معماری را خلق نموده و تاشه (TASHEH ) دلخواه آرشیتکت را طراحی و تولید نمود اشکال متداول معماری در سازه های فضاکار بصورت تخت ، قوسی ، چلیک ، گنبدی ، چتری ، هرمی ، سینوسی و …می باشد .

3- عدم نیاز به استفاده از سقف کاذب در سازه های فضاکار نمای زیبای شبکه های دو لایه سازه فضا کار که در غالب اشکال هندسی تکرار شونده ظاهر می شود ، نمای خوشایندی را عرضه می دارد که از نظر نمای ظاهری ، بسیار زیبا و به لحاظ معماری با ارزش می باشد ، و به همین دلیل بسیاری از آرشیتکت ها در سالن های اجتماعات ، مساجد ، فرودگاهها و … از سقف کاذب استفاده نکرده و نمای بدیع سازه فضایی را به نمایش می گذارند . 4

– امکان اتصال آویز های متعدد از سقف سازه فضاکار با توجه به قدرت باربری زیاد در سازه های فضایی و تعدد گره های موجود در فواصل منظم ، امکان مانور طراحی برای اتصال آویز های متعدد در هر یک از نقاط دلخواه سازه فضا کار و خلق آثار منحصر به فرد معماری (داخلی) را فراهم می آورد .

5 – گسترش سازه های فضایی با حداقل تغییر در سازه قبلی با توجه به ویژگی ” عدم ضرورت نظم تکیه گاهها در سازه های فضا کار ” ، قابلیت گسترش یا کاهش سطح سازه فضاکار اجرا شده ، از هر طرف و به هر شکل ، با حفظ سازه قبلی و با رعایت نکات طراحی ، به سادگی و با حداقل هزینه امکانپذیر می باشد و این توانایی منحصر به فرد سازه فضایی ، امکان فوق العاده ای در طراحی و چیدمان طرح های توسعه برای آرشیتکت ها و کارفرمایان فراهم می نماید و این ویژگی در هیچ یک از انواع دیگر سازه ها وجود ندارد .

6- سازه ای مناسب برای نورپردازی وجود نقاط از پیش تعریف شده بر روی سازه های فضاکار ( گره های سازه ) و امکان اتصال نورافکن ها و دیگر منابع نورانی در تمامی سطح ایجاد شده ، محیط را جهت نور پردازی و دکوراتیو ، بسیار زیبا و مناسب می سازد .

7- دارای صرفه جویی فضایی فضای موجود بین لایه های سازه  فضایی ، محل مناسبی را جهت عبور تاسیسات الکتریکی ، مکانیکی ، حرارتی ، برودتی و دیگر تاسیسات ساختمانی فراهم می سازد . علاوه بر آن ، تعدد گره های سازه فضاکار ، تکیه گاههای لازم برای عبور این شبکه های ارتباطی و تاسیساتی را بدون هیچگونه هزینه اضافی تامین نموده و این تاسیسات را از حداقل دید برخوردار می سازد .

8 – ضریب ایمنی بالا در سازه های فضا کار برای هر آرشیتکت ، یکی از پارامتر های مهم ، طراحی مجموعه ای ایمن ، زیبا و پایدار می باشد . سازه فضایی به لحاظ داشتن ویژگی های منحصر به فرد ، از حیث ایمنی نیز با کمتر سازه ای قابل مقایسه است .

سقف سازه فضایی