ویژگی های سازه های فضایی

علم معماری در سال های اخیر پیشرفت فوق العاده ای کرده و همین موضوع باعث شده تا امروزه شاهد به وجود آمده سازه های فضاکار مختلفی باشیم. هر یک از سازه ها با داشتن ویژگی های منحصر به فرد در بخش های گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از مهم ترین انواع سازه ها که امروز شاهد حضور آن در بخش های مختلفی هستیم، سازه های فضایی نام دارند. در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به ویژگی های سازه های فضایی انداخته و رابطه آن ها توضیحاتی را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید.

زیبایی فوق العاده سازه

اگر بخواهیم خصوصیات سازه های فضاکار را به شما معرفی کنیم به عنوان اولین پارامتر باید گفت که زیبایی این سازه ها بسیار زیاد است و همین موضوع باعث افزایش محبوبیت آن ها شده است. در واقع این دسته از سازه ها به دلیل طراحی زیبایی که دارند، جذابیت فوق العاده ای به ساختمان می دهند و به همین دلیل است که بسیاری از معماران و طراحان برای افزایش زیبایی بصری ساختمان خود اقدام به استفاده از سازه های فضایی می کنند.

امکان عبور تاسیسات از داخل سازه فضایی

یکی دیگر از ویژگی های سازه فضایی، امکان عبور دادن تاسیسات از داخل سازه های اجرا شده است. نکته مهمی که باید بدانید این است که در بین لایه های مختلف این سازه شاهد فضای خالی هستیم که محل مناسبی برای عبور تاسیسات برقی و مکانیکی است. در واقع می توان به راحتی اقدام به عبور دادن تاسیسات از بین این فضاهای خالی کرد  و در فضا صرفه جویی نمود.

عدم استفاده از جوشکاری در هنگام نصب سازه یکی از ویژگی های سازه های فضایی

اکثر سازه های فضایی در کارخانه پیچ و مهره شده و پیش ساخته هستند و این مسئله باعث شده تا در هنگام نصب نیاز به هیچ گونه عملیات جوشکاری نباشد. در نتیجه در هنگام مونتاژ و نصب سازه بتوان آن را به راحتی در محل مورد نظر نصب کرد. این مسئله باعث شده تا هزینه های استفاده از سازه های فضایی در مرحله جوشکاری به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند و نیازی نباشد تا فرآیند جوشکاری به منظور نصب سازه های فضایی صورت بگیرد.

وزن بسیار پایین و سبک بودن سازه فضایی به عنوان ویژگی های سازه های فضایی

یکی دیگر از خصوصیات سازه های فضا کار، وزن بسیار پایین و سبک بودن آن ها است. بر خلاف ظاهر این دسته از سازها که بسیاری از مردم فکر می کنند که وزن آن ها بسیار سنگین بوده و فرآیند نصب آن ها بسیار سخت است، اما باید به این مسئله مهم توجه داشته باشید که به دلیل استفاده از متریال های سبک و همچنین ساختار این سازه ها، وزن آن ها به طرز چشمگیری پایین بوده و همین مسئله باعث می شود تا فرآیند نصب و نگهداری این سازه بسیار آسان باشد. در واقع در محیط هایی که به هر دلیلی لازم است تا وزن سازه ها کاهش پیدا کرده و فشاری به محیط های پیرامونی وارد نشود، از سازه های فضایی استفاده می کنند.

امکان باز کردن و بستن مجدد سازه فضایی

یکی از نکات مهمی که در رابطه با ویژگی های مختلف سازه های فضایی باید بدانید، امکان باز کردن و بستن مجدد این دسته از سازه ها است. در حقیقت به دلیل ساختار مورد استفاده در این سازه ها، شما می توانید به راحتی هر زمان که نیاز داشتید پیچ و مهره های مورد استفاده در این سازه را باز کرده و سپس در صورت نیاز به صورت کامل و متناسب با نیاز خود آن را ببندید. عدم جوشکاری سازه های فضایی باعث به وجود آمدن چنین ویژگی مهمی شده است.

ضریب ایمنی بالا سازه های فضایی از دیگر ویژگی های سازه های فضایی

یکی از ویژگی های بسیار مهمی که باعث شده تا امروزه در ساختمان های مختلف شاهد طراحی و استفاده از سازه های فضایی باشیم، ضریب ایمنی بالای این دسته از سازها است. در حقیقت می توان گفت یکی از مهم ترین ویژگی های سازه های فضایی ایمنی و امنیت بالای آن ها است.

حرف آخر

در این مطلب به سراغ نسل جدید سازه های رفته و شما را با خصوصیات اصلی سازه فضاکار آشنا کردیم. توجه به نکات گفته شده در این مطلب به شما کمک می کند در رابطه با مهم ترین ویژگی ها و مزایای این سازه ها اطلاعات کاملی به دست بیاورید.