انواع سازه های فضایی به لحاظ مصالح

امروز با توجه به پیشرفته معماری و عمران شاهد به وجود آمدن سازه های متنوع و مختلفی هستیم. سیستم ها و سازه ها هر یک دارای ویژگی های منحصر فردی بوده و در بخش های گوناگون از آن ها استفاده می شود. یکی از انواع سازه ها که امروز محبوبیت بسیاری دارد، سازه های فضایی هستند. در این مطلب قصد داریم تا شما را با انواع سازه های فضایی به لحاظ مصالح آشنا کرده و در رابطه با این سازه ها توضیحات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید تا انواع سازه های فضایی را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.

انواع سازه های فضایی

پیش از آن که بخواهیم نگاهی به انواع سازه های فضایی به لحاظ ساختار بیاندازیم، باید گفت به صورت کلی این دسته از سازه ها را به سه روش زیر تقسیم بندی می کنند:

  • انواع سازه های فضایی از لحاظ مصالح
  • انواع سازه های فضایی از لحاظ ساختار
  • انواع سازه های فضایی از لحاظ سیستم اتصال

بررسی هر یک از این سازه ها و دسته بندی ها خود نیاز به مطلب جداگانه ای دارند. به همین دلیل در ادامه قصد داریم تا شما را با انواع سازه های فضایی به لحاظ مصالح آشنا کرده و در رابطه با این موارد توضیحات جامع و کاملی را ارائه دهیم.

انواع سازه های فضایی به لحاظ مصالح مورد استفاده

اگر بخواهیم انواع سازه های فضایی را بر اساس مصالح مورد استفاده در آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم باید گفت که این سازه ها به موارد زیر تقسیم می شود:

سازه های فضایی فولادی

دسته از انواع سازه های فضایی به لحاظ مصالح سازه هایی هستند که در آن ها از فولاد به عنوان ماده اصلی استفاده می شود. نکته مهمی که باید بدانید این است که فولاد به صورت کلی پر کاربرد ترین ماده در ساخت سازه های فضایی به حساب می آید.

همین موضوع باعث شد تا انواع سازه های فضایی با استفاده از این ماده به وجود بیاید. مهم ترین علت استفاده از فولاد به منظور ساخت سازه های فضایی به علت سختی و جوش پذیری بالا آن است و همین موضوع باعث شده تا شاهد استفاده از فولاد به عنوان یکی از اصلی ترین مواد در این دسته از سازه ها باشیم.

ویژگی دیگر فولاد که باعث اهمیت و محبوبیت آن شده است، تنوع پروفیل های فولادی و فراوان بودن فولاد در اکثر کشورهای دنیا، به خصوص در کشورهای صنعتی است. همین موضوع باعث شده تا امروزه سازه های فولادی رواج بسیار زیادی پیدا کنند.

سازه های فضایی آلومینیومی

مدل دیگری از انواع سازه های فضایی به لحاظ مصالح، سازه های آلومینیومی هستند. این دسته از سازه ها مواردی است که ماده اصلی و مورد استفاده در آن آلومینیوم است.

ویژگی اصلی آلومینیوم سبک بودن آن است، به نحوی که وزن آلومینیوم یک سوم وزن فولاد بوده و همچنین مقاومت بیشتری نسبت به فولاد در برابر خوردگی دارد. البته نکته ای که باید بدانید این است که آلومینیوم گرانتر از فولاد بوده و همین موضوع باعث شد تا سازه های آلومینیومی قیمت بیشتری داشته باشند.

در بخش هایی که لازم است تا وزن سازه به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند، معماران به سراغ سازه های آلومینیومی رفته و از آن استفاده می کنند.

سازه های فضایی چوبی

در گذشته، بخصوص در قرون وسطی چوب به عنوان ماده اولیه برای پوشش سقف مورد استفاده قرار می گرفت و این موضوع باعث شده تا امروز نیز از چوب به عنوان یک ماده برای به وجود آوردن سازه های فضای استفاده شود.

معمولاً انواع سازه های فضایی به لحاظ مصالح که شامل چوب می شوند را برای مکان هایی مانند پوشش سالن های مدارس و سالن های ورزشی مورد استفاده قرار می دهند.

حرف آخر

در این مطلب نگاهی به نوع مصالح سازه فضاکار انداخته و سعی نموده در رابطه با این سازه ها توضیحات جامع و کاملی را ارائه دادیم. در واقع مطالعه این مطلب به شما کمک می کند تا بتوانید انواع مختلف سازه های فضایی را بر اساس نوع مصالح به کار رفته در آن ها تفکیک و تقسیم بندی کنید. امروز هر یک از این سازه ها در بخش خاصی مورد استفاده قرار می گیرد و همین موضوع باعث افزایش محبوبیت آن ها شده است.