مراحل اجرای سازه های فضایی

سازه های فضایی در سال های اخیر محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده اند و همین موضوع باعث شده تا شاهد استفاده از این نوع سازه ها در بخش های گوناگون باشیم. شرکت های بسیار زیادی نیز به همین واسطه در حوزه نصب سازه های فضایی فعالیت می کنند. تمام تلاش این شرکت آن است تا به بهترین شکل ممکن اقدام به انجام مراحل اجرای سازه های فضایی کنند. در این مطلب قصد داریم تا شما را با این مراحل آشنا کرده و در رابطه با آن ها توضیحات جامع و کاملی را ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید تا مراحل اجرای سازه های فضایی را به شما معرفی کنیم.

آنالیز و طراحی مراحل اجرای سازه های فضایی

اولین بخش از مراحل اجرای سازه های فضایی مرحله آنالیز و طراحی سازه های فضایی است. در واقع در این مرحله باید متناسب با نیازهای مشتریان اقدام به طراحی سازه فضایی کرد. نکته بسیار مهم این است که این طراحی ها در برنامه های پیشرفته مهندسی انجام شده و به صورت سه بعدی صورت می گیرد.

همین مسئله باعث می شود تا بتوان به بهترین شکل ممکن دید کاملی در رابطه با طراحی این سازه به دست آورد. در این مرحله لازم است تا طراحان با توجه به محل مورد نظر، نیاز مشتری، دانش فنی خود و… یک سازه فضایی مناسب را به وجود آورده و مدل نهایی آن را ارائه دهند.

محاسبه سازه فضایی توسط مهندسین

پس از گذر از مرحله آنالیز و طراحی سازه، یکی از مهم ترین مراحل اجرای سازه های فضاکار در بخش محاسبات است. در واقع این مرحله قسمتی است که مهندسین باید به صورت کاملا دقیق اقدام به بررسی و محاسبات مربوط سازه فضایی کنند.

اشتباه در این محاسبات باعث می شود تا فرایند نصب سازه به بهترین شکل صورت نگرفته و همچنین شاهد خسارت های مالی بسیار زیادی باشیم. در نتیجه این مرحله اهمیت بسیار زیادی داشته و می توان از آن به عنوان یکی از مهم ترین مراحل اجرای سازه های فضایی یاد کرد.

ساخت سازه های فضایی بر اساس طراحی کامپیوتری

از آن جایی که سازه های فضایی به صورت از پیش ساخته و در کارخانه ها طراحی و تولید می شوند، گام سوم از مراحل اجرای سازه های فضایی ساخت سازه ای است که در مراحل قبلی توسط طراحان و معماران به وجود آمده و سپس محاسبات آن توسط مهندسین صورت گرفته است.

در این مرحله نمونه شبیه سازی شده در کامپیوتر باید تبدیل به محصول واقعی شود و شرکت های فعال در حوزه طراحی و ساخت این سازه ها تلاش می کنند تا به صورت کاملا دقیق هر آن چه که مهندسین در برنامه های طراحی کردند را به صورت کامل به وجود بیاورند.

انجام فرآیندهای مقدماتی در محل نصب

گام بعدی از اجرای سازه فضاکار انجام فرایند های مقدماتی و پیش نیازهای لازم در محل نصب سازه است. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که این سازه ها به صورت از پیش ساخته به وجود آمده و سپس در محل نصب پیچ و مهره می شوند.

به همین دلیل لازم است تا کارهای مقدماتی نظیر اجرای فونداسیون، نصب ستون و… انجام شود تا شرایط برای نصب سازه فضایی مهیا شده و بتوان در گام بعدی این سازه را به بهترین شکل ممکن در محل مورد نظر قرار داد.

اجرای سازه فضایی

گام نهایی از مراحل اجرای سازه فضایی نصب سازه به وجود آمده در محل مورد نظر است. در این مرحله باید سازه فضایی به بهترین شکل ممکن در محل مورد نظر با توجه به محاسبات و طراحی های صورت گرفته نصب شده و در نهایت شاهد استقرار و نصب کامل آن باشیم. پس از اتمام این مرحله است که سازه به صورت کامل در محل قرار گرفته و می توان از آن استفاده کرد.

حرف آخر

در این مطلب نگاهی به مراحل اجرای سازه های فضایی انداخته و در رابطه با تمامی مراحل اجرای این سازه توضیحات جامع و کاملی را به شما ارائه دادیم.

توجه به نکات گفته شده در این مطلب به شما کمک می کند تا بتوانید دید کاملی در رابطه با مراحل اجرای سازه های فضایی به دست آورده و اطلاعات خود را در رابطه با این دسته از سازه ها و نحوه نصب آن ها به طرز چشمگیری افزایش دهید.