انواع اتصالات سازه های فضایی

امروزه سازه های فضایی در بخش های مختلف اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده اند و همین موضوع باعث شده تا بتوان در بخش گوناگون شاهد استفاده از این دسته سازه ها باشیم. در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به انواع اتصالات سازه های فضایی انداخته و در رابطه با آن ها توضیحات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید.

کاربرد انواع اتصالات سازه های فضایی

یکی از موضوعات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که امروزه سازه فضایی با توجه به نوع اتصالات آن ها در بخش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و شاهد کاربردهای گوناگونی برای این دسته از سازه ها هستیم. اگر بخواهیم شما را با مهم ترین کاربردهای استفاده از سازه های فضایی آشنا کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آشیانه هواپیماها
  • سالن های کارخانه ها
  • باشگاه های ورزشی
  • پارکینگ های طبقاتی
  • مراکز فرهنگی
  • تالارها
  • سالن اجتماعات
  • سینماها
  • مراکز خرید

سیستم های مورد استفاده اتصال سازه های فضایی

موضوع بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که سازه های فضایی امروزه دارای انواع اتصالات گوناگونی بوده و می توان آن ها را از این منظر به طبقه بندی ها و دسته بندی های گوناگونی تفکیک کرد. اگر بخواهیم نگاهی به سازه های فضایی انداخته و انواع اتصالات سازه های فضایی را به شما معرفی کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیستم یونی بت

سیستم یونی بت یکی از سیستم های مورد استفاده به منظور اتصال سازه های فضایی است که شاهد استفاده از آن در بخش های مختلفی هستیم. اگر بخواهیم در رابطه با این سیستم صحبت کرده و توضیحاتی را به شما ارائه دهیم باید گفت در این سیستم شاهد اتصالات منشوری هستیم. این سیستم برای اولین بار در انگلستان مورد استفاده قرار گرفت و در آن شاهد واحدهای هرمی تکرار شونده هستیم. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که این سیستم در لایه فوقانی و میانی تشکیل شده و در گوشه ها با استفاده از پیچ های فولادی با مقاومت کششی بالا شاهد اتصال این موارد به یکدیگر هستیم.

سیستم مرو

یکی دیگر از سیستم هایی که در طبقه بندی انواع اتصالات سازه های فضایی قرار می گیرند، سیستم های مرو هستند که اولین بار در کشور آلمان این سیستم طراحی شد. در سیستم مرو شاهد یک کره فولادی هستیم که نقش اصلی را در سازه ایفا کرده و باعث به هم پیوستن اعضا و انتقال آن ها می شود. این سیستم نیز امروز در بخش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

سیستم کاتریس

یکی از انواع اتصالات سازه های فضایی، سیستم کاتریس است که در واقع در آن شاهد مجموعه ای از گره های پیچ و مهره ای هستیم. در این سیستم همه اعضا از لوله و پروفیل تشکیل شده اند.

نکته مهمی که در رابطه با این سیستم باید بدانید این است که اولین بار سیستم کاتریس در کشور اسکاتلند به وجود آمد و در این کشور مورد استفاده قرار گرفت اما در مدت زمان کوتاهی توانست به بقیه دنیا نیز رفته و در سازه های گوناگونی در سراسر جهان از آن استفاده شود.

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که ساختار و نحوه نصب این سیستم به نحوی است که شاهد قیمت مقرون به صرفه برای آن ها هستیم و همین موضوع باعث شده تا افرادی که قصد دارند تا از یک سیستم اتصالی مقرون به صرفه و اقتصادی استفاده کنند، معمولاً به سراغ این سیستم رفته و از آن کمک می گیرند.

سیستم تریودیک

یکی دیگر از سیستم هایی که در لیست طبقه بندی انواع اتصالات فضایی وجود دارد، سیستم تریودیک هستند. این سیستم ها برای اولین بار در کانادا توسعه داده شد و سپس به سراسر نقاط جهان ارسال گشت.

باید گفت که امروزه نیز از این سیستم در بخش های گوناگونی استفاده می شود. ویژگی مهم سیستم اتصالی تریودیک که باید بدانید این است که در این سیستم قطعات آلومینیومی به وفور مورد استفاده قرار گرفته و درصد کمی از قطعاتی که در این اتصال وجود دارند، فولادی هستند. این سیستم نیز دارای مزایا و معایب گوناگون بوده و در نتیجه به منظور استفاده از آن لازم است تا اطلاعات خود را در رابطه با این سیستم افزایش بدهید.