اجزای مهم سازه های فضاکار

با پیشرفته علم معماری و مهندسی عمران، شاهد به وجود آمدن سازه های مختلف و جدیدی هستیم که هر یک از این سازه ها در بخش های گوناگونی مورد استفاده قرار گرفته و دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردی هستند. یکی از این سازه های جدید که در مدت زمان کوتاهی محبوبیت بسیار زیادی نیز پیدا کرده و شاهد استفاده از آن در بخش های مختلفی هستیم، سازه های فضایی هستند. در این مطلب قصد داریم تا شما را با اجزای مهم سازه فضاکار آشنا کرده و در رابطه با آن ها توضیحات جامعی را ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید تا این اجزا را به صورت کامل به شما معرفی کنیم.

معرفی اجزای مهم سازه های فضاکار

سازه های فضایی یا فضاکار دارای اجزا و بخش های مختلفی هستند که هر یک از این اجزا عملکرد منحصر به فردی داشته و بخشی از کل فرایند نگهداری سازه را بر عهده دارند. اگر بخواهیم شما را با این اجزا آشنا کرده و در رابطه با آن توضیحاتی را ارائه دهیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

گوی

یکی از اجزای مهم سازه های فضاکار ، گوی است که یک کره فولادی توپر بوده که موجب ارتباط اعضای سازه با یکدیگر شده است و بین نیروهای اعضا تعادل به وجود می آورد.

در حقیقت گوی باعث ایجاد پایداری در سازه فضاکار شده و نقش بسیار مهمی دارد. گوی ها می تواند از جنس آلومینیوم و یا فولاد باشند اما اگر از فولاد برای تولید گوی استفاده شود، نیاز به اتصالات بزرگتری خواهید داشت.

نکته مهم دیگری این است که آلومینیوم علاوه بر این که وزن بسیار کمتری نسبت به فولاد دارد، مقاومت کششی بالاتری نیز دارند و همین موضوع باعث شده تا شاهد استفاده از آلومینیوم در بخش های خاصی به منظور تولید گوی باشیم.

بشقابک از اجزای مهم سازه های فضاکار

یکی دیگر از اجزای مهم سازه های فضایی بشقابک است که قطعه فولادی مخروطی شکل بوده که به لوله جوش شده و از سمت دیگر امکان اتصال به گوی دارد.

نکته مهمی که باید بدانید این است که اتصال بشقابک به گوی باعث می شود تا تراکم لوله ها در نزدیکی گوی به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند. این قطعه دارای مقاومت کششی و فشاری بوده و از آن در بخشی گوناگونی استفاده می شود. نکته مهم این است که مهم ترین نقش بشقابک جلوگیری از تراکم لوله ها در نزدیکی گوی است.

لوله

اگر بخواهیم یکی از اجزای مهم سازه فضایی را به شما معرفی کنیم، بهتر لازم است تا نگاهی به لوله انداخته و در رابطه با نقش آن صحبت کنیم. لوله ها در واقع نقش تحمل نیروهای محوری را داشته و از طریق جوش به بشقابک به سایر اجزای سازه فضایی به وجود آمده متصل می شوند. لوله هایی که در خرپا سازه های فضاکار مورد استفاده قرار می گیرند، ۶ متر بوده و برای جلوگیری از هدر رفتن مصالح آن ها را در قطعات ۲ یا ۳ متری برش می دهند.

پیچ

پیچ ها نیز جزو اجزای مهم سازه های فضاکار هستند که علاوه بر برقراری اتصال نقش بسیار مهمی در انتقال نیرو دارند. امروزه برای سازه های فضاکار معمولاً از پیچ های با کلاس ۸.۸ و یا ۱۰.۹ استفاده می شود که هر یک از آن ها در بخش های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته و ویژگی های خاص و منحصر به فردی دارند.

غلاف (اسلیو)، یکی از اجزای مهم سازه های فضاکار

غلاف جزء دیگری از اجزای مهم سازه های فضاکار بوده که به منظور محکم کردن و اطمینان از وارد شدن کافی بولت درون رزوه از آن استفاده می شود. در واقع موجودی روی غلاف برای کنترل میزان فرو رفتن غلاف درون گویی تعبیر شده است. از غلاف برای افزایش اطمینان و امنیت سازه های فضاکار استفاده شده این محصولات نقش بسیار مهمی در به وجود آمدن این دسته از سازه ها دارند.

حرف آخر

در این مطلب نگاهی به اجزای مهم سازه های فضاکار انداخته و این دسته از اجزا را به شما معرفی کردیم. تمام سعی ما در این مطلب آن بود که به صورت کامل اجزایی که در سازه های فضایی شاهد وجود آن ها هستیم را به صورت کامل به شما معرفی کرده و اطلاعات جامع و کاملی در رابطه با هر یک از این اجزا را به شما ارائه دهیم.