نحوه تولید و ساخت سازه های فضاکار

سازه های فضاکار به دسته از سازه ها گفته می شود که در اشکال مختلف و چند وجهی به وجود آمده و امروز نقش بسیار مهمی در ساخت وسایل مختلف دارند. این سازه ها در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار گرفته و جایگاه ویژه ای را در این صنعت ایفا می کنند. در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به روش و نحوه تولید و ساخت سازه های فضاکار انداخته و در رابطه با آن ها توضیحات جامع و کامل را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید تا نگاهی به این دسته از سازه ها بیاندازیم.

نحوه تولید و ساخت سازه های فضاکار چگونه است؟

به منظور پاسخ دادن به این سوال بسیار مهم که نحوه تولید و ساخت سازه فضاکار چگونه است باید در ابتدا این دسته از سازه ها را به شما معرفی کنیم. در راستا باید گفت که سازه های فضاکار به دسته از سازه ها گفته می شود که رفتار سه بعدی داشته و به گونه ای است که نتوان رفتار کلی آن ها را با یک یا چند مجموعه مستقل دو بعدی تقریب بزنیم.

با توجه به این تعریف است که امروزه می توان گنبدهای آجری و… را جز سازه های فضاکار در نظر گرفت اما نکته بسیار مهم این است که سازه های فضاکار مدرن که امروزه شاهد آن ها هستیم به دسته از سازه ها گفته می شود که دارای ساختار سه بعدی خاصی بوده و معمولاً دارای اتصالات صلب و یا مفصلی هستند.

اگر بخواهیم در رابطه با نحوه تولید و ساخت سازه های فضایی صحبت کنیم باید گفت که این دسته از سازه ها به طور ایده آل دارای شکل هایی با وجوه مساوی و مثلث با زاویه قائمه است و در واقع این چند وجهی منظم را تشکیل می دهند که در کنار یکدیگر قرار گرفته و با اتصال مکرر آن ها شاهد به وجود آمدن شبکه مستحکم و یکپارچه با ساختار سه بعدی هستیم.

علت اهمیت سازه های فضاکار

یکی از سوالات بسیار مهمی که مطرح می شود این است که علت اهمیت سازه های فضاکار چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که این سازه ها به دلیل سختی و صلب بودن آن ها قابلیت فوق العاده ای برای حمل بارهای سنگین متمرکز و غیر متقارن را داشته و همین مسئله باعث شده تا بتوان از آن ها در بخش های گوناگونی استفاده کرد. در حال حاضر سازه های فضاکار معمولاً برای پوشش سالن های بزرگ، ورزشگاه ها، سالن های نمایشگاه، آشیانه هواپیما، کارخانه های صنعتی و… مورد استفاده قرار می گیرد.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که امروزه در کنار نحوه تولید و ساخت سازه های فضاکار، ویژگی های ظاهری آن ها نیز اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده اند، چرا که این سازه ها باید طراحی زیبایی داشته و جلوه فوق العاده ای به محیط بدهند.

از سوی دیگر در راستای بررسی نحو‌ه تو‌لید و سا‌خت سازه های فضاکار باید به این مسئله بسیار مهم توجه داشته باشید که این سازه ها باید به نحوی به وجود بیایند که رفتار مناسب لرزه ای داشته و همچنین در آن شاهد سبکی، انعطاف پذیری، قابلیت جابجایی، مقاومت در برابر نیروهای دینامیکی، امکان عبور دادن تاسیسات از آن و… را داشته باشند. تمامی این موارد باعث عملکرد فوق العاده سازه های فضایی شده و به منظور نحوه تولید و ساخت سازه های فضاکار باید به این مسائل توجه داشته باشید.

علت محبوبیت نحوه تولید و ساخت سازه های فضاکار

افرادی که قصد استفاده از سازه های مختلف را دارند، همواره این سوال را مطرح می کنند که چرا سازه های فضایی اینقدر محبوبیت داشته و چرا باید از این دسته سازه ها استفاده کرد؟

در پاسخ باید گفت که تنوع طرح و زیبایی، ویژگی های مختلف، کاربردهای گوناگون و… باعث شده تا افرادی که قصد استفاده از سازه های مختلف را دارند، به سراغ سازه های فضایی رفته و از آن ها استفاده کنند.

حرف آخر

در این مطلب نگاهی به سازه های فضاکار انداخته و در مورد آن ها توضیحات کامل و جامعی را به شما ارائه دادیم. تلاش ما این بود که به صورت کامل سازه های فضایی را به شما معرفی کرده و در رابطه با نحوه تولید و ساخت سازه های فضاکار صحبت کنیم.