انواع قطعات سازه های فضایی

یکی از نکات بسیار مهمی که به منظور بررسی سازه های فضایی باید به آن توجه داشته باشید، داشتن شناخت در مورد انواع قطعات سازه های فضایی است. در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا در رابطه با این قطعات توضیحات کاملی را به شما ارائه داده و رابطه با بخش های مختلف آن صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید تا این قطعات را به صورت کامل به شما معرفی کنیم.

مهم ترین انواع قطعات سازه های فضایی

بدون هیچ شک و تردیدی در بین انواع قطعات سازه های فضایی ، مهم ترین نقش را گوی ایفا می کند. در واقع این بخش به عنوان هسته اتصالات سازه های فضایی محسوب می شود.

گوی کره فولادی تو پری است که از آن برای به وجود آوردن پایداری و ارتباط بین اعضا استفاده شده و در واقع شما می توانید تمامی اعضا و بخش های مختلف سازه های فضایی را از طریق گوی در یک مکان ثابت نگه داشته و اقدام به ایجاد تعادل در بین این بخش ها کنید.

این مسئله باعث شده تا گوی به عنوان یکی از مهم ترین انواع قطعات سازه های فضایی شناخته شود. امروزه گوی ها از جنس آلومینیوم و فولاد تولید شده و با توجه به ویژگی های این دو ماده شاهد به وجود آوردن گوی هایی با ویژگی های مختلفی هستیم.

قطعه مخروطی

به منظور انجام فرآیندهای هندسی در محل اتصال بخش های مختلف به گوی، از قطعه مخروطی استفاده می شود و آن را به لوله جوش می دهند. این قطعه در دو مدل کششی و فشاری به وجود آمده و نقش آن جلوگیری از تراکم لوله ها در نزدیکی گوی است. امروز قطعات مخروطی در اندازه های مختلف طراحی و تولید شده اند و در واقع می توان نقش بسیار مهمی را برای قطعات مخروطی در بین انواع قطعات سازه های فضایی در نظر گرفت.

لوله

یکی دیگر از قطعات مورد استفاده لوله است که از آن به منظور تحمل نیروی محوری استفاده می شود. لوله ها به وسیله قطعه مخروطی به سایر بخش جوش داده شده و استفاده از آن ها باعث می شود تا در نهایت بتوانیم سازه های فضایی را به وجود بیاوریم. معمولاً لوله هایی که در خرپایی سازه های فضایی از آن ها استفاده می شود طول شش متری دارد اما گاهی ممکن است که این لوله ها را به اندازه های دو و یا سه متری برش داده و از آن ها استفاده کنند.

پیچ ها

پیچ ها قطعه دیگری هستند که در سازه های فضایی از آن ها استفاده شده و در واقع یکی از مهم ترین ابزار یراق هایی هستند که در صنایع گوناگون شاهد استفاده از آن ها هستیم. از پیچ ها به منظور متصل کردن قطعات مختلف به یکدیگر استفاده می شود و در سازه های فضایی نیز از آن ها به عنوان یکی از انواع قطعات سازه های فضایی مهم یاد می شود.

شما می توانید متناسب با نیاز خود در سازه فضایی از پیچ های مختلف در اندازه های گوناگون استفاده کرده و به بهترین شکل ممکن بخش های گوناگون سازه خود را به یکدیگر متصل کنید.

غلاف در سازه های فضایی

غلاف ها نیز یکی دیگر از قطعات سازه های فضاکار است که در واقع مهره هایی به حساب می آیند که جهت محکم نمودن سایر قطعات در داخل گوی از آن ها استفاده می شود. امروزه غلاف ها به دو مدل شیاردار و سوراخ دار تولید شده و شاهد استفاده از آن در بخش های مختلفی هستیم.

همچنین نکته مهمی که باید بدانید این است که بر روی غلاف های یک پین وجود دارد که می توان از آن برای کنترل میزان فرورفتگی پیچ درون گوی استفاده کنید. امروزه غلاف های مورد استفاده از جنس فولاد بوده و به منظور تولید آن از آبکاری گالوانیزه استفاده می شود.

حرف آخر

در این مطلب نگاهی به انواع قطعات سازه های فضایی انداخته و در رابطه با هر یک از آن ها توضیحاتی را بیان کردیم. در این مطلب سعی کردیم تا شما را با این قطعات آشنا کرده و در رابطه با نقش آن ها صحبت کنید. همان طور که مشاهده می کنید، یک سازه فضایی از قطعات و اجزای مختلفی تشکیل شده که هر یک از آن ها نقش مهم و منحصر به فردی در به وجود آوردن سازه دارند.