ضخامت سازه های فضایی

یکی از پارامترهای بسیار مهمی که امروزه به منظور ساخت سازه فضایی ، اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده ضخامت سازه های فضایی است. با توجه به اهمیت و محبوبیت سازه های فضایی در بین افراد، امروزه شاهد مطرح شدن سوالات مختلفی در رابطه با این دسته از سازه ها هستیم. در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به ضخامت سازه های فضاکار انداخته و در رابطه با آن صحبت کرده و توضیحات جامع و کاملی را بیان کنیم.

اهمیت ضخامت سازه های فضایی در طراحی

افرادی که تجربه کافی در زمینه ساخت و طراحی سازه های فضایی را ندارند ممکن است با این تفکر اشتباه مواجه شوند که ضخامت سازه های فضاکار اهمیتی ندارد اما باید به این مسئله توجه داشته باشید که مقاومت بنا و سازه به وجود آمده به ضخامت آن بستگی داشته و ضخامت رابطه مستقیمی با مقاومت کلی بنا دارد.

البته باید به این مسئله اشاره کرد که به منظور مشخص کردن ضخامت یک سازه فضایی، لازم است تا محاسبات کامل و دقیقی داشته باشید، چرا که اگر بدون تحقیق اقدام به افزایش ضخامت سازه فضایی کنید ممکن است با چالش های گوناگونی در بحث هزینه مواجه شوید.

شما می توانید برای انجام این فرآیند از افراد متخصص و مهندسین خبره کمک بگیرید. این دسته از افراد می توانند به شما کمک کنند تا به منظور طراحی سازه فضایی خود بتوانید به شکل درست و مهندسی ضخامت سازه خود را مشخص کرده و سازه های فضایی خود را بنا کنید.

محاسبه ضخامت سازه های فضاکار

یکی از سوالات بسیار مهمی که مطرح می شود این است که نحوه محاسبه ضخامت سازه های فضاکار چگونه است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که ضخامت سقف و سازه های فضایی به طور معمول ۳% تا ۵% طول دهانه آزاد است.

البته باید به این نکته اشاره کرد که به منظور مشخص کردن ضخامت سقف بر اساس افزایش دهانه لازم است تا در بخش های خاصی به صورت تجربی این فرآیند را انجام داده و با بررسی سازه های مختلف ضخامت مورد نظر خود را مشخص کنید.

فارغ از تجربی بودن این مسئله در برخی از بخش ها باید به این موضوع اشاره داشت که امروزه برنامه ها و نرم افزارهایی که در زمینه طراحی و ساخت سازه های فضایی توسعه داده شده اند، به شما کمک می کنند تا بتوانید این محاسبات را به صورت کامپیوتری انجام داده و آن ها را از نظر ریاضی نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید.

نقش ضخامت سازه های فضایی در قیمت

متاسفانه بسیاری از افراد به دلیل آن که فکر می کنند افزایش ضخامت سازه فضایی باعث بالا رفتن مقاومت آن می شود، بدون هیچ دلیلی به طرز چشمگیری این سازه ها را از نظر ضخامت بالا برده و تلاش می کنند تا مقاومت ساختمان خود را به طرز چشمگیری افزایش دهند اما باید به این نکته و مسئله بسیار مهم توجه داشته باشید که با افزایش ضخامت سازه های فضاکار قیمت آن ها نیز به طرز چشمگیری بالا می رود.

در واقع اگر شما بخواهید یک سازه فضایی را با ضخامت بسیار بالا ایجاد کنید، از سوی دیگر مجبور خواهید شد تا مبلغ بسیار زیادی برای پروژه خود صرف کنید.

این مسئله می تواند مشکلات مالی بسیار زیادی برای شما به وجود بیاورد. به همین دلیل است که شما باید ضخامت مناسبی برای سازه فضایی خود انتخاب کنید تا هم از نظر مقاومت بنا با مشکل مواجه نشوید و هم از نظر قیمتی به هدف خود دست پیدا کنید و مجبور نشوید تا مبلغ بیشتری از بودجه خود را برای ایجاد سازه فضای مدنظرتان خرج کنید.

موضوع لازم به ذکر این است که امروزه افراد خبره، متخصص و فعال بسیار زیادی در این حوزه وجود دارند که به شما کمک می کنند تا در نهایت بتوانید سازه فضای خود را با ضخامت مناسب طراحی و تولید کرده و به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید.

حرف آخر

در این مطلب نگاهی به ضخامت سازه های فضایی انداخته و بیان کردیم که بررسی ضخامت چه اهمیتی در مقاومت و قیمت تمام شده سازه های فضاکار دارد. پیشنهاد ما این است که حتماً به منظور طراحی سازه خود تحقیقات جامع و کاملی در رابطه با ضخامت آن داشته باشید تا بدون مشکل بتوانید برای خود سازه های فضایی با کیفیت و مهندسی شده ای را به وجود بیاورید.