سازه فضایی چند لایه چه خصوصیاتی دارند؟

امروز سازه های فضایی جایگاه ویژه ای در معماری پیدا کردند و همین مسئله باعث شده تا شاهد مفاهیم جدیدی به نام سازه های فضایی چند لایه باشیم. همین موضوع سبب گشته تا معماران و مهندسین بتوانند متناسب با نیاز خود اقدام به استفاده از انواع گوناگونی از سازه های فضایی کنند. در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به سازه های فضاکار با چندین لایه انداخته و در رابطه با آن ها توضیحات جامع و کامل را به شما ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید تا در رابطه با این سازه های فضایی صحبت کنیم.

معرفی سازه های فضایی دو لایه

در بخش اول اگر بخواهیم نگاهی به سازه های فضایی دو لایه بیاندازیم باید گفت که این دسته از سازه ها به نحوی هستند که در آن ها شاهد قرارگیری اعضای سازه به صورت موازی در کنار هم هستیم و به وسیله اعضایی که به آن ها جان می گویند، این بخش ها به یکدیگر متصل و وصل می شوند.

همچنین هنگامی که از چندین شبکه به عنوان پوشانه سقف استفاده می شود، شاهد قرارگیری دو لایه در سازه هستیم که با آن ها لایه رویی و لایه زیرین می گویند. سازه های فضایی دو لایه نوعی از سازه های فضایی چند لایه به حساب می آیند که دارای ویژگی های خاص و منحصر به فرد بوده و همین موضوع باعث شده تا شاهد استفاده از آن ها در بخش های گوناگون باشیم.

معرفی سازه های فضایی چند لایه

دسته دیگری از سازه فضایی چند لایه مواردی است که در ساختار آن ها شاهد استفاده از چند لایه مختلف هستیم. در واقع به منظور به وجود آوردن سازه فضایی چند لایه با افزایش فاصله بین لایه های رویین و زیرین شاهد قرار گیری مصالح مختلف در این بین هستیم.

در واقع امکان پوشاندن دهانه های وسیع تر با مصالح سبک در شبکه های چند لایه وجود دارد و همین مسئله باعث می شود تا این سازه فضایی چند لایه ویژگی ها و شرایط خاصی داشته باشند. به همین دلیل شاهد استفاده از این سازه ها در بخش های مختلفی هستیم.

تفاوت سازه های فضایی تک لایه و سازه فضایی چند لایه

یکی از سوالات بسیار مهمی که مطرح می شود این است که سازه فضاکار تک لایه با سازه فضاکار چندین لایه چه تفاوت هایی داشته و این دو در چه بخش هایی با یکدیگر متفاوت هستند؟

اگر بخواهیم در این رابطه توضیحاتی را بیان کنیم باید گفت تفاوت اساسی بین این دو سازه در آن است که سازه های فضایی تک لایه تحت تاثیر خمشی بوده و اعضای آن ها عمدتاً لنگر خمشی حول محور های واقع در درون صفحه را تجربه می کنند.

در واقع در این نوع از سازه های فضاکار شاهد نیروی برشی در امتداد عمود بر محور در صفحه شبکه و همچنین نیروی گشتاور پیچشی حول محور درون صفحه هست اما نکته مهمی که باید بدانید این است که در سازه های فضایی چند لایه نیروهای داخلی اعضا و عمدتا از نوع نیروهای محوری بوده و همین مسئله باعث می شود تا ساختار و نحوه مهندسی هر یک از این نوع سازه ها با سازه های ساده و تک لایه تفاوت جدی داشته باشند.

از سوی دیگر باید به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که در هر پروژه لازم است تا از نوعی خاصی از سازه های فضایی است شود. در واقع شما باید با توجه به شرایط هر پروژه برنامه ریزی مناسبی داشته باشید.

عدم توجه به این مسئله می تواند شما را با چالش های مختلفی مواجه کند. به همین دلیل به شما پیشنهاد می دهیم تا اگر تخصصی در این حوزه ندارید از افراد متخصص و خبره کمک گرفته تا بتوانید متناسب با نیاز خود و پروژه مدنظرتان از بهترین نوع سازه فضایی استفاده کنید.

همچنین باید به این نکته اشاره داشت که سازه های فضاکار چندین لایه پیچیدگی های خاص خود را دارند و باید به این موضوع توجه کنید.

حرف آخر

در این مطلب نگاهی به سازه های فضایی چند لایه انداخته و این نوع سازه های فضا کار را به شما معرفی کردیم. سعی ما در این مطلب آن بود که به صورت کامل در رابطه با ویژگی های این سازه ها صحبت کرده و توضیحات جامع و کاملی در رابطه با این دسته از محصولات را به شما ارائه دهیم.