سازه فضاکار با فرم آزاد

امروزه در حوزه طراحی و تولید سازه فضاکار ، شاهد مدل های جدیدی نظیر سازه فضاکار با فرم آزاد هستیم. این سازه ها به دلیل جذابیت بصری و زیبایی فوق العاده ای که دارند، در مورد زمان کوتاهی توانستند محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده و شاهد استفاده از آن ها در بخش های مختلفی باشیم. در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به سازه های فضایی با فرم آزاد انداخته و در رابطه با آن ها توضیحاتی را به شما ارائه دهیم.

سازه فضاکار با فرم آزاد چیست؟

در حال حاضر یکی از سوالات بسیار مهمی که مطرح می شود این است که سازه فضاکار با فرم آزاد چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که فرم آزاد به سطوح با انحنای مضاعف اطلاق می شود که مستقل از فرم های محدود از نظر هندسی بوده و همین مسئله باعث شده تا سازه هایی که به این شکل به وجود می آیند، زیبایی و جذابیت خاصی داشته باشند.

در واقع معماران و طراحان در طول تاریخ همواره تلاش کردند تا سازه های جدید و خاصی را به وجود بیاورند و مدرن ترین نوع سازه فضایی که امروزه از نظر طراحی هیچ محدودیتی در آن وجود دارد، سازه هایی با فرم آزاد است.

نکته و موضوع بسیار مهمی که باید بدانید این است که برای ساخت چنین سازه هایی علم معماری و مهندسی پیشرفت های بسیار زیادی کرده و همین مسئله باعث شده تا امروزه بشر بتواند اقدام به ساخت سازه هایی با طراحی خاص، شگفت انگیز و عجیبی کند که تمامی این موارد در طبقه بندی فرم آزاد قرار می گیرد.

نکات مهم برای ساخت سازه های فضایی با فرم آزاد

اگر قصد ساخت سازه های فضا کار با فرم آزاد را دارید لازم است تا به چند موضوع و نکته بسیار مهم توجه داشته باشید.

در بخش اول باید به این مسئله اشاره کرد که اینسازه فضاکار نیاز به انجام محاسبات پیچیده ریاضی و طراحی های دقیقی دارند. به همین دلیل طراحان و معماران که قصد ساخت سازه های فضاکار با فرم آزاد را دارند، از نرم افزارهای پیشرفته برای طراحی استفاده کرده و همچنین از کامپیوترهای قدرتمند برای انجام محاسبات ریاضی مربوط به این فرآیند استفاده می کنند.

عدم توجه به این دو مسئله باعث می شود تا عملاً امکان پیاده سازی سازه به صورت واقعی برای شما وجود نداشته باشد. طراحانی که قصد ساخت سازه هایی با چنین فرمی دارند باید فرآیند مدلسازی را به صورت کامپیوتری و به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

موضوع و نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که در اکثر پروژه های که در آن شاهد ساخت سازه هایی با فرم آزاد هستیم، به دلیل چالش ها و پیچیدگی های خاص پروژه بودجه لازم برای ساخت آن به طرز چشمگیری افزایش پیدا می کند.

به همین دلیل لازم است تا پیش از شروع فرآیند ساخت سازه حتما برآورد دقیقی در مورد بودجه این دسته از سازه ها داشته باشید تا در طول فرآیند با مشکل خاصی مواجه نشوید.

علت اهمیت سازه های فضایی با فرم آزاد

یکی از سوالات بسیار مهمی که امروز مطرح می شود این است که چرا سازه های فضاکار با فرم آزاد رفته رفته اهمیت و محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده اند.

به منظور پاسخ به این سوال باید گفت که بشر همواره تلاش کرده تا محدودیت ها را شکسته و خارج از چهارچوب های مقرر شده قدم بردارد. این مسئله در علم معماری و ساخت سازه باعث شده تا شاهد به وجود آمدن سازه های فضاکار با فرم آزاد باشیم که محدودیت آن ها تنها در خلاقیت طراح است. در واقع امروزه طراحان با سازه ها اقدام به وجود آوردن ساختمان ها و بناهای خاص و جذاب می کنند.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که سازه های فضاکار با فرم آزاد در بخش های مختلف در این خصوص می توانند به نحوی عمل کنند که محدودیت های مرسوم را شکسته و فرم خاص و جذابی بگیرند.

حرف آخر

در این مطلب شما را با سازه فضاکار با فرم آزاد آشنا کرده و در رابطه با این دسته از سازه ها صحبت کردیم. ما تلاش کردیم تا به صورت کامل این نوع از سازه های جدید را به شما معرفی کنیم.