بررسی رفتار عرشه پل های ساخته شده با سازه های فضاکار

امروزه شاهد استفاده از سازه های فضاکار در بخش های مختلفی هستیم و همین مسئله باعث شده تا در چنین شرایطی بررسی رفتار عرشه پل های ساخته شده با سازه های فضاکار تبدیل به یکی از موضوعات بسیار مهم و حائز اهمیت شود. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در کشور ما به منظور ساخت عرشه پل ها، معمولاً از بتن کمک گرفته و از این متریال استفاده می کنند اما وزن بالای بتن و عدم امکان اجرای آن ها به عنوان پل های با دهانه های طولانی سبب گشته تا مهندسی از سازه های فضا کار استفاده کنند. در این مطلب قصد داریم تا اقدام به بررسی رفتار عرشه پل های ساخته شده به وسیله سازه های فضایی کرده و در رابطه با این مسئله توضیحاتی را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید.

اهمیت بررسی رفتار عرشه پل های ساخته شده با سازه های فضاکار

بررسی رفتار عرشه پل های ساخته شده با سازه فضاکار نشان می دهد که استفاده از این سازه ها باعث تسریع اجرای پروژه در برابر پل های ساخته شده با مصالح بتنی خواهد شد.

همچنین سازه های فضاکار ویژگی هایی از جمله سبکی، سهولت و سرعت اجرا و… دارند که این عوامل باعث محبوبیت آن ها شده است. به همین دلیل است که امروزه بررسی رفتار عرشه پل های ساخته شده با سازه های فضاکار تبدیل به یکی از موضوعات بسیار مهم در بین سازندگان و معماران شده است.

نکات مهم برای ساخت عرشه پل با سازه های فضاکار

یکی از نکات مهمی که به منظور تحلیل رفتار عرشه پل های ساخته شده به وسیله سازه های فضایی باید به آن توجه داشته باشید این است که برای ساخت عرشه پل با محاسبات مهندسی پیچیده ای انجام شود تا شاهد ساخت عرشه پل به شکل حرفه ای و دقیقی باشیم. اگر بخواهیم پارامترهایی که به منظور بررسی رفتار عرشه پل های ساخته شده با لین نوع سازه ها باید به آن توجه کنید را به شما معرفی کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی خیز ناشی از بار مرده
  • بررسی نیروهای محوری ناشی از بار مرده
  • بررسی خیز ناشی از بار متحرک
  • بررسی نیروهای محوری ناشی از بار متحرک
  • بررسی خیز نهایی
  • بررسی کمانش اعضای فشاری در عرشه فضایی دو لایه با آرایش مربع روی مربع جا به جا شده
  • بررسی خیز ناشی از بار مرده
  • بررسی نیروهای محوری ناشی از بار مرده
  • بررسی خیز ناشی از بار متحرک
  • بررسی نیروهای محوری ناشی از بار متحرک
  • بررسی خیز نهایی
  • بررسی کمانش در عضوهای فشاری با کاهش قطر و ضخامت

بررسی هر یک از این موارد خود نیاز به یک مطلب جداگانه و علمی دارد، به همین دلیل در این بخش تنها سعی کردیم تا شما را با این موارد آشنا کنیم و بی شک بررسی رفتار عرشه پل های ساخته شده به کمک این نوع سازه های فضایی به صورت حرفه ای نیاز به مطالعه مقالات گسترده ای دارد.

نتیجه گیری بررسی رفتار عرشه پل با به کار بردن سازه های فضایی

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که وقتی قطر یا ضخامت المان های موجود در یک سازه مشبک فضایی را کاهش بدهیم، با انجام این فرآیند است که سختی کل سازه کم شده و در نتیجه شاهد تغییر مکان در گره ها به طرز چشمگیری هستیم.

از سوی دیگر باید بدانید که با افزایش قطر یا ضخامت اعضای یک سازه فضایی، سختی آن ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد و تغییر مکان گره ها کم می شود.

از سوی دیگر به هر میزانی که قطر یا ضخامت یک عضو که تحت تاثیر نیروهای محوری فشاری قرار گرفته است را کاهش بدهیم، شاهد افزایش پیدا کردن کمانش آن هستیم.

به همین دلیل مهندسین و طراحان سازه های مشبک فضایی پیشنهاد می کنند که در طرح این گونه سازه ها، حتماً کمانش عضوها را مورد بررسی قرار داده و آن ها را به صورت کامل ارزیابی کنید.

حرف آخر

در این مطلب به بررسی رفتار عرشه پل های ساخته شده با سازه های فضاکار پرداخته و در رابطه با این مسئله توضیحات جامع و کاملی را ارائه دادیم. سعی ما در این مطلب آن بود که پارامترهای مهم در این مسئله را بررسی کرده و نتیجه گیری دقیقی را به شما ارائه دهیم.