سازه های سقف پیش تنیده و سازه فضاکار و مقایسه آنها

امروزه در علم معماری شاهد انواع مختلفی از سازه ها هستیم و همین موضوع باعث شده تا مقایسه سازه های سقف پیش تنیده و سازه های فضاکار تبدیل به یکی از موضوعات بسیار مهم و حائز اهمیت شود. در همین راستا فعالین حوزه معماری و ساختمان سازی این سوال بسیار مهم را مطرح می کنند که این دو سازه چه تفاوت هایی با یکدیگر داشته و برای استفاده از آن ها باید به چه نکاتی توجه داشت.

در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا به بررسی این دو پرداخته و بیان کنیم که به منظور مقایسه سازه های فضایی و یا سقف پیش تنیده باید به چه نکاتی توجه داشت، پس با ما همراه باشید تا در این زمینه توضیحات کاملی را بیان کنیم.

نکات مهم برای مقایسه سازه های سقف پیش تنیده و سازه های فضاکار

در وهله اول اگر بخواهیم به بررسی و مقایسه سازه های سقف پیش تنیده و سازه فضاکار بپردازیم باید گفت که امروزه شاهد پیشرفت تکنولوژی در حوزه ساختمان سازی هستیم و همین موضوع باعث شده تا استفاده از مصالح قدیمی و روش های سنتی به هیچ عنوان جوابگوی نیازهای امروزی نباشد و به همین دلیل شاهد دو نوع سازه جدید و مدرن هستیم که با آن ها سازه های فضاکار و همچنین سازه های سقف پیش تنیده گفته می شود. اگر بخواهیم این دو را با یکدیگر مقایسه کرده و در رابطه با آن توضیحاتی را بیان کنیم، می تواند به موارد زیر اشاره کرد و بیان کنیم که این دو سازه در موارد زیر دارای تفاوت های مختلفی با یکدیگر هستند:

جذابیت سازه از نظر بصری

یکی از مهم ترین نکاتی که به منظور بررسی این دو سازه باید به آن توجه داشته باشید این است که در مقایسه سازه های پیش تنیده و سازه های فضاکار جذابیت به عنوان یکی از موضوعات بسیار مهم به حساب می آید و در واقع سازه های فضاکار به نسبت سازه های از پیش تنیده جذابیت بصری بیشتری داشته و همین موضوع باعث می شود تا شاهد استفاده از این سازه ها در بخش های مختلف باشیم. اگر به دنبال ساخت سازه هایی زیبا و جذاب از نظر بصری هستید، پیشنهاد ما این است که به سراغ سازه های فضاکار رفته و از آن ها استفاده کنیم.

تنوع اشکال هندسی

نکته دیگری که به منظور مقایسه این دو نوع سازه باید به آن توجه داشته باشید، تنوع بسیار زیادی است که آن ها از نظر اشکال هندسی دارد. در واقع سازه های فضاکار دارای طرح های متنوع از نظر هندسی بوده و همین مسئله باعث شده تا دست طراحان و معماران برای استفاده از این سازه ها باز باشد. این در حالی است که سازه های پیش تنیده دارای تنوع کمتری بوده و این مسئله به عنوان یکی دیگر از تفاوت های بسیار مهم آن ها شناخته می شود.

تغییر شکل

پارامتر دیگری که به منظوره مقایسه این دو نوع سازه هایی سقف باید به آن توجه داشت، تغییر شکل این دو نوع سازه است. بر اساس بررسی های صورت گرفته، سازه های سقف پیش تنیده مقاومت بیشتری به نسبت سازه های فضاکار داشته و کمترین میزان تغییر شکل را دارند. همین مسئله به عنوان یکی دیگر از موضوعات بسیار مهمی است که به منظور بررسی این دو سازه باید به آن توجه داشته باشید.

از کدام یک از سازه های سقف پیش تنیده و یا فضایی  استفاده نماییم؟

ممکن است این سوال بسیار مهم برای شما مطرح شود که از بین این دو سازه بهتر است تا به سراغ کدام یک از آن ها برویم؟ به منظور پاسخ به این سوال مهم باید گفت که جواب این سوال کاملا نسبی بوده و متناسب با پروژه شما تغییر می کند.

به عنوان مثال اگر عدم تغییر شکل یکی از موارد بسیار مهم در پروژه شما است، بهتر است تا به سراغ سازه های پیش تنیده رفته و یا اگر به دنبال جذابیت بصری و تنوع در سازه هستید، می توانید به سراغ سازه های فضاکار رفته و از آن ها استفاده کنید.

حرف آخر

در این مطلب به بررسی و مقایسه سازه های سقف پیش تنیده و سازه های فضاکار پرداخته و در رابطه با آن ها توضیحات کامل و جامعی را بیان کردیم. ما در این مطلب سعی کردیم تا شما را به صورت کامل با تفاوت این دو سازه آشنا کنیم.