کنکاوی در ساختار سازه فضاکار

امروزه در حوزه سازه های فضاکار یا همان سازه های فضایی یکی از موضوعات بسیار مهم ساختار آن ها است و همین مسئله باعث شده تا بسیاری از افراد اقدام به بررسی ساختار سازه های فضا کار کرده و تلاش کنند تا از این طریق این دسته از سازها را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند. در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به ساختار این دسته از سازه ها انداخته و در رابطه با آن ها توضیحات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید تا ساختار این نوع از سازه ها را مورد بررسی قرار دهیم.

انواع ساختار سازه های فضاکار

یکی از سوالات و موضوعات بسیار مهمی که مطرح می شود این است که ساختار سازه های فضاکار چند مدل دارد؟ اگر بخواهیم به بررسی این مسئله بپردازیم باید گفت که امروزه ساختار سازه های فضاکار به مدل ها و دسته بندی های گوناگون تقسیم می شوند که اگر بخواهیم آن ها را به شما معرفی کنیم ،می توان به موارد زیر اشاره داشت:

شبکه های دو لایه در سازه فضاکار

شبکه های دو لایه یکی از مهم ترین و متداول ترین نوع در ساختار سازه های فضاکار محسوب می شوند. این نوع از سازه ها از دو صفحه عناصر تشکیل شده اند که این دو صفحه با یکدیگر موازی بوده و در آن توسط عناصر میانی به یکدیگر وصل شده اند و شاهد تشکیل این نوع از سازه های فضاکار هستیم.

شبکه های سه لایه در سازه فضایی

شبکه های سه لایه از دو صفحه بالا و پایین و یک صفحه میانی به وجود آمده اند که هر یک از صفحات بالا و پایین توسط اعضای میانی به صفحه میانی وصل هستند. این شبکه ها در شرایطی مورد استفاده قرار می گیرند که سازه دارای دهانه خیلی بزرگی باشد و ارتفاع شبکه دو لایه نتواند نیاز پروژه را به خوبی برطرف کند. در حال حاضر شاهد استفاده از این ساختار سازه فضاکار در بخش های مختلفی هستیم که از مهم ترین آن می توان به ایستگاه راه آهن تهران، محل برگزاری نماز جمعه در دانشگاه تهران و… اشاره کرد.

سازه های فضاکار چلیکی

سازه های چلیکی دسته ای از ساختار سازه فضاکار هستند که شبکه در آن در یک جهت دارای انحناء باشد. این ساختار برای پوشش سطوح مستطیلی شکل مورد استفاده قرار می گیرد.

سازه های فضاکار گنبدی

در زمان هایی که شبکه ای در دو جهت دارای انحناء باشد، شاهد به وجود آمدن ساختار جدیدی هستیم که به آن سازه فضایی گنبدی می گویند. نکته مهمی که باید بدانید آن است که در ساخت گنبدها تلاش می شود تا اعضا دارای یک اندازه باشند اما تعداد انواع اعضا زیاد خواهد بود.

سازه های فضایی تاشو

این دسته از سازه ها مثل چتر قابلیت جمع شدن داشته و می توان آن ها را انتقال دارد. کاربرد آن ها در مکان هایی است که به دلیل محدودیت های مختلف امکان ساخت سازه دیگری وجود نداشته باشد. معمولا از این سازه برای سیرک ها، نمایشگاه ها، مناطق سیل و زلزله زده و… استفاده می شود.

سازه های فضاکار بادشو

نوع دیگری از ساختار سازه فضاکار شامل سازه هایی می شوند که از مواد مخصوص لاستیکی و یا پلاستیکی برای ساخت آن ها استفاده می شود. این سازه ها به نحوی هستند که در مواقع استفاده با پمپ آن ها را به راحتی باد می کنند.

سازه های فضاکار ماهواره ایی

سازه های فضاکار ماهواره ایی به دسته ای از سازه ها گفته می شود که به صورت خرپاهای فضایی در ارتفاع به وجود می آیند. مهم ترین کاربرد آن ها برای خطوط انتقال نیرو و برج های مخابراتی است.

پل های سازه فضاکار

پل های سازه فضاکار پل هایی به حساب می آیند که از خر پاهای مرکب فضایی برای به وجود آمدن آن ها استفاده می شود. این نوع پل ها برای دهانه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.

حرف آخر

در این مطلب به بررسی ساختار سازه های فضاکار پرداخته و در رابطه با آن ها توضیحات جامع و کاملی را به شما ارائه کردیم. سعی ما در این مطلب آن بود که شما را با انواع این سازه ها آشنا کرده و بیان کنیم که انواع و اقصام مختلف سازه های فضایی یا فضاکار چه مدل هایی دارند.