اثرات بار باد بر گنبدهای فضاکار و بررسی آن

سازه های فضاکار امروزه در بخش های گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از انواع این سازه ها مواردی هستند که برای به وجود آمدن گنبدها از آن ها استفاده می شود و همین مسئله باعث شده تا بررسی اثرات بار باد بر گنبدهای فضاکار تبدیل به یکی از موضوعات بسیار مهم و حائز اهمیت شود. در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا به بررسی اثرات باد بر گنبدهای فضاکار نگاهی انداخته و در رابطه با آن توضیحات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید تا در رابطه با این مسئله صحبت کنیم.

پارامترهای مهم به منظور بررسی اثرات بار باد بر گنبدهای فضاکار

اگر بخواهیم اقدام به بررسی اثرات بار باد بر گنبدهای فضاکار کرده و در رابطه با آن توضیحاتی را به شما ارائه دهیم باید گفت که پارامترها و عوامل گوناگونی بر روی این مسئله تاثیر می گذارند که از مهم ترین آن ها می توان به طراحی سازه، دهانه آن و… اشاره کرد که هر یک از این پارامترها تاثیر متفاوتی بر روی این سازه گذاشته و می تواند تاثیر آن را کاهش یا افزایش دهد. از آن جایی که این مسئله بسیار تخصصی است، لازم است تا طراحان و معمارانی که در حوزه طراحی و ساخت سازه های فضاکار فعالیت می کنند، با تغییر این پارامترها تلاش کنند تا اثرات باد را به طرز چشمگیری کاهش بدهند.

نکات مهم برای ساخت سازه های فضاکار و کاهش اثر باد

همان طور که اشاره کردیم یکی از موضوعات بسیار مهم برای ساخت گنبدهایی با استفاده از سازه های فضایی ، بررسی اثرات بار باد بر گنبدهای فضاکار است. در همین راستا شاهد آیین نامه های مختلفی در کشورها هستیم که باعث می شود تا شاهد به وجود آمدن روابط مناسبی جهت بارگذاری باد در این سازه ها باشیم. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که عمدتاً بارهای استاتیکی در این سازه ها معادل بوده و اثرات دینامیکی در قالب ضرایبی در این آیین نامه ها وجود دارد.

در واقع این آیین نامه ها با بررسی مقادیر ضریب شکل، ضریب فشار و… تلاش می کنند تا پس از بررسی اثرات بار باد بر گنبدهای فضاکار آن ها را در شرایط استانداردی قرار دهند و همین مسئله باعث می شود تا سازه های فضاکار مقاومت بسیار زیاد داشته باشند.

روش های کاهش اثرات باد بار بر سازه های گنبدی

به منظور بررسی اثرات باد بار بر گنبدهای فضاکار باید به این نکته توجه داشته باشید که شما می توانید در مرحله مدل سازی با بررسی پارامترهای تاثیرگذار بر این اثر، آن را کنترل کرده و به طرز چشمگیری آن را کاهش دهید.

پس از آن که در مرحله مدل سازی شما توانستید سازه فضاکاری با مقاومت بالا در برابر اثر باد را به وجود بیاورید، در مرحله انجام محاسبات ریاضی نیز باید مطابق با آیین نامه پارامترهای مختلف را محاسبه و تعیین کرده و با انجام محاسبات در نهایت بهترین سازه خود را به صورت مقاوم و حرفه ای به وجود بیاورید.

انجام این فرآیندها به شما کمک می کند تا بتوانید سازه هایی با مقاومت بسیار زیاد در برابر باد را ایجاد کرده و سازه های فضاکار گنبدی خود را به بهترین شکل ممکن اجرا کنید.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که با وجود آیین نامه های مختلفی که در این حوزه وجود دارد اما همچنان طراحان و مهندسین فعال در این زمینه تلاش می کنند تا پارامترها و عوامل مختلف را بررسی کرده و باعث بهبود وضعیت سازه های گنبدی فضاکار در برابر باد شوند.

انتظار می رود که در آینده نیز شاهد ایجاد دستور العمل ها و آیین نامه های تازه برای حل و رفع این قبیل مشکلات باشیم و طراحان و معماران با بررسی اثرات بار باد بر گنبدهای فضاکار تلاش کنند تا این اثرات را به طرز چشمگیری کاهش داده و آن را مدیریت کنند.

حرف آخر

در این مطلب به بررسی اثرات باد بر گنبدهای فضاکار پرداخته و در رابطه با این مسئله بسیار مهم توضیحات جامعی را به شما ارائه کردیم. ما در این مطلب تلاش کردیم تا نکات مهمی که به منظور بررسی این پارامتر باید به آن توجه داشته باشید را به شما معرفی کرده و در رابطه با آن صحبت کنیم.