بررسی رفتار کمانش سازه های فضایی

افزایش اهمیت و محبوبیت سازه های فضایی باعث شده تا موضوعاتی چون بررسی رفتار کمانش سازه های فضایی تبدیل به یکی از موضوعات بسیار مهم و حائز اهمیت شده و افراد بسیار زیادی در این حوزه تحقیقات گوناگونی انجام داده و تلاش کنند تا اقدام به بررسی رفتار کمانش سازه های فضایی کنند.

در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به این تحقیقات انداخته و در رابطه با آن توضیحات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید.

گام های لازم برای بررسی رفتار کمانش سازه های فضایی

اگر بخواهیم نگاهی به گام های بررسی رفتار کمانش سازه فضایی انداخته و در رابطه با آن توضیحاتی را به شما ارائه دهیم باید گفت که برای رسیدن به این هدف ابتدا اقدام به تحلیل کمانش خطی و غیرخطی هندسی با کمک نرم افزارهای مبتنی بر روش المان محدود انجام می پذیرد و پس از آن نتایج به دست آمده مورد بررسی قرار می گیرد و صحت سنجی مدل المان محدود تحلیلی به کار گرفته با مقایسه نتایج و همچنین با نتایج مدل های مقاومت موجود انجام می پذیرد. این مرحله گام اول برای بررسی رفتار کمانش سازه های فضاکار بوده و اهمیت بسیار زیادی دارد.

در گام بعدی با تعریف فاکتور لاغری گنبد و پس از بررسی کردن نتایج تحلیل های کمانشی غیر خطی که برای گنبدها با فاکتور لاغری مختلف محاسبه می شوند، محدوده هایی به منظور کمانش کلی، کمانش محلی و کمانش اعضای منحصر فرد سازه ها مشخص می شدند. این مرحله نیز به عنوان گام دوم در بررسی کمانش سازه های فضایی به حساب می آید.

به عنوان مرحله آخر و مهم ترین هدف شاهد به دست آوردن روابطی به منظور تخمین بار کمانش بحرانی سازه های فضایی گنبدی هستیم. در این مرحله دو نوع سازه مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرند که سازه فضای گنبدی شکل تک لایه ژئودزیک و ساز گنبدی شبکه ای را شامل می شوند.

روش بررسی رفتار کمانش سازه های فضایی

به منظور معرفی روش بررسی کمانش سازه فضاکار باید گفت که برای انجام گام های بیان شده در بخش قبلی باید با دقت بسیار بالایی شاهد مدل سازی باشیم. انجام این فرایند و مدل سازی نیاز به استفاده از نرم افزار پیشرفته و قدرتمند دارد که برای رسیدن به این هدف از برنامه MatLab استفاده می شود که یکی از برنامه های قدرتمند برای انجام محاسبات ریاضی است و بررسی رفتار کمانش سازه های فضایی شاهد برنامه نویسی در محیط این برنامه هستیم. پس از انجام این کار است که با بررسی پارامترهای مختلف در نهایت مختصات گره های گنبدی به دست آمده و شاهد خروجی نهایی خواهیم بود.

چرا بررسی رفتار کمانشی سازه های فضاکار اهمیت دارد؟

یکی از سوالات بسیار مهمی که ممکن است برای شما مطرح شود این است که چرا شاهد بررسی رفتار کمانشی در سازه های فضاکار هستیم و چرا بررسی این مسئله اهمیت بسیار زیادی دارد؟ به منظور پاسخ به این سوال باید گفت که سازه های فضایی به دلیل مزایا و ویژگی های منحصر به فرد خود امروزه رشد بسیار زیادی کردند و شاهد محبوبیت آن ها هستیم. در همین راستا فعالین حوزه معماری و طراحی تمام تلاش خود را می کنند تا این سازه ها را از زوایای مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و تلاش می کنند تا دید کاملی در رابطه با این سازه ها به دست بیاورند.

در همین راستا یکی از موضوعات بسیار مهم بررسی رفتار کمانشی سازه های فضایی است. بررسی این مسئله و این پارامتر بسیار مهم به طراحان و فعالین حوزه معماری کمک می کند تا سازه های فضایی بهینه و کاراتری به وجود آورند. در نهایت شاهد ساخت المان ها و ساختمان های بهینه تر با کمک این دسته از سازه ها هستیم.

همین مسئله بسیار مهم باعث شده تا امروزه تحقیقات گوناگونی در رابطه با بررسی سازه های فضایی در اقصی نقاط نی صورت گرفته و معماران و طراحان تلاش می کنند تا با بررسی پارامترهای مختلف سازه های فضایی را رشد داده و باعث بهبود عملکرد آن ها شوند.

حرف آخر

در این مطلب نگاهی به رفتار کمانش سازه های فضایی انداخته و تلاش کردیم تا با بیان گام ها و مراحل انجام این بررسی، دید کاملی در رابطه با انجام این فرآیند به شما ارائه دهیم. توجه به این نکات به شما کمک می کند تا دید جامعی در رابطه با بررسی این مسئله داشته باشید.