سازه های مشبک فضایی قابل گسترش در معماری

سازه های فضایی امروزه پیشرفت بسیار زیادی کرده اند و همین مسئله باعث شده تا شاهد به وجود آمدن مدل های مختلفی از این دسته سازه ها باشیم. یکی از خاص ترین انواع سازه های فضایی که امروز مورد استفاده قرار می گیرد، سازه های مشبک فضایی نام دارند که در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به این دسته از سازه ها انداخته و در رابطه با ویژگی های آن توضیحات جامع و کاملی به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید تا نگاهی به سازه های مشبک فضایی انداخته و در رابطه با آن ها صحبت کنیم.

معرفی سازه های مشبک فضایی

در بخش اول اگر بخواهیم نگاهی به سازه های فضاکار شبکه های فضایی بیاندازیم باید گفت که اولین بار الکساندر گراهام بل این دسته از سازه ها را که به قاب فضایی یا شبکه فضایی نیز شهرت دارند طراحی کرد و از همان زمان این دسته از سازه ها محبوبیت بسیار زیادی در معماری پیدا کردند.

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که سازه های مشبک فضایی به نحوی هستند که موجب آزادی عمل بیشتری در مورد محل قرارگیری ستون ها به معماری و طراحان می دهند و همچنین ویژگی دیگر این دسته از سازه ها آن است که شما می توانید با کمک این سازه ها اقدام به طراحی پروژه های مورد نظر خود در فضاهای وسیع بدون نیاز به نصب ستون کنید.

این موارد باعث شده تا سازه های شبکه ای فضایی به سرعت محبوبیت فوق العاده ای در بین افراد پیدا کند و در نتیجه شاهد به وجود آمدن سازه های مختلفی با استفاده از شبکه فضایی باشیم.

مزایا استفاده از شبکه فضایی

پس از این که سازه های مشبک فضایی را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و شما را با این دسته از سازه ها آشنا کردیم، یکی از سوالات بسیار مهمی که ممکن است برای شما مطرح شود این است که این سازه ها چه مزایایی داشته و به منظور استفاده از آن ها باید به چه نکاتی توجه داشته باشید؟

به منظور بررسی این مساله باید گفت که سازه های شبکه ای فضایی دارای مزایای گوناگونی هستند. در وهله اول فرآیند نصب این دسته از سازه ها بسیار سریع و آسان است و همین مسئله به شما کمک می کند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن و به راحتی سازه فضایی خود را در محل مورد نظرتان نصب کرده و از این دسته از سازه ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که فرایند تقسیم بار ساختمان و سازه در سازه های شبکه ای فضایی به بهترین شکل ممکن صورت می گیرد و همین مسئله باعث می شود تا در پروژه هایی که تقسیم بار اهمیت بسیار زیادی دارد عموما به سراغ قاب فضایی یا شبکه فضایی می روند. این ویژگی بسیار مهم یکی دیگر از مزایای استفاده از این دسته سازه ها به حساب می آید.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که مقاومت سازه های مشبک فضایی بسیار زیاد بوده و به همین دلیل شاهد محبوبیت فوق العاده این دسته از سازه ها در بین طراحان و معماران هستیم. تمامی این موارد باعث شد تا امروزه این سازه ها اهمیت و محبوبیت بسیار زیادی پیدا کنند.

معایب سازه های شبکه ای فضایی

در راستای بررسی معایب سازه های شبکه ای فضایی می توان به موارد مختلفی اشاره کنیم. در وهله اول مهم ترین عیب این دسته از سازه ها هزینه های بالای ساخت آن ها است و به همین دلیل در پروژه هایی که بودجه اهمیت بسیار زیادی دارد عموماً به سراغ این دسته از سازه ها نمی روند. همچنین به دلیل ذات این سازه ها شاهد عدم مقاومت آن ها در برابر حریق هستیم. این موارد به عنوان مهم ترین معایب سازه های فضایی شبکه های شناخته می شوند.

حرف آخر

در این مطلب نگاهی به سازه های مشبک فضایی انداخته و در رابطه با ویژگی های این دسته از سازه ها توضیحات جامع و کاملی به شما ارائه کردیم. ما در این مطلب سعی کردیم تا مزایا و معایب این سازه ها را به شما معرفی کرده و اطلاعات کاملی در رابطه با آن را به شما ارائه دهیم.