سازه فضاکار آلومینیومی

یکی از رایج ترین انواع سازه های فضاکار که امروزه محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده و شاید استفاده از آن در پروژه های مختلف هستیم، سازه فضاکار آلومینیومی است. در راستای معرفی و بررسی این سازه باید گفت که آلومینیوم به عنوان متریال اصلی سازه فضایی آلومینیومی ویژگی های خاص و منحصر به فردی دارد و همین مسئله باعث افزایش محبوبیت سازه های فضاکار آلومینیومی شده است. در همین راستا در این مطلب قصد داریم به معرفی این دسته از سازه ها پرداخته و در رابطه با آن توضیحات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم و این دسته از سازه های فضاکار را بررسی کنیم.

معرفی سازه فضاکار آلومینیومی

اگر بخواهیم به بررسی و معرفی سازه آلومینیومی پرداخته و شما را با این دسته از سازه ها آشنا کنیم باید گفت که در طراحی و تولید سازه آلومینیومی از آلومینیوم به عنوان متریال اصلی استفاده می شود. نکته مهمی که در رابطه با این متریال باید به آن توجه داشته باشید این است که این متریال وزن بسیار کمی داشته و یک ماده اولیه بسیار سبک است و همین مسئله باعث افزایش محبوبیت آلومینیوم شده است. نکته دیگری که در راستای بررسی و معرفی سازه آلومینیومی باید به آن توجه کنید این است که این سازه ها ویژگی های خاص و منحصر به فردی دارد که در بخش بعدی شما را با این ویژگی ها آشنا خواهیم کرد.

مزیت سازه فضاکار آلومینیومی

افرادی که قصد دارند تا پروژه های خود را با استفاده از سازه های فضایی آلومینیومی به وجود بیاورند، یکی از سوالات مهمی که همواره در این باره مطرح می کنند این است که سازه های فضاکار چه مزایا و ویژگی هایی دارند و چرا باید از آن ها استفاده کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که از مهم ترین ویژگی ها و سازه های فضاکار آلومینیومی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

وزن سبک

مهم ترین مسئله ای که در راستای استفاده از سازه فضایی آلومینیومی باید به آن توجه کنید این است که این دسته از سازه های فضاکار وزن بسیار کمی دارند و به نسبت فولاد که یک متریال رایج برای تولید سازه های فضایی هستند، بسیار سبک تر بوده و همین مسئله باعث شده تا افرادی که قصد دارند تا یک سازه فضاکار سبک را به وجود بیاورند به سراغ آلومینیوم رفته و از آن به عنوان متریال اصلی استفاده کنند. بر اساس بررسی های صورت گرفته، به طور تقریبی وزن آلومینیوم 1/3 وزن فولاد است که این مسئله نشان دهنده وزن بسیار کم این دسته از سازه ها است.

مقاومت خوردگی بالاتر نسبت به فولاد

همان طور که اشاره کردیم، فولاد یکی از رایج ترین متریال ها برای طراحی و تولید سازه های فضایی است اما این ماده اولیه با مشکلات مختلفی مواجه است که یکی از مهم ترین آن ها بحث خوردگی فولاد است. در همین راستا امروزه افراد می توانند از آلومینیوم به عنوان یک متریال و ماده اولیه برای تولید سازه های فضاکار استفاده کنند. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که ویژگی آلومینیوم این است که مقاومت بیشتری به نسبت فولاد در برابر خوردگی دارد که این مسئله باعث افزایش محبوبیت این متریال شده است.

معایب سازه های فضاکار آلومینیومی

پس از بررسی سازه فضایی آلومینیومی و معرفی مزایای این دسته از سازه ها باید به این نکته اشاره کرد که سازه های فضایی آلومینیومی یک عیب بسیار بزرگ به نسبت فولاد دارند و آن هم قیمت بالای آلومینیوم به عنوان متریال اصلی این دسته از سازه ها است. همین مسئله باعث شده تا قیمت سازه های فضایی آلومینیومی در برابر سازه های فضاکار فولادی افزایش قابل توجهی پیدا کند.

حرف آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با سازه فضایی از نوع آلومینیومی آشنا کرده و پس از معرفی این دسته از سازه ها در رابطه با مزایا و معایب این سازه توضیحات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم. توجه به نکات گفته شده در این مطلب به شما کمک می کند تا با دید جامع و کاملی بتوانید از آلومینیوم به عنوان متریال اصلی برای طراحی و تولید سازه فضاکار استفاده کرده و سازه های فضایی تولید شده با استفاده از متریال آلومینیوم را به بهترین شکل ممکن در پروژه های خود مورد استفاده قرار دهید.