تفاوت سازه های فضاکار با سازه های فلزی

امروزه شاهد ساخت ساختمان های مختلفی با استفاده از سازه های فضاکار و سازه های فلزی هستیم. در این میان یکی از سوالات بسیار مهمی که همواره مطرح می شود این است که تفاوت سازه های فضاکار با سازه های فلزی چیست و این تفاوت شامل چه مواردی می شود؟ در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا شما را با تفاوت این دو نوع سازه آشنا کرده و در رابطه با آن توضیحات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید تا به بررسی تفاوت سازه های فضایی و سازه های فلزی پرداخته و در رابطه با این مسئله بسیار مهم توضیحات کاملی را به شما ارائه دهیم.

تفاوت سازه های فضاکار با سازه های فلزی بر اساس تقسیم بار

در بخش اول اگر بخواهیم شما را با تفاوت سازه های فضایی با انواع سازه های فلزی آشنا کنیم باید به این مسئله توجه داشته باشید که در سازه های فلزی شاهد متمرکز شدن بار بر روی بخش خاصی از سازه هستیم و همین مسئله باعث می شود تا به منظور ایجاد یک سازه مناسب لازم باشد تا ستون های مختلفی را در سازه فلزی در نظر بگیرید.

این در حالی است که در سازه های فضایی شاهد تقسیم و پخش شدن بار بر روی بخش های مختلف ساختمان هستیم که این مسئله باعث می شود تا میزان استفاده از ستون در آن به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده و به بهترین شکل ممکن نیرو و وزن ساختمان را بر روی بخش های مختلف سازه پخش می شود.

سازه های فضایی و فلزی بر اساس مقاومت

به منظور بررسی تفاوت سازه های فضایی و با سازه های فلزی باید به این نکته بسیار اشاره کنیم که سازه های فضایی مقاومت بیشتری به نسبت سازهای فلزی دارد. در واقع ساختار این دسته از سازه ها به نحوی است که اگر یک سازه فضایی در بخش های مختلفی با مشکل فرو ریختن مواجه شود، کل سازه پایداری خود را حفظ می کند. این در حالی است که در سازه های فلزی به وجود آمدن مشکل در یک بخش از سازه باعث فرو ریختن کل ساختمان می شود. این مسئله باعث شده تا افرادی که به دنبال مقاومت بسیار زیاد هستند به سراغ سازه های فضا کار آمده و از این دسته از سازه ها استفاده می کنند.

آزادی عمل در مرحله طراحی و نصب

اگر بخواهیم شما را با تفاوت سازه فضاکار با سازه های فلزی آشنا کنیم، به عنوان یکی دیگر از موضوعات بسیار مهم باید به آزادی عمل فوق العاده سازه های فضاکار در مرحله طراحی و نصب اشاره کرد. در واقع به دلیل دارا بودن این دسته از سازه ها شما آزادی عمل فوق العاده به منظور طراحی یک ساختمان با کمک سازه های فضایی خواهید داشت و همین مسئله باعث می شود تا بتوانید متناسب با نیاز خود آن را طراحی کرده و در مرحله نصب آزادی عمل فوق العاده ای داشته باشید.

همین آزادی عمل باعث شده تا در سال های اخیر این دسته از سازه ها محبوبیت بسیار زیادی در بین طراحان به دست بیاورند و افرادی که به دنبال اجرای پروژه های مختلف هستند، عموماً به سراغ سازه های فضایی رفته و از مزایای این دسته از سازه ها استفاده می کنند.

سازه فضایی یا فلزی

پس از بررسی تفاوت سازه های فضاکار با سازه های فلزی باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که هر کدام از این دو مدل سازه در بخش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و این دو نوع سازه مزایا و معایب گوناگونی دارند. به همین دلیل پیشنهاد ما این است که اگر قصد اجرا یک پروژه را دارید حتماً در رابطه با مزایا و معایب هر یک از این دو نو سازه تحقیق کرده و با آگاهی کامل نسبت به تفاوت سازه های فضاکار با سازه های فلزی اقدام به انتخاب یک سازه مناسب کنید.

حرف آخر

در این مطلب شما را با برخی از تفاوت سازه های فضاکار با سازه های فلزی آشنا کرده و تلاش کردیم تا اطلاعات قابل قبولی در رابطه با تفاوت این دو محصول را به شما ارائه دهیم. توجه به نکات گفته شده در این مطلب به دید قابل قبولی در رابطه با ویژگی های این دو  نوع سازه به شما می دهد و می توانید با آگاهی کامل اقدام به انتخاب سازه مناسب کنید.