تفاوت سازه فضاکار با خرپا

تفاوت سازه فضاکار با خرپا مبحثی است که در این مطلب بیان می شود. ایجاد استحکام در سازه های فضایی و سازه های  عمرانی از مهم ترین نکاتی است که در ساخت تمام سازه هایی مانند پل ها، سوله ها، پل ها، سدها اهمیت دارد. با توجه به محاسبات مهندسی مختلف می توان سازه های مختلف و مقاومی را طراحی کرد. که در بیشتر آن ها نیاز به خرپا مشاهده می شود. استفاده از خرپا در ساخت سازه ها و ساختمان ها، از مصالح اولیه می باشد. که با توسعه علم و دانش، خرپاها ظاهری سه بعدی به خود گرفته اند. که از جهات مختلف با خرپاها متفاوت هستند. و در تمام قسمت های مختلف یک ساختمان می توانداز آن ها استفاده کرد. شکل ظاهری سه بعدی خرپاها را سازه فضاکار می نامند. که از نظر مهندسی بسیار کارآمد می باشند.

تفاوت سازه فضاکار با خرپا

آشنایی با خرپا

یک قطعه فلزی به شکل مثلث که قابلیت اتصال به هم دارند، را خرپا می گویند. زمانی که این قطعات به هم متصل می شوند.یک مجموعه کامل ساخته می شود .که زیگزال های ساده ای ایجاد می کردند. با ایجاد این شبکه های ایجاد شده نیروی وارده بر کل مجموعه یکنواخت می باشد. و هیچ قسمتی بار اضافی تحمل نمی کند. از ساختار مثلثی شکل برای خرپاها به دلیل مقاومت آن ها استفاده شده است. چراکه مثلث نسبت به سایر اشکال دیگر از مقاومت بیشتری برخوردار است. هرچه اشکال اتصال گوشه کمتری داشته باشند قدرت بالاتری دارند. و در مقابل برش استحکام بیشتری نشان می دهند.

به طور کلی خرپا ها از میلگرد بالایی که خمش نام دارد تشکیل شده است.که این تمام ماجرا نیست و میلگرد پایینی که مقاومت در برابر خمش ایجاد می کند. در نهایت زیگزاگ ها هستند که خرپا را تکمیل می کنند.

چگونگی تولید خرپا

روش تولید خرپا معمولا به دو روش مکانیزه و دستی می باشد. برای تولید خرپا به روش دستی ابتدا با روش خم کاری زیگزاگ ها را آماده می کنند. و بعد دو ردیف زیگزاگ را به میل‌گردهای موجود در بالا و قسمت پایین جوش می دهند. که در نهایت این روش ممکن است خطای انسانی در بر داشته باشد، چراکه اندازه گیری و جوشکاری بسیار مستعد اشتباه هستند. از همین رو خرپاهای ساخت دست ممکن است دارای نقص هایی باشد.

چگونگی تولید خرپا

تفاوت سازه فضاکار با خرپا در نحوه ساخت آن ها هم دیده می شود.در روش تولید خرپا به شیوه مکانیزه دستگاهی برای تولید وجود دارد. که در ابتدا ۴ میلگرد به طور همزمان وارد می شوند که دوتای آن میلگردهای بالایی و پایینی را ایجاد می کنند و دوتای دیگر برای ایجاد زیگزاگ ها به کار می روند.

بعد از آن زیگزاگ ها به قسمت جلویی دستگاه هدایت می شوند و میلگردها به شکل موازی در فاصله اندازه شده قرار می گیرند و برای جوشکاری توسط دستگاه های دیگر آماده می گردند. جوش توسط دستگاه بسیار کم می باشد. تا از خوردگی و ترد شدگی میلگردها جلوگیری شود. با توجه به نحوه ساخت می توان دریافت که تواید خرپا به روش مکانیزه از کیفیت بالاتری برخوردار است.

سازه فضاکار چیست؟

سازه فضا معمولا شکلی سه بعدی از خرپاها می باشند و مجموعه ای بزرگتر و پیچیده تر را تشکیل می دهند. سازه ها را معمولا در شکل های منحنی، گنبدی، مسطح طاق ها و طرح های دیگر تولید می گردند. نمونه ساده سازه های فضاکار را می توانید در داربست های ساختمان مشاهده کنید‌. نیروی وارده در یک سطح توزیع می شوند و از همین رو به نیروی کششی و فشاری تبدیل می گیرند. طراحی سازه ها باید به گونه ای انجام شود که در برابر تنش ها مقاومت نشان داده نشکند.

اگر بخواهیم تفاوت سازه فضاکار با خرپا را از نظر ظاهری بیان کنیم، سازه ها اشکال سه بعدی خرپاها می باشند. اما تمام تفاوت در این خلاصه نمی شود. در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم‌.

سازه فضاکار چیست؟

تفاوت سازه فضاکار با خرپا

از تفاوت این دو می توان به شکل ظاهری آن ها اشاره کرد که علاوه بر تحمل بارها می تواند آن را به تیرها و دیوارها منتقل می کنند. سازه های فضاکار با توجه به وزن بسیار کمی که دارند برای مجموعه هایی که نیاز به وزن کمتری دارند استفاده از سازه فضاکار مناسب تر است.خرپاها برای مواردی کاربرد دارند که سقف عریض تر است و دهانه هم بزرگتر است. چراکه در این سازه ها تحمل بار باعث شکم دادن می شود و استفاده از خرپا مجموعه ای مقاوم تر می سازد.

بیشتر بخوانید:

بررسی رفتار خرپاهای فضاکار تک یال تحت اثر بار قائم

ملاحظاتی برتحلیل و طراحی خرپاهای فضایی