تحلیل سازه های فضا کار در معماری

سازه های فضا کار نوعی سازه استحکامی هستند که در معماری نقش بسیار گسترده ای دارند در واقع این سازه ها دارای عملکرد سه بعدی می باشند، در سازه های فضاکار به طور کلی مجموعه بارهای خارجی، نیروهای داخلی و تغییرمکان های سازه ای در فضای سه بعدی تعریف می شوند.در ادامه شما را بیشتر با کاربرد و تحلیل سازه های فضا کار این سازه در معماری آشنا خواهیم کرد.

 

کاربر سازه فضا کار در معماری

سازه های فضاکار در طراحی معماری و ساخت وساز به طور گسترده استفاده می‌شوند. این نوع از قاب‌ها کاربرد زیادی برای پوشش مناطق با وسعت زیاد دارند که در زیر به اختصار به آن ها اشاره می کنیم.

1.فرودگاه ها ، کنفرانس، تالار و کتابخانه

2.بیلبوردهای تبلیغاتی

3.دکوارسیون داخلی ساختمان

4.گلخانه‎ های صنعتی، تحقیقاتی و تزیینی

5.سالن‎های تولید و انبار کارخانجات …

6.سقف پارکینگ ساختمانهای مسکونی، اداری، تجاری

7.ایستگاه های پمپ بنزین و گازوئیل

8.حفاظت از آثار باستانی

انواع سازه فضا کار در معماری

سازه فضا کار براساس مصالح به کار رفته و اجرایی که دارند به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند  که در ادامه به آن‌ اشاره می کنیم.

 انواع سازه‌های فضاکار از لحاظ مصالح

انواع سازه‌های فضاکار از لحاظ ساختار

انواع سازه‌های فضاکار از لحاظ سیستم اتصال دهنده اعضا

 

فاصله ستون ها در سازه فضا کار

فاصله ستون ها به طراحی سازه بستگی دارد و متغیر است، مهندس های سازه اغلب از محاسبات ریاضی و ماتریکسی برای فاصله ستون ها در سازه استفاده می کنند.

 

به طور کلی در طراحی سازه ها سعی بر آن است تا تعداد ستون ها تا حد امکان کاهش پیدا کند و فاصله آن ها نیز افزایش پیدا کند که این کار علاوه بر کاهش هزینه ها  به زیبایی طراحی کار نیز  کمک فراوانی خواهد کرد.

البته چیزی که  مهم است این است باید به پروژه  و نیازهای آن توجه داشت  تا در نهایت  نحوه صحیح ستون گذاری در این دسته از سازه ها را پیدا کنید تا بتوان فاصله ستون ها در یک سازه  فضاکار را به شکل استاندارد رعایت کرد.

فاصله ستون ها در سازه فضا کار
وزن سازه فضا کار

وزن سازه فضا کار بستگی به عوامل متعددی دارد و نمی توان حد معینی برای آن در نظر گرفت در ادامه به چند مورد از این عوامل به اختصار اشاره خواهیم کرد.

وزن سازه فضا کار

·        موقعیت جغرافیایی

موقعیت جغرافیایی یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده وزن سازه است. به عنوان مثال در موقعیت های جغرافیایی که  بارش برف و باران فراوان است . وزن سازه فضا کار را سنگین در نظر می گیرند. اما در مناطق خشک وزن سازه های فضایی سبک تر خواهد بود.

·        جنس سازه فضاکار

جنس سازه فضا کار نیز در آن تاثیر گذار است. به عنوان مثال وزن هر متر مربع سازه فضا کار فولادی  بیشتر از وزن سازه های آلومینیومی خواهد شد.

·        مساحت سازه فضاکار

مساحت سازه فضا کار نیز یکی دیگر از عواملی است که روی وزن سازه های فضایی تاثیر گذار است. به طور کلی به هر میزانی که مساحت این دسته از سازه ها افزایش و رشد پیدا کند، وزن سازه نیز بالاتر خواهد رفت.

علاوه بر مساحت سازه ارتفاع نیز در وزن سازه فضا کار موثر است. به نحوی که اگر ارتفاع سازه افزایش پیدا کند به مراتب وزن سازه فضا کار نیز  هر متر مربع افزایش پیدا خواهد کرد.

نحوه اجرای سازه فضاکار

نحوه اجرای سازه فضاکار

نصب و اجرای سازه فضا کار به راحتی صورت می گیرد و همین باعث شده استفاده‌ از این روش گسترده شود.در مرحله اول قبل از نصب سازه فضا کار تکیه گاه های مناسب برای اجرای آن ایجاد می کنند. و سپس  قطعات ساخته شده را به محل پروژه انتقال داده و در آن جا با توجه به نقشه های مهندسی و اجرایی سازه را به هم وصل می کنند. و در مرحله آخر سازه ساخته شده را کمک جرثقیل در محل مورد نظر قرار می دهند.

نتیجه گیری

همان طور که مطالعه کردید سازه های فضا کار و تحلیل سازه های فضا کار در طراحی معماری بسیار پرکابرد هستند و تعیین فاصله و وزن آن مهم ترین پارامتر ها در استحکام و دوام این سازه هستند، نقشه کشی و طراحی این سازه یاید توسط مهندسان خبره انجام گیرد تا مبادا بعد از نصب سازه خراب شود و هزینه صرف شده به هدر نرود.

در آخر امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.