تاثیر سازه فضا کار در معماری و دکوراسیون داخلی

سازه های فضا کار چه نقشی در صنعت ساختمان سازی دارند؟ کاربرد این سازه ها در دکوراسیون چگونه است ؟ پاسخ به این سوال ها برای کسانی که می خواهند از سازه های فضا کار استفاده کنند. بسیار مهم است زیرا بیش از پیش با کاربرد و نقش این سازه ها آشنا خواهند شد. ما نیز در این مقاله سعی کرده ایم به  این سوال ها به طور مفصل و جامع  پاسخ دهیم،  پس پیشنهاد می کنیم تا پایان این مطلب تاثیر سازه فضا کار در معماری و دکوراسیون داخلی با ما همراه باشید.

 

کاربرد سازه فضا کار چیست؟

سازه فضا کار امروزه در  ساختمان ‌های مدرن کاربرد فراوانی دارد و از آن به صورت گسترده استفاده می‌شود. این نوع از سازه ها بیشتر در سقف‌هایی با ارتفاع زیاد همانند ساختمان‌های مدرن تجاری و صنعتی بزرگ  که در زیر به مواردی از آن ها اشاره کرده ایم بیشتر به کار برده می شوند.

سالن‌ کارخانه‌ها، پوشش استادیوم‌های ورزشی و باشگاه‌های ورزشی، پارکینگ‌های طبقاتی، مراکز فرهنگی و تفریحی، تالارهای تجمع و سخنرانی، سالن اجتماعات، سینماها، ایستگاه‌های راه‌آهن و همچنین  ترمینال‌های اتوبوس رانی تنها نمونه های اندکی از کاربرد سازه های فضا کار در صنعت ساخت و ساز هستند.

 

مزایای استفاده از سازه های فضا کار

سازه های فضا کارعلاوه بر کاربرد گسترده ای که در صنعت ساختمان سازی دارند. دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که بر محبوبیت آن ها افزوده به طوری که امروزه روند تولید این سازه به طور چشمگیری  گسترش پیدا کرده است.در ادامه به چند مورد از مهمترین مزایای سازه های فضا کار اشاره می کنیم.

مزایای استفاده از سازه های فضا کار

  • عدم استفاده از عملیات جوشکاری در هنگام نصب

سازه های فضا کار پیش ساخته هستند ودر کارخانه  با پیچ و مهره به هم متصل می شوند، به همین دلیل است که عملیات جوشکاری در هنگام مونتاژ و نصب سازه بر روی قطعات انجام نمی‌پذیرد

 

  • زیبایی منحصر به فرد

اجزاء این سازه از طراحی زیبایی در ساختار خود برخوردارند.به گونه ای که در اکثر پروژ ه‌های اجرا شده سازه به صورت نمایان باقی می‌ماند. از این سازه ها حتی برای نمای ساختمان های بزرگ نیز  استفاده می شود. زیرا به آن ها شکوه و جلوه منحصر به فردی می بخشد.

  • انجام عملیات های دیگر همزمان با نصب سازه

یکی دیگر از مزیت های مهم سازه فضا کار این است که شما همزمان با نصب و اجرای این سازه می توانید سایر عملیات ساخت را بدون هیچ مشکلی و به راحتی انجام دهید.

علاوه بر موارد گفته شده است سازه ها مزیت های دیگری نیز دارند. که در زیر به طور خلاصه وار به آن ها اشاره می کنیم:

  • سرعت در تولید، نصب و اجرا
  • سبک سازی ساختمان
  • مقاومت بالا در آتش سوزی
  • ایجاد فضای وسیع، بسیار مناسب برای هرگونه معماری داخلی
  • تاکید این سازه در عدم یا حداقل استفاده از ستون های میانی که این خود تاثیر بسیار مثبتی در استفاده چند منظوره از فضا خواهد داشت.

چرا از سازه فضا کار در معماری و دکوراسیون استفاده می شود؟

همان طور که گفته شد  شکل منتظم این سازه ها به لحاظ معماری جذاب، زیبا و باارزش بوده وعلاوه بر زیبایی از مقاومت و کیفیت بالایی نیز برخوردار هستند. به  همین دلیل است که از آن ها در معماری و دکوراسیون ساختمان استفاده می شود .

در ادامه به دلایل استفاده از این سازه در دکوراسیون و معماری خواهیم پرداخت.

چرا از سازه فضا کار در معماری و دکوراسیون استفاده می شود؟

  • جایگزین زیبایی برای سقف کاذب

امروزه اکثر افراد به‌ جای سقف کاذب در ساختمان از  سازه فضا کار استفاده می کنند. زیرا این سازه ها دارای شبکه های دو لایه با اشکال هندسی تکرار شونده هستند؛ که علاوه بر جلوه ظاهری بسیار زیبای خود به  لحاظ معماری نیز بسیار با ارزش محسوب می شوند.

  • امکان ایجاد نور پردازی زیبا برای محیط

سازه های فضا کار برای  نورپردازی بسیار مناسب هستند، زیرا  وجود نقاط معین  بر روی سازه فضاکار  امکان اتصال نورافکن ها و دیگر منابع نورانی در تمامی سطح را ممکن کرده است.

  • انعطاف پذیری فوق العاده در معماری

. سازه های فضا کار  انعطاف پذیری  زیادی  به لحاظ معماری دارند. و می توان انواع فرم های هندسی مطابق با طرح های گوناگون را با آن ها خلق نمود.و از این سازه ها در ساخت  اشکال   تخت ، قوسی ، چلیک ، گنبدی ، چتری ، هرمی بهره برد.

نتیجه گیری

همان طور‌که مطالعه کردید سازه های فضا کار  و تاثیر سازه فضا کار در معماری و دکوراسیون داخلی در زیبا سازی هر چه بیشتر ساختمان به معمارها در طراحی دکوراسیون داخلی و حتی خارجی کمک  شایانی می کنند. و استفاده از آن ها بسیار پر کاربرد است.

در پایان امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و از آن بهره برده باشید.

بیشتر بخوانید:

طراحی سازه فضا کار به چه شکل انجام می شود؟