ساخت سازه فضا کار

امروزه با پیشرفت صنعت ساختمان سازی، از انواع روش ها برای استحکام و شکل دهی ساختمان استفاده می شود مثل خرپا، سازه فضایی یا فضا کار و… اگر قصد نوسازی ساختمان خود را دارید پیشنهاد می کنیم نسبت به هر کدام از این روش ها شناخت لازم را پیدا کنید.در ادامه شما را سازه فضا کار و نحوه ساخت آن بیشتر آشنا خواهیم کرد.

سازه فضا کار چیست؟

سازه فضاکار در واقع یک سیستم خرپای سه بعدی است که دهانه‌های آن در دو جهت گسترش یافته‌  و اعضای آن فقط تحت تأثیر کشش و فشار قرار دارند.

این سازه به مجموعه سازه‌های مشابهی گفته می‌شود. که شامل شبکه‌ها، طاقها، برجها، شبکه‌های کابلی، سیستم‌های پوسته‌ای و غشایی، سازه‌های تا شونده و ترکیبات کش بستی می‌شود.

کاربرد سازه فضا کار

سازه‌های فضاکار کاربرد های زیادی در صنعت ساختمان سازی دارند و اغلب  در سازه‌هایی که در آن‌ها احتیاج به پوشش دهانه‌های بزرگ و بدون ستون است مانند پارکینگ‌های طبقاتی، مراکز فرهنگی و تفریحی، تالارهای تجمع و سخنرانی، سالن اجتماعات، سینماها بیشتر استفاده می شود.

علاوه بر موارد گفته شده سیستم‌های سازه‌های فضاکار در سازه‌هایی چون دکل‌های انتقال نیرو، برج‌های مخابراتی، برج‌های ذخیره آب، بشقاب‌های مخابراتی و رادیویی، کاربرد بسیار مهمی دارند.

کاربرد سازه فضا کار

انواع سازه های فضا کار

سازه های فضا کار بسیار متنوع اند و هر کدام کاربرد خاص خود را دارند و براساس یک سری ویژگی ها تقسیم بندی می شوند که شامل موارد زیر است.

  1. انواع سازه‌های فضاکار از لحاظ مصالح
  2. انواع سازه‌های فضاکار از لحاظ ساختار
  3. انواع سازه‌های فضاکار از لحاظ سیستم اتصال دهنده اعضا

اجزای سازه فضا کار

نحوه طراحی و به کار بردن اجزا در سازه فضا کار اغلب مشابه هم هستند، این سازه ها اغلب از سه جزء شامل گره ها و اعضاء و همچنین تکیه گاه تشکیل یافته اند که در زیر به اختصار هر کدام از آن ها را توضیح خواهیم داد.

اجزای سازه فضا کار

گره‌ها

مهم‌ترین و اصلی ترین قسمت در سازه ‌های فضا کار  شامل اتصالات و جزئیات آن است. زیرا این پیوند ها سازه ها را به هم متصل می کنند و به آن ها استحکام می بخشند.

اعضاء

یک سازه فضاکار متشکل از اعضا مختلفی است که بدنه اصلی آن را شکل می دهند. این اعضا در سازه‌های فضاکار در واقع  پروفیل هایی در اندازه و مقاطع مختلف می‌باشند.

تکیه گاه‌ها

سومین جزء سازه فضا کار که نقش بسیار مهمی در پایداری آن دارد. همان  تکیه گاه‌ است که  تأثیر زیادی بر نحوه توزیع نیروها در اعضای مجاور و تمرکز نیرو در آن‌ها دارد.

نقش تکیه گاه در این سازه بسیار مهم است زیرا در کل تعداد تکیه گاه‌ها در سازه فضا کار نسبت به سطح پوششی بسیار کم است و کل نیروهای قائم توسط این تعداد اندک تکیه گا ه‌ها به  منتقل می کند.

نحوه ساخت و طراحی سازه فضا کار

نحوه ساخت و طراحی سازه فضا کار

سازه های فضا کار اغلب به روش مهندسی و محاسبات عددی و هندسی همچون روش ماتریس سختی طراحی می شوند. امروزه بسیاری از شرکت ها به صورت تخصصی به طراحی و اجرای این سازه در پروژه های بزرگ پرداخته اند.

 

ساخت سازه فضایی مراحل مختلفی دارد، در اولین مرحله این سازه در برنامه مدل‌سازی در Formian و انتقال و ادیت نقشه در Autocad  طراحی می شود. و سپس توسط نرم افزار های مخصوص مهندسی محاسبات آن انجام می شود.

در مراحل بعد کارشناسان مربوطه سازه فضا کار را می سازند. و بعد از اینکه از آزمایش استحکام موفق بیرون آمد آن را روی سازه اجرا می کنند.برای مطالعه بیشتر تاثیر سازه فضا کار در معماری و دکوراسیون داخلی کلیک کنید.

 

مزایای سازه فضا کار

  • این سازه ها به سرعت و با استفاده از نام افزار های مختلف و توسط کارشناسان خبره انجام می گیرد.
  • این سازه ها زیبای خاصی به سقف و محیطی می دهند که از این سازه استفاده شده.
  • بهترین ویژگی این محصول که آن را ممتاز می کند.این است که در هنگام نصب نیاز به جوش کاری ندارد و به سرعت اجرا می شوند.
  • تأسیساتی چون سیستم برق کشی از داخل سازه اجرا شده به راحتی عبور می کند.

نتیجه گیری

همان طور که مطالعه کردید سازه های فضا کار برای ساختمان های بزرگ و اغلب مجتمع ها استفاده می شود. حتما تا به حالا این سازه ها را در پاساژ ها و یا ورزشگاه ها مشاهده کرده اید، سازه فضا کار کاربرد های زیادی دارد و در استحکام ساختمان نقش مهمی دارد.